Fråga kring pelletsbyte
Håller som bäst på att fasa ut nykomlingens Rabbfor mot mitt eget foder Oxbow och har lite frågor kring det.
1. Under hur lång tid brukar man fasa in ett nytt foder?
2. Kan man se på kaninen, t.ex. kaninbajset om invänjningen går för fort fram? Självklart förstår jag att t.ex. diarré inte är ett gott tecken, men min är än så länge (peppar peppar) fin i magen och vi är inne på foderbytets tredje dag.
3. Hur gör ni när kaninen ska fasas in på nytt foder när den går tillsamamns med annan kanin som inte ska vänjas vid något nytt? Det är nämligen så att kompiskaninen verkar tycka Rabbfor är väldigt gott och stjäl nykomlingens mat.
Hittills har jag låtit de äta var för sig under ständig uppsikt, men sen när de båda väl ska äta samma mat tänker jag inte sitta och hålla koll på dem.
Och så en fråga som inte hör till foderbyte men som väl är intressant enligt mitt tycke:
4. Hur ofta per dag får era kaniner mat? För-/nackdelar med en respektive två gånger?
Tacksam för svar!
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Har aldrig behövt byta foder men skulle jag gjort det hade jag nog tagit bara några bitar i ca 4dagar och sen öka det sakta men säkert tills det bara är det nya fodret kvar :) (vilket såklart innebär att man minskar det gamla fodret samtidigt som ökningen av det nya. Jag tycker att man kan ge sin kanin mat en gång om dan om den ändå inte äter upp allt direkt. Har man däremot ett litet matvrak som äter upp allt direkt så skulle jag delat upp det och gett hälften på morgonen och resten på kvällen så att kaninen håller sig någorlunda mätt hela tiden utöver det vanliga.
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
När vi fick hem vår yngsta kanin, Ellie, åt hon Bello pellets från uppfödaren. Vi vande in henne till vår pellets, Oxbow under 3 veckors tid. Då hon fick 30 ml pellets per dag ersatte vi 10 ml Bello pellets med pellets från Oxbow.
Som du nämnde, är kaninen fin i magen så går allt väl. Skulle kaninen få diarré går det för fort fram och du kan få backa lite i invänjningsprocessen.
Våra kaninen får mat; 15 ml pellets samt bladgrönt, omkring 18.oo på kvällen. Jag föredrar att ge dem allt på en gång då jag vill att de äter hö resterande tid - vilket de gör också🙂
Under ett par veckors tid brukar jag fasa över, längre om det är ungar då de i regel är känsligare. Brukar ha en påse med kaninens mat och efter varje utfodring lägga i lika mycket av mitt foder som jag tog ur påsen, brukar fungera super och aldrig haft någon som är dålig i magen hittills 🙂
Mina får mat en gång per dag, på kvällen. Dels för att jag inte har lika mycket tid på morgonen när jag ska till bussen och åka till skolan osv. Har helt enkelt varit enklast för mig att göra så, dessutom tycker jag att de äter aningen mer hö om de bara fodras (med pellets) en gång per dygn.