Behöver tips på BRA höhäckar
Funderar på att skaffa det till marsvinen och kaninerna (köpa lite efter hand).
Men hittar inte bra!
Krav:
- De ska inte kunna hoppa ner/i den.
- Kunna fästas i gallerbur, längst ner.
- Inte sitta på utsidan av buren
- Ingen som de kan riskera att fastna i.
Någon som har bra tips? vart man kan köpa det?
Vill ha det plus lägga hö löst i buren så att de själva kan välja.
OBS tips? som grand-prix och zoosajten undanbes, handlar ej där.
Och ska vara onlinebutik.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Denna är en kub man kan t.ex. montera i buren om man har fler kaniner som äter ur samma (funderar själv på den framöver) ända jag tänker på är att den nog inte lämpar sig om man har kaniner som gärna skuttar upp på det de kan🙂http://www.ebay.co.uk/itm/FEEDING-CUBE-METAL-HAY-RACK-RABBITS-GUINEA-PIGS-CHINCHILLAS-/161040074822?pt=UK_Pet_Supplies_Small_Animals&var=460179525501&hash=item257ebc8846
#1 Ja den ser vettig ut, men det är som du säger, om de hoppar upp på den, vilket jag tror mina lätt kommer att göra hmm… Det är om man kan fixa något tak av t.ex trä på den?
En cykelkorg kanske skulle fungera. Finns så många olika modeller också samt storlekar bör finnas, dock har jag ingen aning om de är dyra
#2 Det är en bra idé. Såga till och borra hål i varje hörn så man kan fästa den med t.ex buntband? Då blir det en höhäck och kanske en extra sittplats🙂
#3 Ja hade säkert fungerat, men då är problemet: hur fixar man ett bra tak så att de inte hoppar i?
#4 Menar du i ev tak eller? För borrar inte i gallerburarna 😛
Eller hur menar du? Ursäkta om jag är trög 😛
Haha, ingen fara. Tänkte om man borrar i själva träskivan som kan utgöra taket samt skydd så de små tassarna inte fastnar i höhäcken.
#7 Aha ok var som jag trodde att du menade då 😛
Ja precis hmm ja det är ett alternativ att tänka på 😛
#3 Man kan nog alltid snickra ihop något, då får man också lätt i höet om man gör det till en lucka
skulle kunna borra hål i träet och stoppa något runt som gör att den går att lyfta… kass på att förklara saker. XD Sen vet jag inte om man formar hål eller något i plankan för att hö ska komma upp kan ju alltid risken för att man råkar få ner en klo eller något i hålet… vet ej hur det är kring det, beror lite på vart och storleken på hålet.
Okej bilden är kass, mitt funderande på lösningar kan gå lite väl långt ibland så ska inte ens försöka tänka vidare :P
#9 Hmm tåls att tänka på. Man kanske kan göra ett tak, med kanter som är längre ut än vad gallret under är om du förstår hur jag menar? Så att de äter höet enbart från sidorna? Hm får tänka 😛
#9 Jupp, bör nog täcka så kaninen inte råkar få ner en tass.
Min bild på höger sida kan du ignorera, tror inte jag lyckades få fram hur det skulle se ut direkt XD Hade tänkt att det skulle vara lättare att rita än det var med musen, ides inte ta fram min tablet för en kladdskiss. Jag började bara att spekulera på hur man kan på nått sätt fortfarande få ut hö där uppe utan att det är galler som sticker fram eller ett stort hål.
Lätt hänt att jag går för långt i mina planneringar, nu började jag fundera på att man kan ha 2 olika nivåer, ingen stor skillnad men då kan höet komma igenom under den övre…. Skulle nog vara en bra lösning dock ta tid och plats att ha 2 olika nivåer.
