Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 698 ggr
Tuvullenskaniner
0

Färg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

far: zobelsiames brun alt egern, japantecknad.

mor: gul/svart japan, wienertecknad.

Tuvullenskaniner
0

Pappan bär på alla grundfärger, zobel, wt och viltanlag.

Mamman bär på svart, blått och gult. Osäkert med brunt. Bär vidare på zobel och wt förstås. Osäkert med vilt, men kan mycket väl vara så.

Melao
0

#1 Pappan bär inte alls vilt, då hade han varit viltsiames. Vi vet inte om mamman bär zobel, även om nån av syskonen till den här skulle vara zobel. Ungen ser ut att vara isabella wienertecknad eller möjligtvis blå/gul japantecknad wt med väldigt svag japanteckning.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

Mickis1994
0

blå/gul japan winertecknad. Skulle jag säga.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Tuvullenskaniner
0

#2 Pappan har fått en viltunge med en annan hona. Jag trodde att det behövdes två viltanlag för att få vilt? