Kastrera honkanin?
Vad säger ni om att kastrera honkaniner? Har du kastrerat din honkanin (som ej är i avel), varför/varför inte?
Kan vara värt att se: http://www.tv3.se/djurakuten/djurakuten-tipsar/han-eller-hon-viktigt-att-kastrera-kaninen-oavsett
Jag har inte kastrerat min honkanin då hon är över 3år. Men kommer nog aldrig kastrera en hona om jag inte anser det är nödvändigt. Det är nödvändigt med tanke på cancer risken men jag vill inte utsätta honkaniner för en sådan operation. Har aldrig fått uppleva cancer hos en kanin inte heller hört någon näras kaniner fått det så kanske därför jag inte tycker den är så nödvändig. Förstår att det är en av de största orsakerna till att kaniner dör idag men jag vet inte. Kanske när jag har en ung honkanin i framtiden att jag överväger det då och läser mig mer in i det men eftersom min kanin nu är över 3år känns det to late.
(kunde ej se videoklippet, fungerade inte)
#1 Varför inte kastrera för att hon är över 3 år? Det går alldeles utmärkt ändå.
#0 Jag tycker absolut att sällskapsdjur som inte är tänkta i Avel ska kastreras, honkanin inga undantag. Man undviker livmodercancer och dessutom slipper kaninen att ständigt styras av hormoner som går upp och ner. Många honor blir lättretade vid brunst helt enkelt för att det är jobbigt med hormonsvängningar. Dessutom slipper kaninerna (både hane och hona) att nekas sin starka instinkt att föröka sig. De behöver inte tänka på bebisar hela tiden.
För att inte tala om att en kastrering kan göra att kaninen kan få bo med en artfrände istället för att leva ensam.
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Två väldigt skilda svar, håller med er båda och därför tycker jag det är ett svårt beslut att ta, om honan ska kastreras eller inte.
I längden är det bäst med kastrering för att undvika livmodercancer samt att det är jobbigt med hormonerna för honan. Sedan tänker jag också på att om hon ska bo ihop med en kastrerad hane så kanske det är lugnast att även hon är kastrerad, för bådas skull.
Men samtidigt känns det som en riskfylld operation, skulle aldrig förlåta med själv om något skulle hända henne. Det är ju narkosen + ett stort ingrepp i buken. För hanar är det ju främst bara narkosen som kan vara ett orosmoment.
Eftersom risken att sin kaninhona inte klarar kastrering (alla åldrar inkluderade) är 3%, och risken att hon dör i cancer i livmoder/äggstock är 60% är det ett självklart val för mig. Här hemma kastreras det.
Dock är det väldigt få som är medvetna om att sina honor faktiskt dör av cancer. De flesta tror att det är något annat, så som lunginflammation, "naturliga orsaker", rädsla, Urinvägsinfektion och mycket mer. De senaste året har jag förlorat två honor som inte var kastrerade då de var 7 och 8 år (vilket jag trodde var för gammalt för att kastrera i min enfald), just på grund av denna cancer. Dock hade vi inte vetat om att det var cancer om vi inte både kostat på vanlig röntgen och magnetröntgen. Vilket få ägare tyvärr gör, då det kostar några tusenlappar extra, vilket leder till att man inte vet att det är just detta som tar livet av sin älskade vän. Annars var enbart symptomen vad vi trodde var typiska åldersymtom, de hade svårare att gå upp i vikt, hade inte lika mycket ork/blev snabbare trötta.
Jag trodde att det var en väldig otur att jag förlorade Snövit i denna cancerform, men när jag förlorade JoJo i samma 6 månader senare började jag läsa vetenskapliga försök och artiklar om det. När jag läste dessa och såg faktan för vad den var, blev jag så otroligt ledsen på mig själv för att jag inte tidigare kastrerat då jag inbillat mig att operationen var den stora risken. Jag kommer aldrig mer ha en okastrerad hona. Mina hanar är kastrerade för att kunna njuta av sällskapet, vilket också är positivt för mina honor när de kastreras, men kastrering på honor RÄDDAR LIV.
Jag hoppas för allt i världen att ingen ska behöva uppleva det jag upplevde med Snövit och JoJo. En gång var fruktansvärt nog, att uppleva det en andra gång går inte att beskriva. Jag kommer alltid att skylla på mig själv för att jag inte tog reda på att det inte alls är farligt att kastrera för att kaninerna är äldre, utan cancern är ALLTID den värsta faran.
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
#1 För flera veterinärer har själv uttalat sig om att kaniner över 3år löper högre risk för att drabbas av narkosen,magen och att man ska vara beredd på det värsta etc. Nu ska hon bli 6år och nej jag tänker inte ta den risken nu när nästan halva av hennes tid är kvar, liksom försent. Jag är inte emot kastrering, tycker det är bra men inte ska man göra det på en kanin som löper större risk än en yngre utan man gör det om man ska när den är fortfarande ung.
#4 Det finns jätte många kaniner idag i Sverige och de resterande 30% som inte drabbas av cancern är ganska många. Den 3% skulle vara betydligt högre om man bara inkluderar de kaniner som är över 3år, gissar jag? Någon som vet ?? Men klart risken finns att min drabbas men hon är över 3år och tänker inte utsätta min kanin för något sådant när hon kanske aldrig drabbas av cancer.
#4 Riktigt tråkigt att höra om dina kaniner som du förlorat, kram till dig. Men tack för att du berättade om dina erfarenheter. Jag funderar bara på varför behövdes både vanlig röntgen och magnetröntgen, räcker det inte med vanlig röntgen var att hitta tumörer? Kan honor få livmodercancer från 3 och uppåt eller hur är det? Vad får du betala för kastreringen? Tycker också det är lite svårt att hitta kliniker som överhuvudtaget kastrerar honkaniner, är det ett såpass ovanligt ingrepp? Ska honor vara minst 6 månader även dem, eller äldre när de kastreras?