#11 Haha Inte lätt alla gånger 😉
Men får se om jag köper sån eller inte, eller om det blir någon annan men värt att klura på ändå 😛
http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bur_tilbehoer/hoehaek/187044
Liknande en såndär ser inte så svårt ut att få ihop själv, om inte denna går att fästa på något smart sätt i din bur.🙂
#13 Jag är dock värdelös på att snickra 😉 Då blir det svårare 😛
Ja jag har som sagt funderat på sådan, men får klura hur man fäster i gallerbur i så fall, uteburen och i boden är det ju inga problem hmm…
Får fundera till nästa vecka när jag får CSN så jag kan beställa 😉
Köp såna där påshållare eller vad det kallas från Ikea! De är superbra :) se om jag kan hitta en länk :)
#15 nej dem är uteslutna av flera olika anledningar :) så tyvärr inte, vet vilka du menar :) Har hittat som jag köpt nu men ej fått upp ännu som jag ska testa :) köpta på zooplus.dk med lock på :)
Beställde inte du en i trä? Var den inge bra? Funderar själv på att köpa en sådan :P
http://pillasddv.weebly.com/
#17 jo gjorde jag :) men inte fått upp dem än pga att vi fick bara krokar med, och har inte fått tummarna ur att fixa upp dem xD men kommer ske snart ;)
#16 Tycker de fungerar hur bra som helst? :p
#19 ja alla föredrar vi olika ;) och har olika anledningar till att jag helt enkelt inte vill ha dem men har hittat nu som jag ska testa, hoppas de är bra :)
#20 nu blir jag jätte nyfiken!! Varför gillar du dem inte? :)
Varför inte köpa två vanliga höhäckar och sätta den andre uppochner över den första? Och sätta fast i gallret med buntband eller sån där ståltråd för utomhusbruk :)
Mvh Jenna
http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burtillbehor/hostall/279164 Eller denna, den gillar jag :) så får dom en extra sitthylla också, om det inte är jättestora kaniner.
Mvh Jenna
#22 men man får ju sätta den lodrätt! Med öppningen uppåt! Hahah annars är det inte konstigt att det inte fungerar!!! ^^
#25 det går inte att fylla dem om de sitter lodrätt.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#26 Varför skulle inte det gå?? Liten bur? Om jag sätter de lodrätt är det typ 20-30 cm kvar över :) men om du har en så låg bur kanske du kan skära av lite upptill?
#22 måste bara säga, extreeemt söt kanin 😍
l'm back
Använd din fantasi och gör en egen av fyrkantsnät 😉

You can't spell Bitchy without Itchy
#21 & #22 Just därför att jag inte vill riskera att de fastnar, (finns kaniner som gjort det) och vill inte att de kan krya in i den. Och vill dessutom inte ha plast, ifall de börjar gnagar på det 🙂
#29 Skulle bli svårt att få det bra, samt göra ett bra lock till 😉
#30 & #31 Redan beställt höhäck men tack ändå 🙂
Och sådan boll är jag inte riktigt ute efter heller. Men tack för tipsen ändå.
#24 Precis sån jag beställt, ska bara få upp dem med, fick bara två "krokar" eller vad man ska säga till, men ska försöka få upp dem någon dag 🙂
#22 Har mina på det hållet, och jag valde att lägga öppningen längst ut mot dörren på buren, och då finns de ingen chans att kaninerna kommer in.
Har en plastpåsehållare från IKEA men min hane kryper bara in i den han med… han fastnar inte då han är rätt liten men grejen med den var ju inte direkt att han skulle krypa in i den -.- Har man en stor och hög bur kan man sätta den lodrätt, men det går inte i mina gallerburar dessvärre.
Frida, lägg upp bild när du monterat upp dina. Funderar nämligen också på att köpa såna nu men vill se bilder först (mer än de från zooplus) :)
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Finns ju bilder på zooplus från köpare. Där ser man att dom lyckats fästa i vanliga inneburar i gallret.
Mvh Jenna
#35 Jag ska dock ha dessa 2 ute i boden och i uteburen = inget galler att fästa på 😉
Såg att några hade gjort det men inte hur, alltså i utebur på väggen hmm…
Ja de som hade fäst i inneburar, hade många det för högt för min smak, vissa få hade väldigt långt ner som jag vill ha det, men frågan är HUR dem har fäst det 😛 Syns ju tyvärr inte 😕 Det man fick med, fungerar inte, testat det redan, så de borde gjort något annat hmm….
Köp fågelmatare! Finns i en massa storlekar :)
#37 hur hjälper såna för hö??? (jag kanske tänker på en annan typ så det kan vara därför jag inte förstår, bild kanske?)
mitt största problem med höhäckar är att alla köpeshöhäckar är alldeles för små
l'm back
Ja köpte en sån som ja tror (?) man har nötter/bollar i. Finns ett stort utbud på storlekar :) både mängd och "hål" mässigt. Jag köpte min på granngården. Alltså inte ett fågelbord ;) (Sitter vid paddan, svårt med kort då)
#39 ok då fattar jag, inget för oss då vi behöver en höhäck på ca 10 liter eller så men för mindre höätande kaniner lät det som en smart ide
l'm back
Ja 10liter kanske va lite väl.. Men annars är tipset att kolla på andra avdelningar.. Hojtar till om ja kommer på nått ;)
#37 Redan hittat höhäck som jag köpt 😉
Vilken sorts fågelmatare menar du? Finns olika varianter. Inte sett någon som skulle passa att ha hö i 😛 Mina ska sitta fast, inte dingla omkring 😉