Kanin iFokus

Kanin

Etikettproduktion
Läst 3403 ggr
Emlielki
0

(X) Vad kostar det.

Någon här som skulle kunna dela med sig av en kalkyl på hur mycket en köttkanin kostar att hålla? Ska försöka skriva ihop en liten "artikel" och behöver lite siffror så jag kan jämföra med industriproduktionen och allt vad jag ska försöka få med.

Så en eller två kalkyler för hur era kaningårdar kostar (per kanin) och gärna hur mycket produkter ni får ut av kaninen. Gärna en hög och en låg uträkning (dvs, en med alla ev. oplanerade utgifter (vet. osv) och en optimal)

Sen får ni gärna slänga in hur mycket kött/skinn ni får ut av er uppfödning per år.

För er som är osäkra på hur en kalkyl kan se ut så ger jag här ett
exempel.
x kg hö räcker i y dagar till z kaniner. x/z = b (mängd hö per kanin) b/y = a (mängd hö per dag per kanin) a/x's kostnad = Vad varje kanin kostar / dag.
ex. 10 kg hö (100 kr) räcker i 14 dagar till 5 kaniner.
10/5 = 2
2/14 = 0,14
0,14 / 100 = 0,0014
Allså kostar varje kanin 0,0014 kr per dag i hö.
Och om man slaktar kaninen vid 8 månaders (~240 dagar) ålder kostar den kaninen i hela sitt liv (0,0014 x 240 =) 0,336 kr i hö.
(Amatör kalkyl, om någon är bättre på matte får ni gärna komma med en bättre kalkyl)
Så slå in era egna siffror i kalkylen och skriv era uträkningar här.

Sen kan man slå ihop det i en större uträkning med alla andra utgifter
och kaninens livslängd innan slakt mm.
Siffrorna behöver inte vara exakta (från dag 1 på jorden till slakt dag) Utan det räcker med en ungefärlig uträkning.

Detta skulle uppskattas oerhört mycket!

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

tlover
0

Sånt beror ju helt på hur man gör, Vilken ras? man har, vad man kan göra själv etc

Vi tex slår vårt eget hö (för hand), eller tar av morfars hö (som han slår för hand), vi bygger våra egna burar och det mesta materialet finns på gården sen förr.

Vi säljer också livdjur vilket ger oss en hel del pengar då vi använder beskrivningsblankett ist för öronmärkning (man får det för gotlandskaniner) och vi har inga smittsamma sjukdomar i närheten.

Vi brukar snarare räkna per år än per kanin. tyvärr kör vi bara på ett ungefär.

in hitills i år. 800:- för att vi har lantras och 250-400:- / såld kanin (hitills har vi sålt kaniner för ca 3000 men det har gått oförskämt bra i år)

ut hitills i år. havre ca 400:- nödhö ca 200:-  byggen ca 400:- bensin för att hämta nödhö osv 500:- edit: glömde strö, vi ströar främst med hö men ibland med spån också så hitills har det väl gått max 200:- på strö för kaninerna i år) edit 2: kostnad att vara med i föreningen 200:- kostnad för genbanksintyg ca 20:-.

så du kanske förstår att det kan bli annorlunda. (däremot måste man ju ha pengar undanlagt för tex veterinär, nödburar etc). hade vi ätit mer kött i familjen hade nog siffrorna sett heeeelt annorlunda ut däremot.

Vi ska däremot bygga om ett rum i lagårn till kaninstall snart så då åker väl alla plus pengar.

l'm back

Emlielki
0

Ja, Jag förväntade mig väldigt olika svar. Det var därför jag försökte hjälpa till med en kalkyl.. Det jag helt enkelt vill få ut av detta är hur mycket en middag baserad på egenuppfödd kanin kostar jämfört med en färdig köttklump från frysdisken på ICA..
Därför vill jag gärna ha kalkyler så att jag själv kan lägga fram siffror och annat nödvändigt.

Med andra ord vill jag gärna ha en per kanin-kalkyl och då får man ju självklart räkna föreningsavgift och burbygge mm, som en gemensamkostnad för alla kaniner.

Men för dig #1 räcker det med att du ger mig antalet kaniner detta räcker till så kan jag själv göra den kalkyl jag behöver. :)

/ Line Kinnari

tlover
0

#2 vi har 4 avelskaniner 1 pensionerad och fått 16 kaninungar i år varav 4 st är osålda och otingade och en ska vi ha kvar för egen Avel. (så max 4 går till kött)

jag kom på att vi har ju köpt in 2 st avelsdjur i år också en byttes mot en av våra så den behöver inte räknas andra köpte vi för 400:- tror jag.

Så det är ju ingen storavel vi har precis.

l'm back

Emlielki
0

#3 De 4 som ska gå till kött, hur gamla är de vid slakten? och ung. hur mycket kött får du ut av dem?
Tror jag kan göra en realistisk uträkning om jag får denna information :)

/ Line Kinnari

tlover
0

#4 dom går bara till kött om vi inte får dom såld då vi har extremt låg köttkonsumtion och min man vill inte äta kött flera mål i rad.

när dom slaktas beror på hur vi har det med hö etc, men ca 9 månader (och väger ca 2 kilo så ca 1 kilo kött) eller högre (gotlandskanin så 3-4 kilo i maxvikt som vuxen)

l'm back