Problem med orädd räv
Hej! Nu är det så att jag bor i närheten av en mindre skog, och vi har fått problem med en alltför tam räv. Den är inte ett dugg rädd, när man jagar den från trädgården och från kaninburen gäller det bara sekunder innan den är tillbaka. Idag var det droppen, jag kom hem och ser att den har BAJSAT PÅ KANINBUREN! Jag är rädd att den ska kunna få tag på kaninerna, jag vet ju inte mer än att det är ett hunddjur vilket jag tolkar som att den kan "slita" sönder gallret till deras "rasthage" (den har tak). Jag oroar mig också för att den ska ge dem sjukdomar, någon som vet om det är möjligt? Hur mycket man än vrålar åt den eller jagar den med kvasten så kommer den tillbaka efter någon sekund. jag blir galen!
Är det någon som vet hur man kan göra? Tack i förhand.
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
/Agnes & Långöronen♥
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Rävar kan bära skabb, vi hade en räv här som inte heller var rädd för nåt vi sköt med luftgeväret i luften men den kom bara närmare och närmarne till slut så bestämde jägarna att skjuta den, efter dem hade fått tsg i den såg dem att den hade skabb, en månad senare så satt den en räv hos grannen utanför dörren så hon ringde jägaren och dem tog hand om dem sne hittade jägaren en sjuk räv i sin lada som hade skabb så dem kom fram till att dem närmade oss för att dem ville ha hjälp/eller hade ont, jag trodde inte på det först men efter dem hade skjutit dem sjuka rävarna så har vi inte haft problem med dem mer utan dem håller sig i skogen .
#1 tack för informationen!:)
Någon som vet något man kan städa bort skiten med??
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
/Agnes & Långöronen♥
Har du en vattenslang så spruta på räven med hög strålning. När hundar har gjort något dåligt så brukar det räcka med att de får nån droppe på sig och efter det vill vissa inte gå nära en vattenflaska :P Så lägger du sedan slangen runt buren så borde det räcka :)
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#3 Vi har sprutat vatten på honom, för stunden blev han rädd, men för att få bort honom sprang jag efter och slog med en kvast i marken. ska testa det ändå, det kan funka:)
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
/Agnes & Långöronen♥
Sätt elstängsel runt burarna.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Högre strålning och att kanske springa efter honom samtidigt? X) Skabb är inte kul och är det rävskabb kan det även smitta människor efter vad jag hört. Och lägger du slangen runt buren så borde det nog funka :) Annars testa vattenspridare från det hållet han brukar komma ifrån om du vill hålla honom borta även när du är borta haha ^^ :P
#6 Man kan bli smittad av skabb, men skabben kan inte föröka sig på oss, så den dör ut. Skulle gissa på att det samma gäller kaniner.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#6 haha, jadu det borde funka! grannarna måste tro att vi är galna såsom vi håller på…XD
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
/Agnes & Långöronen♥
#8 Hahah jadå, men det är sånt som hör till XD När min hund grävd upp kaninungar här och där, ojojoj vad grannarna stirrade när jag grävde för en bit av den gigantiska hålan hunden gjort, och när jag satte tillbaka växter där dom varit osv… Haha inte lätt att ha grannar ;)
Nä du tar bort bajset ha god hygien (dvs ta inte i det med händerna om det kan undvikas, ha plasthandskar etc etc) särskilt om du har dvärgbandmask i närheten.
Jag skulle väl om det går ta bort det med två brädbitar (som bränns sen) eller så så att du slipper ha med händerna att göra helt. tvätta sedan området med tex T-röd eller liknande (kan vara bra att ha kaninen nån annan stans så att den inte blir "hög")
Vår katt håller borta alla nyfikna rävar så på det området kan jag inte hjälpa, men är den för stor risk för kaninerna skulle jag ta dit en jägare även om jag helldre vill låta djur leva så är det ens skyldighet att skydda djuren man valt att ha i fångenskap.
l'm back
Har hört att om det luktar hund så kan dom bli avskräckt … vet dock inte om det stämmer ..
Stämmer kanske på vissa, men inte de rävarna jag träffat ;)
Ofta drar de vidare när de insett att de inte blir middag där. Jag hade ofta rävar kring burarna, men de lät kaninerna vara. Sen var mina små förnuftiga och blev inte hysteriska när räven/rävarna var på buren. Så då var de väl ointressanta. Efter någon vecka eller två så var det rävfritt. Sen hade jag burar som var säkra mot rovdjursattacker, väl byggda och tåligt galler. Samt lås de ej kunde få upp.
En räv hade varit i områden i mer än en vecka, och efter ett möte med vår hund så såg vi inte röken av den mer ;) Så jo, om ni lånar någons hund, kanske nån kompis ändå ska åka bort, så kan ni ha den ute i t ex långlina så skrämmer den nog bort räven :)
Prata med en jägare om han kan sätta ut en fälla och fånga räven i . kanske kan de funka om man flyttar den till annan plats
Jag skulle förstärka nätet runt buren ev göra så att hagen är i en inhägnad så kan rävar ej nå åt. Usch inte kul att ha rovdjur strykandes runt burarna.
Min syster hade en räv som strök runt burarna och var inte lätt att skrämma iväg. När dem såg den så förstod vi att det var räven katten slogs med en kväll och ej en stor orange katt som jag trodde först i mörkret. Deras katt vaktar kaninerna och jagar bort alla andra katter. Min syster tog in kaninerna direkt och ska till nästa sommar bygga riktigt säkra burar.
Har du nät på botten av kaninhagen? om inte så är de smart att skaffa då rävar kan gräva sig in.
Idag ringde vi till kommunjägaren om räven, det visade sig att de redan hade fått reda på om räven och kollat upp vart den hade sin lya. det visade sig att det existerar FEM rävar, alla lika tama. de har vid några tillfällen försökt att skjuta några av dem men inte lyckats på grund av dåliga vinklar. Rävarna har hälsat på oss cirka fyra gånger sedan sist, och undersökt buren noga. Pappa håller på att Räv-säkra den, och som svar på #16 :s fråga, så har vi bottennät i hela deras bur. Jag är rädd att kaninerna ska bli ihjälstressade, och eventuellt att Molly skadar ryggen igen (Hon var nästan helt förlamad i bakbenen för ett tag sedan, nu är hon helt återställt förutom att hon är lite,lite långsammare).
Jag vet inte hur lång tid det tar innan de inser att de kan jobba ihop, de är verkligen smarta, de letar hela tiden efter svagheter i buren och observerar taktiken man har när man ska jaga bort dem.
#11 #13 de är inte ett dugg rädd för hundar, de stryker vissa gånger i trädgårdarna där kvarterets jakthundar bor..
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
/Agnes & Långöronen♥