Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 623 ggr
Zisz
0

Hrj! jag undrar ifall det finns allergivänligt hö. för min mamma är allergisk mot hö och därför undrar jag ifall det finns allergivänligt hö.

Men jag undrar om kaniner måste ha hö? Om det är ett måste?

Mvh/Zizs

Friggeshoppkaniner
0

Hö/gräs ska vara 90 % av kaninens kost så ja det är absolut nödvändigt.

[Rabbitte]
2

Ungefär 85% av en kanins diet ska bestå av hö!
Hö är livsviktigt för att deras magsmältningssystem och tarmar ska fungera ordentligt, även deras tänder, som växer konstant, slipas när de tuggar på det.

Jag har hört om pressade kuber med hö för allergiker, men jag vet inte om de är så bra. De är väldigt dyra i längden om man ser till hur mycket hö en kanin faktisk äter om dagen, sen tänker jag på hur höet är behandlat och om kaninen verkligen får i sig allt den ska genom dem.

Friggeshoppkaniner
0

# 2 Har också hört om hökuber, men de flesta kaniner jag hört fått det har magrat av och så har det blivit väldigt dyrt i längden. :/

[Rabbitte]
0

#3 Precis, jag tänker att höet måste bli segt om det ligger i de pressade kuberna länge, och det är ju inte bra näringsmässigt.

Jag är själv allergisk mot hö!
Sen vet jag inte hur olika typer av allergier påverkar, men för min del funkar det bra att vi förvarar höet i en stor låda med lufthål.
Vi har möblerat vårt lilla hus så jag inte behöver sitta nära höhäckarna, då jag är hemma om dagarna, men använder handskar om jag ska plocka med höet. Husse burkar vara den som ger kaninerna hö, för plockar jag inte med det själv känner jag inte av det mycket alls.

[vanilla skye]
0

Hökuber finns ju, men ett annat allternativ (Om man kan) är ju att ha kaninen utomhus om någon i familjen är allergisk.

Kaniner måste alltid ha tillgång till hö, höet hjälper till att smälta ner maten och håller även tänderna i trimm.

Jag skulle inte våga chansa ha kaninen inomhus om någon i familjen är allergisk, tänk om det skulle hända något tragisk, tex allergichock m.m

Hoppas ni hittar en lösning.

[Rabbitte]
0

Jag vill inte starta någon argumentation, mer påpeka att just märket Kaytee, som är i länken i inlägg #5, har väldigt dåligt rykte!

Det är en pågående debatt om det är farligt eller inte, men Etoxikin är ett slags konserveringsmedel, som sprutas på frukter vi köper i affären. Och när det kommer till husdjurens foder och godsaker används det för att förhindra att fettet sinar bort från produkten. 

I det våra husdjur äter tillåts nästan 150 gånger så mycket Etoxikin än vad som är en laglig mängd i mänsklig föda!

[Gloriosa]
0

Hur allergisk är hon? Alla reagerar ju olika starkt. Jag vet folk som är allergiker mot tex päls men de hade ändå hund,katt etc tror de tog medicin som skulle lindra det lite :) kanske kan man ha höet ute i ett förråd och sen handskas med höet mer försiktigt .. Ha kaninerna i ett rum där din mamma inte är , så är höet endast i det rummet bara.