Bra utebur - vilken?
Går i funderingar kring att köpa en utebur att ha på balkongen till mina kaniner. Finns det någon prisvärd färdig bur ni kan rekommendera? Bygga själv är inget alternativ av olika anledningar. Jag har ingen jättebalkong, så önskar främst en bur som inte tar så mycket plats (självklart MÅSTE buren ha lagliga mått!).
Tacksam för svar!
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Vart finns du? Jag har massa gamla räv burar som passar perfekt till kaniner! De är 2 meter långa och 1 meter breda samt 1 meter höga :) dock är det nätbotten, men har man den mot något plant och fyller med spån eller halm så funkar det super! :)
#1 Dessvärre är de lite för långa för att få plats på min balkong. Men tack ändå!
#1 Dessvärre är de lite för långa för att få plats på min balkong. Men tack ändå!
Vi har lagt plattor på en bur med gallerbotten som vi har (nödbur) det var väldigt praktiskt för även om de skulle gnaga sig igenom plattbotten så tar dom sig ändå inte ut så hittar man en gallerbottenbur behöver man inte dissa dom direkt om man kan tänka sig fixa bara lite.
l'm back
#4 I detta fall handlade det inte om att det var gallerbotten utan om att en tvåmetersbur inte får plats på min balkong.
Maxlängd är för övrigt 160 cm.
Kom på en grej! Buren delar man enkelt av med en liten platta då det är en lucka på mitten, så vill man inte ha en hel bur går det dela buren :)
Du kan ju alltid ha en sånhär bur. Fungerar bra på balkongen med halm och eller spån i botten. och dom är inte så stora eller dyra heller finns säkert någon bilig sån på blocket.
#5 tänkte mest om du råkar hitta nån i rätt längd men med gallerbotten
l'm back
#6 Låter finemang. Vart finns du? Själv bor jag i Sthlm men planerar in en resa till Värmland i helgen om det skulle vara intressant.
#7 Tveksamt om måtten är lagliga. Dessutom kanske jag ska tillägga att buren ska vara byggd så att den är upphöjd från marken.
#8 Jag förstår! Tack för synpunkten!
Näta in hela balkongen och bara bygga små sovhytter?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#10 DÄR sa du någonting! Smart, ska verkligen tas under beaktande.
#11 Är det betonggolv, är det ju bara att köpa sådana där färdiga trallplattor för att få upp tassarna från kylan, sen typ halm på det eller en balkongmatta. Vill du inte bygga nätramarna själv, så finns ju hundgårdsgaller att köpa färdigt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#9 Jag finns i Småland!
Se bara till så att det inte kan fara ner skit till grannarnas balkong (det beror ju på hur balkongen ser ut och vad som är under). Vi hade en nödbur på en balkong som vi hade just innan vi flyttade till hus (vi kunde inte ta kaninerna senare) och vi fick ganska ofta städa grannens balkong. Som tur är var dom inte sur på oss ☺️
l'm back