Sjuk blir inte frisk
Nu har jag gett min kanin medicinen Bactrim ( 1,7ml 2gånger om dagen) och ögondropp (2-3gånger dagligen) sen fibreplex.
Tvättar runt ögat/ögonen en gång om dagen och torka runt det med papper flera gånger om dagen.
Kaninen blir fortfarande inte frisk efter 10dagars behandling som jag fick utskrivet av veterinärer, återbesök snart dax.
Allt började när jag valde att åka in på akuten när hon bara låg i sin bur (nyste ibland, ögat rann) fast att den var öppen hela dagen…
Glad att jag åkte in för sen på natten andades hon väldigt tungt ibland (gick upp flera gånger för att titta till henne) Dagen därpå hade medicinen iallafall tagit bort de tunga andningarna.
Först verkade medicinen hjälpa, blev piggare, slutade nysa, ena ögat slutade rinna.. Men sen när halva tiden gått så börjar nu ena ögat rinna igen, två ögon rinner nu och hon är inte alls sig själv.. ligger vilar hela tiden, ibland kommer hon till köket när man öppnar kylen för att hoppas på något gott sen är hon inte piggare än det.
Just nu:
* nyser flera gånger om dagen (kommer ibland ut saker med nysningen - gult,genomskinligt) Nosen rinner.
*Ögat rinner - blir lite klibbigt i pälsen (blir hårt om stelnar, ser vit/genomskinligt ut) Både klumpar och mer flyttande kommer ut från ögat.
*trött ej sig själva- vilar mycket, är för sig själv.
*ibland sig själv - men inte alls mycket.
*Äter & dricker som hon ska.
*Inte lika rumsren längre, kiss kan hamna var som helst i buren och bajset utanför buren. Tror hon inte orkar ta sig till toan ibland :( Varit rumsren i 5år nu aldrig missat toaletten.
Undrar om någon har erfarenhet av dessa symptomerna? Vet någon vad det kan vara? hon blir inte frisk fast att veterinärer tittat på henne och skrivit ut medicin :(
Fick hon antibiotika, så kan stammen vara resistent mot just den sorten. Ring upp veterinären.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 har återbesök denna veckan, idag är sista medicin dagen.
Hur vet man om det är antibiotika ? Denna är det tror jag
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19721020000037
Bactrim är ett antibiotikum ja, precis som det också står på FASS hemsida. Bakterierna kan precis som #1 säger vara resistenta mot just den antibiotikan. Ta upp allt som du skrivit under "just nu" i första inlägget när du är hos veterinären och fråga också om det går att göra en odling, då vet man precis vad som där växer och vilket antibiotika som passar. Stå på dig!
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
http://www.veterinaren.nu/kanin/sjukdomar/infektioner-och-parasiter/pasteurellos-kanin
Letade runt på internet och fann detta och symptomerna liknar ju min kanins tycker jag. Eller vad tror ni ? Har hon kaninsnuva :( Läste med att i de flesta fall avlivas kaninen.
På mitt återbesök kommer inte någon kaninexpert titta på henne men de sa att om veterinären som tittar på henne anser att det behövs så kommer de kalla in kaninkunnig veterinär till rummet.
Kan man kräva att den kaninkunniga kommer och tittar på henne ?