#5 Tre år är en helt perfekt ålder att kastrera! Enligt de studier jag tittat på är det inte fören efter 7 år som riskerna ökat något. Men även där är risken fortfarande större att låta livmoder och äggstockar vara kvar, än att operera bort dem. Tre år är ju rena rama ungdomarna! :) Tyvärr var de äldre narkosmetoderna inge vidare, och de kliniker som fortfarande använder gamla metoder har större risk% tyvärr. Men numera är kaniner inte en riskgrupp vad gäller narkos, utan man räknar på samma procent som katt och hund, vilket jag knappast tror att många tänker är lika farligt att kastrera :)
Sedan kanske ska påpekas att detta 60% är de som lägst, många studier visar på 80%, och vissa till och med upp emot 90% (man har sett vissa skillnader mellan raser).
Det är klart att man kan låta bli att kastrera om man inte vill lägga ut de pengarna det kostar. Men det är inte för kaninens skull man väljer att inte kastrera, det är ett som är säkert :)
#6 Kram tillbaka! När det kommer till magnetröntgen och vanlig röntgen handlar det egentligen bara om att den största anledningen till att kaninerna dör, är att cancer i livmoder och äggstockar är så aggressiv att den sprider sig snabbt runt i kroppen. Framförallt är det lungorna som ofta drabbas, och det som leder till att kaninen dör. Man kommer därför oftast in till veterinären för att man tror att kaninen har lunginflammation, att kaninen är trött, tror att den har problem med hjärtat eller liknande. För att ta reda på vad som är orsaken kan man då välja att göra vanlig röntgen. Men då gör man den just över lungorna och inte över livmoder och äggstock, eftersom det inte är där man tror att man har problem (symptomen visar ju sällan på det). Så röntgenbilderna visar sen bara att det är cancer i lungorna. Om man dessutom väljer att göra magnetröntgen så kommer allt i hela kaninens kropp med, vilket gör att man faktiskt tydligt kan se hur det ser ut på livmoder och äggstock.
Cancer kan de få när som, men risken ökar efter 3 år. Däremot så säger inget att man inte kan rädda livet på en kanin som är 7 år och har cancer i livmoder och äggstock genom kastrering. Utan man har visat att man så länge kaninen inte redan då har fått spridning av cancer, faktiskt kan rädda den genom kastrering, då man tar bort livmoder och äggstockar där cancern isf sitter. Dock vet jag flera som gjort röntgen innan kastrering av sina honkaniner när de varit över 6 år, för att se att det inte redan spridit sig till omgivande organ som inte går att operera bort.
Jag har betalat 1400 kr när jag kastrerat honor och 900 när jag kastrerat mina hanar. Så det är ju en prisskillnad helt klart. Dock måste jag säga att det läkt otroligt fint med honorna när de lagt stygnen på insidan, vilket gör att det bara ser ut som ett litet sträck nedanför naveln redan dagen efter kastreringen. Inget sår eller blod eller annat läskigt :)
Mina veterinärer har sagt 6 månader som gräns för kastrering, men jag har faktiskt väntat tills mina kaniner varit mellan 1-2 år. Mest för att jag inte tidigare läste vetenskapliga studier och var osäker och därför ville att de ska vara stora, starka och i så bra kondition som möjligt. Men i framtiden kommer jag att försöka kastrera runt 8-9 månader, innan hormonerna kommer igång ordentligt, och för att minska risken så mycket som möjligt :) Sedan tycker jag att det underbaraste att se på är lyckliga kaniner, och inga kaniner är så lyckliga som med en annan kaninvän, vilket ökar chanserna för att de ska trivas bättre tillsammans om de kastreras tidigare :)
#7 håller inte med alla veterinärer uttrycker sig kanske olika men över 3år är risken större att kaninen inte vaknar upp etc. Så ja ska man kastrera gör det när kaninen är under 3år ! Jo det kan handla om kaninens skull när man överväger om man ska kastrera eller inte. Det är en riskfylld operation visa kaniner dör. Det är alltid svårt att operera på mindre djur därmed mer riskfyllt. Min kanin är ca5-6år då jag inte har hennes födelsedatum. Jag var inte medveten om riskerna för cancer förens efter några år och då ansåg jag att det var försent efter vad jag hört veterinären säga. och Ja jag skulle övervägt kastrering om hon var yngre. Jag har själv märkt att hon är inte är lika stark/pigg som när hon var 3år. Så med att tacka nä till kastrering anser jag att jag gjort rätt val.
#8 Jag var som sagt inte heller medveten om riskerna i många år. Så jag förstår dig verkligen :)
#0:
Kastrerade min hona på 6 månader för fem dagar sedan.
Var en mycket erfaren och kunnig på kaniner veterinär som gjorde det och allt gick bra och nu är hon redan som vanligt igen fast mycket lugnare.
Kostade 2000 kr och då ingick två mediciner förutom en som kostade ca 100 kr.
Känns bra att veta att hon nu kommer att slippa styras av hormoner i onödan, bli lugnare, förhoppningsvis sluta bajsa och kissa på golvet och framför allt slippa cancer och har chans att leva i tio år eller mer!
- Redigerat 2024-11-24 17:39 av Eilert98
#10: tråden är 11 år gammal.
Men glad att det gått bra för din ninins med kastreringen och hoppas ni får ett långt och friskt liv tillsammans!
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu