Hur gammal?
Heeeejsaan! Jag har fått kaniner för typ tre månader sen. Det var en tjej som hade blivit allergisk mot dom två kaninerna (hon hade fått dom av sin kompis fast hon har bara haft dom i en månad) Kaninerna är friska och pigga och väldigt keliga och framåt. Min fråga är om ni kan sätta ålder på den yngsta kaninen? Jag vill jätte gärna veta eftersom min mamma är väldigt intresserad om Avel och sånt så om kaninen är under 1 år så ska min mamma para den med hennes kompis hane. Ägaren visste bara hur gammal den älsta var och den är ca 4 år gammal.
Köpet gick till så här:
Det började med att min kompis, kompis hade två kaniner som hon ville skänka (en äldre och en yngre) just då som tur var för henne så var jag ute på kanin jakt. Den älsta har stamtavla men inte den yngsta. Det var en måndag då jag var i skolan och mamma var på jobbet och pappa började kl 16.00 så han fick hämta dom tidigt på morgnen. Mamma och jag skickade med pappa några frågor som han skulle ställa till ägaren. Han frågade bara frågor om den älsta med inte den yngsta. Vi tyckte att det inte spelade så stor roll att pappa inte frågade någonting om den yngsta eftersom mamma tyckte den var frisk och kry (mamma jobbar i stan i en liten veterinär affär). Men nu så tänkte mamma para den yngsta kaninen med en annan och då sa mamma att det spelade en stor roll hur gammal kaninen var (mamma kan inte sätta ålder på hur gammal den yngsta var).
Och nu har varken jag eller min kompis kontakt med dom😕
SNÄLLLLLA HJÄLP!!!!
Det är omöjligt att säga åldern utifrån ett kort. Dessutom tycker jag inte att ni ska avla på henne om ni inte vet något mer än hennes temperament, tänk om hon bär på sjukdomar.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Säger som #2. Avla inte p kaninen eftersom du inte vet bakgrund osv med bettfel, sjukdomar osv. Sedan kan kaniner vara över ett år när de paras första gången.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej tack ska nog inte göra det då.