Tämja kanin?
Hej! Som vissa av er kanske vet så hämtade jag hem min lilla kaninhona för några veckor sedan.
Hon var väldigt tunn och liten, och hade lämnat sin mamma för tidigt då hon bara var 6 veckor gammal.
Nu har hon dock bott in sig ordentligt, kommer fram till burluckan när man öppnar buren, äter mat hur handen, gömmer sig inte och kan vara ute i stort sett hela tiden, vågar komma fram till en på golvet osv.
Grejen är den att hon inte alls är gosig. Jag har haft en hermelinhane innan, minns inte hur jag gjorde honom tam men han var världens gosigaste. Sov bredvid mig i sängen, tyckte att klappar var det bästa i världen osv.
Hur får man en kanin gosig? Försöker man klappa henne så drar hon sig undan, dock inte när hon är i buren. Att bli lyft är inte heller någon hit, hon var duktig när hon precis kommit hit men nu börjar hon få lite egen vilja och sprallar som bara den (är dock van så det är ingen fara med att jag kommer tappa eller vrida ryggen..).
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
- Låta kaninen äta ur din hane.
- Lär den trix där hon är i buren. Till exempel att hon ska stå på två ben. Låt henne ta godis/fruktbiten när hon står på två ben.
- Ha henne i knät små stunder i taget. Släpp ner henne innan hon tröttnar.
- Klappa henne samtidigt som hon äter.
- Var mycket i hennes närhet och prata.
Och när hon kommer fram till dig när hon är på golvet, ge henne en godis bit. Godis bit menar jag med typ liten äppelbit eller maskrosblad, ja vad som helst som hon tycker om.
Lite små tips? som kan göra skillnad. 🙂
Det låter som att du är på rätt väg, stora framsteg redan. Ge det tid. Och tänk på att alla kaniner har olika personligheter, samt att denna kanin inte hade det så lätt. Det är inte säkert att hon kommer att lita helt på dig.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus