Kramgo ras?
Jag ska skaffa en kanin till mig och mina barn och vi vill ha en riktigt snäll kanin som man kan kela med. Jag har hört att fransk vädur är riktigt snäll, men den är ju också väldigt stor.
Finns det någon lika snäll ras som är något mindre? Jag vill inte ha en dvärgkanin.
Kaninen kommer att få bo ute året om. Om det blir en fransk vädur får det helt enkelt bli en väldigt stor bur…
/Nina
Varför inte "dvärgkanin"?
Skulle LÄTT tipsat om Dvärgvädur, föder upp den rasen, och de är fruktansvärt snälla, fixar att vara ute hela vintern, är inte stora, men inte minismå heller. Nej, dvärgvädurar tycker jag är mycket bra barnkaniner faktiskt! Lycka till med sökandet.
Vänligen, Sofia
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

Angoror ska vara väldigt lugna och en bra barnkanin. Dock måste man klippa deras päls var tredje månad men det är det säkert värt! :)
Vi har en artikel om angoran om du vill läsa mer om rasen!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#2: Hon ville ju inte ha en dvärgras ^^
Angoran väger ungefär 4kg till skillnad från den franska väduren som väger 5,5 kg eller mer. Och därför kan det vara lättare att bära angoran också eftersom den inte väger lika mycket och då är det inte lika svårt att hålla emot om kaninen skulle få för sig att sprattla.

Aha okey sorry XD Trodde hon skrev: Dvärgkanin. Jag tycker inte dvärgväduren är så liten :p
#5: Hihi. Den kanske inte är så liten men den är fortfarande en dvärgras :) Alltså en dvärgkanin.

#6 Dvärgkanin är en ras :P eller? :O

Teddydvärgvädur (A)
Vet att du inte ville ha en dvärgrkanin, men jag bara måste lägga in ett gott ord för den! Det är en mycket påpälsad dvärgvädur som älskar att bli kelad med! Har en egen och hon är den socialaste kanin jag mött. Gör man något annat kommer hon och buffar på en. "JAG DÅ!?!?!?" ;)

#7 Nej, det är ett samlingsnamn för Dvärgvädur, Lejonhuvad, Hermelin & Dvärghare, om jag förstått det rätt :)

#8 Lite nyfiken på Myrans ras ;) När måste man borta henne för inte hennes päls skall bli fullt med torvor
#9 Aha xD Ja, lärt mig något nytt då^^

#10 Varje dag ^^
Holländsk kanin
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

rexkanin!:)
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Tack för alla snabba svar. Om nu en dvärgvädur är lika snäll som en fransk vädur: Hur stor blir den? För med dvärgkanin menade jag de minsta raserna som jag trodde brukade klassas som dvärgkaniner.

Jag tycker inte du ska ha en dvärgvädur, jag föder själv upp dvärgvädurar, har försej bara tre stycken men har ägt och en kull på just rasen. En dvärgvädur brukar väga upp till 2 kilo. Mina djur har varierat mkt i tempramentet, har en som är som en hund, en jätte feg krabat och en som vart tjurig men numera är rätt så snäll. Mina tidigare ägda dvärgvädurar är en feg och sur hona och en mkt gammal snäll hane.
Jag skulle rekomendera dig Holländsk kanin en otroligt trevlig ras som är större än dvärgväduren men mycket lugna och snälla barnfamiljs kaniner. MarHai som tidigare också skrev holländare föder upp Holländare, och dom är helt otroligt snälla! Hon har även en hemsida där du även kan läsa mer om rasen vilket jag verkligen tycker du ska göra, för en holländare är inget köp man kommer ångra. Själv har jag ingen holländare, men planerna finns på en, och jag har hört något så gott om dem och även bara träffat trevliga djur. http://www.solbackens.kaniner.se/
Är Martinas hemside adress, tycker verkligen du ska besöka den.
/ Ellinor Krogh, dvärgvädursuppfödare

Holländsk kanin :)

Instämmer med övriga som sagt Holländsk kanin! 
#14: Dvärgvädur räknas, precis som man hör på namnet, till de minsta raserna. Dvärgraserna.
Vad gäller fransk vädur så är det en härlig ras. Har sj ägt en. Dock tycker jag man skall välja en unge isf. En sådan stor kanin som kanske har olater är inte roligt.
Men lugna, och trevliga är de flesta jag mött. Riktiga nallebjörnar!
Har en engelsk scheck. Går i samma viktklass som holländarna. Otroligt mysig kanin, dock kanske ingen nybörjarkanin. Man skall ha mkt tid för en sådan då de kan vara lite nervösa till temperamentet. Dock är min egen rune världens lugnaste, och älskar kelstunder. Inte svårare att få tam än en dvv, men som sagt en kanin som är vaksam på sin omgivning.
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus