Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 391 ggr
Madeleineskaniner
0

Lite mat frågor

Jag är relativt ny inom kaninbranschen och har fått lite olika information om hur mycket och vad de äter. Vissa säger en halv deciliter och vissa mindre och mer.

Just nu ger jag min dvärgvädurs hane på 7 månader två msk av ett foder som är från märket Exel som han verkligen älskar till frukost och en morot på kvällen. Han får också i sig ett antal godisbitar då jag tränar hoppning med honom.

Så min fråga är hur mycket mat ger ni till era kaniner och vad heter maten?

Fridaaaa
0

Morot ger jag bara mina som godis, 1-2 gånger/vecka, nyttigheter i det men också en del socker.

Jag ger mina ca 0,5 dl/kanin. Blandar svenska foder med cuni nature re-balance. Sedan får de grönsaker 1-4 gånger/vecka, lite olika sorter.
Har bara kaniner av dvärgraser.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Madeleineskaniner
0

#1 Okej! Tack för att du delade med dig!

farvendal
1

Det är väldigt individuellt beroende på kanin och vilket foder man har. Är din kanin i bra hull samt att bajset ser bra ut behöver du varken öka eller minska mängden pellets :) Jag skulle dock rekommendera att dra ner lite på morotsmängden, jag ger mina morot ca 2 ggr i veckan.

Jag mäte rfaktiskt inte hur mycket pellets jag ger mina ninisar. Men ögonmåttet säger att det är runt 0,5-0,6 dl. Ger dem cuni complete. Båda två är hermelinkorsningar på 1,4 kg.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[Rabbitte]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våra kaniner äter pellets av märket Oxbow. De får 15 ml var varje kväll tillsammans med bladgrönt, så som romansallad, citronmeliss, bladpersilja, pak choi, dill, mangold och bladspenat.

Resten av dygnet får de hö, en och annan äppelkvist, gräs om säsongen bjuder och någon gång i veckan får de en bit morot eller en annan godisbit.