Bröder ihop?
Hur länge skulle ni våga ha två okastrerade bröder ihop? Jag har delat på mina som är 15 veckor nu och de verkar så "deprimerade". De gjorde alltid allting tillsammans. Sov tillsammans, åt tillsammans, lekte tillsammans, tvättade varandra, gosade tillsammans, stal mat tillsammans osv. De brukade leva rövare i buren, gnagde galler och stampade med baktassarna. Nu är det helt tyst. De ligger bara på sina hus och gör ingenting. De brukade alltid tigga om att få komma ut så fort de hörde att man var i närheten, nu bryr de sig inte när jag går förbi burarna ens.
Tanken är att bara den ena ska kastreras och sedan gå tillsammans med mamman, men den andra verkar ju också ledsen över separationen. Skulle det funka att ha dem kastrerade ihop eftersom de är bröder eller är risken lika stor att det blir blodbad? Tycker synd om dem. Hade det inte varit för att min ena hona är en surpuppa och hatar allt och alla så hade en kunnat gå med henne.
Vet självklart att det inte rekomenderas att ha två hanar tillsammans, varken okastrerade eller kastrerade. Men tycker så synd om dem just nu.
Så, hur länge vågar ni ha okastrerade hanar ihop?
http://pillasddv.weebly.com/
Till max 10-12 veckors ålder, inte längre, då kan de bli könsmogna och skulle inte vilja riskera att de hamnar i slagsmål.
Det kan gå att ha dem ihop, vid kastrering, om ytan är bra och personkemin stämmer, men man får vara beredd att sära och för ev slagsmål 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det kan fungera med att kastrera dem 🙂 Tycker du ska testa med att kastrera dem båda för att sedan sätta ihop dem igen eftersom de verkade tycka om varandra så mycket. Vet ett par kaninbröder som är kastrerade och går ihop med varandra hur bra som helst, de gör exakt allt tillsammans så som du beskriver att dina gjorde.
Så testa med att kastrera och sätta ihop dem igen :)
Du har fått bra svar där uppe redan men jag skulle fortfarande vela säga att vi har två bröder som vi aldrig särade på. Detta var dock lite mer av okunskap (tre år sedan och våra första kaniner). Men vi började se när de började bli könsmogna och skvätta i buren. Dock bråkade de aldrig och när de blev över 4 månader kastrerade vi de och allting gick jättebra. Nu bor de fortfarande tillsammans och det är väldigt roligt att se hur mycket de gillar varandra trots att "alla" hårt är emot att ha två hannar tillsammans. ^^
Egentligen vill jag inte kastrera den ena då jag vill ta en kull av honom nästa år men med tanke på hur mycket de verkar älska varandra är det nästan värt att låta dem bo tillsammans. Jag har en kompis som hade två kastrerade hanar tillsammans, dessa var inte syskon. Tror det skillde två år på dem ungefär. Dessa älskade varandra och gick hur fint som helst tillsammans. Visst, det kunde gått åt skogen och jag skulle aldrig själv göra så. Men eftersom dessa är bröder och vuxit upp tillsammans så kanske det är värt att prova? De har aldrig någonsin bråkat på ett sådant vis att jag skulle vara orolig. De är matgalna så de enda bråken de haft har handlat om maskrosblad och annat gott.
Behöver de inte vara äldre än 4 månader för kastrering? Här säger de att de ska vara minst 5 månader?
http://pillasddv.weebly.com/
#4 Jag vet faktiskt inte och jag vet inte hur gamla våra var heller utan bara att de var över 4 månader. :)
#4 Veterinärer säger lite olika, skulle tro att det beror på när de själva "anser" passa lite eller vad man ska säga 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag hade 2 kastrerade bröder ihop, och det gick alldeles utmärkt. Nu har tyvärr den ena av dem gått bort, och den andra kaninen bor med en tjej istället.
Om de har fått pung(ar) så går det ju bra att kastrera nu. Det är nog lättare att få dem att samsas ju tidigare de kastreras.
Det finns fall där även okastrerade hanar har funkat ihop, då på stor yta, men det är dumt och riskfyllt att testa.
tror de är större chans att bröder skulle gå ihop än att para ihop då olika hanar tillsammans, jag har själv haft 4st hanar (2 åt gången) från att de va små och de har funkar hur bra som helst.