Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 1306 ggr
turealexandrapolly
0

Kanin med förstoppning!

Igår hade min kanin Polly inte ätit någonting, först tänkte jag att hon kanske inte var så hungrig. Men sen efter ett tag gick jag ut till henne igen och då satt hon med uppskjuten rygg i hörnet av buren. Var då ganska säker på att hon hade förstoppning. (Det var senare på kvällen) då hade mamma farit till jobbet och alla hemma sov, själv var jag vaken till midnatt, satte henne i vårat "uterum" masserade magen försiktigt och lät henne gå omkring, fast hon ändå för det mesta satt stilla som en boll. Hennes mage var uppblåst, och jag googlade runt lite och kollade på olika inlägg på kanin.ifokus och kollade vad folk egentligen gör åt kaniner som får förstoppning. Då läste jag om att nån hade gett rapsolja. Så jag satte lite i vatten flaskan och lite i en vanlig skål. Sen fyllde jag hennes matskål med olika sorters grönsaker och sånt för att se om hon ville ha något. Sen vid 12 gick jag och sov för att jag hade ju skola tidigt idag, mamma jobbade natt så jag bad henne ringa mig vid 3 så jag kunde kolla till Polly, då såg jag att hon hade bajsat litegrann och så. Sen vaknade jag vid 6-7 och då hade hon bajsat jättemycket och ätit lite morot och pellets, hennes bajskulor var väll inte så stora men…hade just ut henne, hon hade lite lösbajs tidigare och hon hade fortfarande en liten ballongmage dock inte lika uppblåst, _hon har druckit, kissat, ätit och bajsat och springer runt och ibland kurar (som hon gjorde kvällen innan) men jag tänkte bara är allt okej med henne nu eller är det fortfarande nåt? :/
_

ClaraIor
0

Fortsätt att ha en öga på ifall något händer och du kanske ska bara ge hö nu men endå ha lite olja i vatten flaskan(;

farvendal
1

Ge inget annat än hö och vatten, se till att hon äter samt att hon rör sig. Äter hon inte får du stödmata med critical care. Hoppas det går bra :)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

turealexandrapolly
0

1# 2# okej, tack 🙂men critical care är det något man får hos veterinären eller kan man köpa det på djuraffärer? 🤫 Vet inte så mycket om kaninsjukdomar, första gången någon av mina kaniner har förstoppning. 🤔

farvendal
0

#3 man brukar kunna köpa det på veterinärkliniker ja.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Mickis1994
0

#3 Du kan även beställa hem det från Gnagarboden. Jag gjorde det :)

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

turealexandrapolly
0

#5 åh tack 😊men jag tror inte det behövs nu 👍

Idag har hon ätit mycket pellets och druckit mycket vatten sprungit runt och busat och haft supermycket energi och magen är inte uppblåst och hon är sitt vanliga jag, inga konstigheter. Nu behöver jag väll inte oroa mig nå mer, hehe? 🤫🤔👍 som sagt första gången någon av mina kaniner är sjuka så jag vet ju lixom inte. 🙂