Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 14463 ggr
EmelieSofia
0

Frusna vattenskålar. Tips?

Hur löser ni vattenproblemet på vintern?

Det är min första vinter med utekaniner. De ska vara i ett ej uppvärmt stall under vintern. Jag har ett par frigolitskålar som jag tänkte bädda ner ordentligt. Det borde hålla sig en liten stund i alla fall.

zezagena
1

Ge nytt vtn morgon + kväll o gärna nån morots/gurkbit emellanåt när det riktigt kallt typ -20

NaDa...
0

Har hört att man ska kunna sätta en leksaksboll av plast i vattenskålen så ska de inte frysa, då måste ju kaninen kunna låta bli att ta bort den därifrån ;)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

ninen DH
0

#2 är det sant??!!

ElviraNym
0

På vintern ska man ha en skål helst i plast så att det är lätt att knäcka bort isen om det nu är så. Man ska fylla på den morgon och kväll med jummet vatten.

Med vänliga hälsningar,
Elvira

EmelieSofia
0

Ja, men jag tänkte om det finns något knep för att inte få vattnet att frysa på ett par timmar. Byter alltid vatten morgon och kväll.

NaDa...
0

#3 Jag har aldrig testat, men har hört att det ska funka :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Katti
0

Vatten fryser vid noll grader, vare sig det är någon pryl i eller inte! Vatten i rörelse fryser vid lägre temperatur, så duttar kaninen på bollen kanske det dröjer lite längre innann vattnet fryser. Men det lär den ju inte göra 😉.

Kaninerna dricker allra mest en stund efter att de har ätit sitt kraftfoder, så det viktigaste är att inte ge kraftfoder och vatten samtidigt, utan vattnet någon halvtimme efter maten!

Katti
0
Minirut
0

Bor de i bur eller i boxar? Satt och funderade lite och tänkte att man kanske kan bygga ett litet hus av frigolit (självklart klä in det i trä så att kaninen inte tuggar på det) och så har man vattnet där inne? Vet inte hur bra värmen håller sig i ett sådant hus dock. Men i och med att du har dem i ett stall så kanske det klarar sig undan att bli under 0 grader?

http://pillasddv.weebly.com/

VildaVittra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag planerar att bygga en mackapär i hönshuset i vintern, där vattenautomaten kommer att stå uppå en 5 litersdunk med kokhett vatten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Itchy
3

#10 men varmvatten fryser ju fortare än kallvatten, motverkar det inte det hela då ?

You can't spell Bitchy without Itchy

VildaVittra
3

#11 Det blir som ett element i lådan. Den enda öppningen som värmen kan försvinna genom står automaten på.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Itchy
1

#12 aha, då förstår jag :P
min lite lagom övertrötta skalle såg det hela som att man bara lade dunken i en låda & ställde på vattenautomaten :P

Katti
2

Hur skulle varmvatten kunna frysa fortare än kallvatten?

VildaVittra
0

#14 Mpembaeffekten

Katti
1

Fast den säger inte att varmt vatten fryser fortare än kallt vatten, utan att varmt vatten under visa omständigheter kan frysa fortare än kallt vatten!

tlover
0

vi har rostfria skålat (man kan i nödfall slå dom mot en pelare el dyl för att få en isfri skål) jag skulle inte ha plastskålar då plast blir skört i kyla.

sen byter vi vatten beroende på hur ofta det behövs, är det riktigt kallt (ca -30) springer man ut flera gånger/dag för att ge nytt vatten, när det är varmare håller dom ofta ett "drickhål" öppet så då behövs det inte bytas lika ofta.

l'm back

taxidriver142
3

Låt kaninstackarna vara inomhus i vinter så slipper du problemet med frusna vattenskålar!

Itchy
10

#18 vissa har inte möjlighet att ha sina kaniner inomhus, och du bör respektera detta

Fridaaaa
6

#18 Vadå kaninstackarna?! Vad är det för påhopp? Ja det är det faktiskt. Kaniner har inte det sämre ute än inne. Haft kanin ute i många år, fungerat utmärkt och de har mått toppenbra.

--------------

Jag byter vatten till mina 2-4 gånger/dag. Fungerar helbra 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Alvsas
4

#18 Vadå kaninstackarna!?

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”

― Bilbo Baggins

EmelieSofia
2

#18 Ja, för mina kaniner skulle få det SÅ mycket bättre inne i små burar än ute i ett stall i stora boxar… 

Jag har också funderat på en isolerad låda. En termos fryser ju inte så det måste finnas något sätt som gör att man kan fördröja frysningen.

Mickis1994
1

Byter vattnet morgon, eftermiddag och kväll på vintern. Det fungerar jättebra.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

VildaVittra
0

#22 Jag har funderat på det där med termos. Vatten är ju som tyngst vid 4 plusgrader, så om man hittade en nippel eller en sån där öppen, vars skruvkork passar på en termos, så skulle nog det dröja länge innan det frös till i och med att vattnet längst ner kommer hålla just 4 grader.

VildaVittra
0

Titta vad jag hittade på granngården när jag surfade in: http://www.granngarden.se/product/vattenflaska-kanin-anti-frys

EmelieSofia
0

#25  Åh! Ändå har jag letat som en galning där. Den kan nog fungera

BeccaTilda
0

#25 Är så sugen på att testa den! Men känns dyrt att köpa 4 st, och så kanske de inte ens fungerar! Vad tror ni? :)

VildaVittra
0

#27 Jag tror nog granngården ger garanti.

BeccaTilda
0

#28 Ja det borde de ju, men är ju ändå mycket pengar! Men kanske värt det! :) provar du får du gärna berätta hur den verkar funka! Så för jag det samma :)

VildaVittra
0

#29 Jag har tyvärr ingen el ute. Superirriterande! annars skulle jag definitivt provat.

BeccaTilda
0

#30 Okej, då är det ju klart svårare :/

[tanyas]
0

Det räcker med att ha isoleringsöverdrag till kaninen. Hjälper i allafall och behöver ingen el och kostar runt 50 kr. T.ex denna : http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/vattenflaskor/isoleringsoverdrag-till-vattenflaska-1000ml-625.html

skuttis88
1

#32 Det är ju pipen som fryser?

MVH Celina

Fridaaaa
2

#32 Nej sådan hjälper inte. Pipen fryser först samt att vattnet fryser ändå sen i flaskan. De där är värdelösa 😉 Ialla fall när de bor helt utomhus och det blir riktigt kallt 😛

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

BeccaTilda
0

Säger som #33 och #34 :/

[tanyas]
0

jaha jag har alltid trott att de hjälper :P men har haft min kanin i en ladugård och det har aldrig riktigt blivit minusgrader :)