Frågor!!
Hej! Jag har några frågor.
1. Måste man ha halm till sin kanin? Vart kan man köpa det?
2. Vad händer om de äter för mycket gräs/maskrosblad?
3. Känner kaniner av vad som är giftigt eller inte?
4. Hur länge bör man vänta från att man har klippt gräset till att kaninen kan vara i hagen?
5. Min kanin kan äta hur mycket som helst! När han är i hagen äter han hela tiden + han blir ju aldrig mätt!? Hur ska jag göra?
Jätte tacksam för svar. ❤️
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Nej, men det är väldigt bra vintertid som isolering. Man kan köpa det av bönder, djuraffärer och granngården till exempel.
Är de inte vana blir de dåliga i magen. Det kan de även bli om de är vana, om de äter för saftigt gräs, därför ska man vara försiktig när det regnat och på våren för då är gräset som saftigast.
Nej, de lär sig genom att lukta i munnen på sjuka/döda djur och undvika att äta det de luktar av, därför måste vi välja mat åt dem.
4. Hur länge bör man vänta från att man har klippt gräset till att kaninen kan vara i hagen?
Oljor osv. sitter var länge. Bäst är att ha en plätt där man inte klipper gräset, utan kaninen får sköta jobbet. Det tar längre tid men gräset blir bättre eftersom det får gödning också😉
5. Min kanin kan äta hur mycket som helst! När han är i hagen äter han hela tiden + han blir ju aldrig mätt!? Hur ska jag göra?
Ja, kaniner är gjorda för att käka jämt, så det finns inget man kan göra egentligen. Se bara till att han inte bli dålig i magen av gräset eller överviktig, blir han inte det så spelar det ingen roll hur mycket han äter av gräs/hö.
#1 Tack så mycket för ditt svar! ❤️
Nej måste man inte ha MEN bor den ute på vintern är det bra att ha i buren, värmer bra och så. Går att köpa hos bonde eller på t.ex granngården eller lantmännen borde ha. Dock betydligt dyrare.
Är de ovana kan de bland annat få diareé
Inte alltid. Inte lika utpräglat som hos vildkaniner.
Vi klipper alltid runt Hage hehe Men krattar man upp i hagen, så är det några få dagar, bästa är eldriven i så fall eller helt enkelt att inte klippa i kaninens hage 🙂
Mina får äta hur mycket de vill i hagarna, gräs och sånt, men vänja såklart succesivt. Bra för dem, vitaminer osv.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Tack så mycket. =)