Burgolv
Denna vecka tänkte vi börja bygga nya burar till kaninerna. Eller burar, blir mer som boxar ca 2x3 m. Golvet som finns nu i boden är gjutet betongolv. Går det ha bara betongolv med spån på? Eller blir det för hårt & kallt?
Personligen så hade jag haft ett lite tjockare lager spån och sedan lagt halm ovanför.
#1 Blir inte torv väldigt smutsigt på de vita tassarna? #2 det var väl min tanke, eller jag tänkte ha halva med både spån och halm och halva med bara spån, lättare att rensa bort bajset då.. Om de bu inte bajsar i halmen me, då kvittar det ju! Men vilket blir billigast? Vilka av alla material borde vara billigast att köpa mycket av i längden och vilket kan man ha längst utan att det blir äckligt? Förutsatt att bajset rensas bort? :)
#3 Asså en spånbal kostar 80 kr, de håller ju ganska länge, men eftersom du ska ha i en rätt stor yta så går de nog åt mer. Halm kan man köpa billigt hos någon bonde, men halm tar inte upp kiss utan de rinner rakt igenom så jag rekomenderar att ha spån under halmet överallt. Sedan blir halm rätt äckligt fort om de kissar i det. Men om de väljer ett hörn så skulle jag gjort så att ha mycket spån i de hörnet och sedan ytterst lite i resten och sedan proppat med halm.
#4 ja, lär ju gå åt minst 4 balar att fylla 3 boxar… Borde man inte kunna hitta lite billigare? :)
När jag hade mina kaniner i en box som var ca 6 kvm behövde jag ca 1 bal till att fylla hela boxen. Men sen hade jag underdelen från en vanlig innebur som toalett. Själva toaletten bytte jag vid behov men det andra kunde vara kvar väldigt länge. När det började komma mycket pluttar utanför tog jag bort det värsta och fyllde på med nytt spån. Sen ibland rensade jag ut allt och städade fin och fyllde på med en ny bal. Så överlag tyckte jag inte det blev så farligt dyrt. Det kostar lite extra när man städar ut hela buren, men håller man bara efter så behövs det inte göras särskilt ofta.
Jag hade även tidningar i boxen, dels under spånet då det isolerar mot kylan och en hög uppe att gräva och rota i. Tyckte det är smart om man ex. prenumererar på någon morgon tidning eller något då det blir lite utfyllnad och man inte behöver lika mycket spån för isolering då. Givetvis bör man inte ha bara tidningspapper utan ha ett lager med spån över.
Hälsningar Emma! :)
#6 Tack för tipset! :D Dock äter mina kaniner bara upp tidning, så de vågar jag inte ha! Och tyvärr går de inte på toa.. Något tips? hur man kan lära dem? ^^
#7 Aha förstår om du behöver mer spån när de inte går på toa. Kan ju vara lite knepigt det där att lära dem. Vissa gör ju det självmant medans andra vägrar. Det bästa tipset jag har på hur man kan få dem att använda lådan är att, 1 ha en stor låda där man får plats med matskål plus kanin samtidigt som man har gott om plats över. Sen att man sätter höet vid lådan så de tvingad att sitta i lådan när det ska äta. All mat bör alltså centreras till lådan. Efter det gäller det bara att vara envis och plocka upp allt som kommer utanför och lägga det i lådan. Om detta funkar på andra kaniner vet jag inte men det funkade på mina :p
Hälsningar Emma! :)
Okej får testa, kanske är svårt att lära en 10,5 åring ;) tjejerna jag har kommer aldrig gå tror jag inte… De bajsar en bur full på 3 dagar..