Från hölada till kaninstall!
Hej, snor rubriken lite ifrån en annan tråd :)
Vi ska nämligen bygga ett kaninstall i höladan som står ett par meter ifrån våran gård, har pratat med grannen och jag får ha mina kaniner där, först ska vi bara tömma ur all gammal hö som ligger där, både småbalar o en massa löshö på golvet, höet är över 20 år gammalt, så det blir att använda mask så man inte får en allergichock :)
Sen ska vi bygga kaninboxar, så det kommer se ut ungefär som ett "miniatyr" stall. Vi vill nämligen inte att kaninerna ska få sitta i burar, känns bara trist och tråkigt för kaninerna, vi gillar hägn och stora luftiga boxar, så kaninerna kan röra på sig ordentligt.
Som mellanväggar i boxarna kommer vi använda lastpallar och på långsidorna kommer vi ha kompostgallergrindar, sitthylla kommer finnas i varje box och annat skoj.
Bilder ska läggas upp när arbetet påbörjas snart.
Tänk bara på att kaniner kan klättra/hoppa högt (särskilt viktigt att tänka på om ens kaniner är okastrerade)
l'm back
Tass
Ska bli jättekul att följa! Tänk bara på det #1 sa också! :D
Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3
tass. Kommer att bli jättekul att följa!
när är det ungefär tänkt att allt kommer att bli klart?
Frida
#3: Ska tömma ur all gammal hö nu i veckan och har tänkt börja bygga lite smått nästa helg, så kommer lägga upp bilder på hur de ser ut före och när bygget startar igång osv :)
Jag har självklart redan tänkt på att de kan hoppa, klättra över, jag har jättekaniner så då får man även ha det i extra åtanke då de har ännu lättare för det :)
#4 har du jättekaniner kanske du ska ha nått nättak för annars blir det så lite ljus ner till dom. Våra gotlandskaniner (mellanstor ras) hoppar och klättrar lätt över 120 cm
l'm back
Tassar! 🙂
#5: Har redan tänkt på det, jag vet kaniner är riktiga rackare på att hoppa över saker, men har redan funderar tidigare på att ha antingen kompostgaller över eller köpa nå hönsnät eller liknande att ha över, de ordnar sig ska vi få se ;)
Vart finns du? Skulle gärna ta emot det gamla höet som isolering ute i en av bodarna! :)
hejsan! Jag följer! Ska bli kul att se
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
Tass ☀️
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Nu har jag tömt ut en hel del hö, ska fortsätta imorgon, några av kaninerna har redan flyttat in, men ska så småningom bygga boxar när all hö är borta, rätt så mkt hö men snart är det tomt! :)
Vad gör du av höet? Skulle som sagt gärna vilja ha! :)
#13: I Umeå (västerbotten) :)
Men höet är lite över 20 år gammalt, fast jag använder hö som är 20 år gammalt som varit uppe på hövindan i stallet, inge fel på de höet och fortfarande fräscht, men det är ju inget värde i höet och innehåller nog ingenting längre, men funkar super bra som underlag till burarna, kaninerna äter de inte, är mest som ett provisorisk halm, typ :)
Skulle dock inte använda de som varit ute i ladan, för har bott både fåglar och sorkar i det höet, o dammar nå förskräckligt, så du skulle nog kanske bli sjuk av de höet, vi tar ut o slänger i utkanten av ängarna.
#14 för långt bort då tyvärr! Men jag vill ha det till isolering av taket i en gammal bod, så inget man hade varit i kontakt med :)
#15: Aha okej :)
Nu är ladan tömd av hö! imorgon kommer jag och grannkvinnan fixa till vägarna lite, då de har lossnat lite grann av väggen på bakre delen av ladan, så där ska de sättas fast nya plankor. Sen så blir de lite extra rengöring, sopa och fixa nån ny planka på golvet och sen så flyttar kaninerna och hönsen in dit samma dag! :)
Nu till de efterlängtade bilderna, de kommer bombas med bilder antingen imorgon eller på måndag ;)
Åhhh va kul med bilder, Längtar :D
Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3
Tass!! :)
Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.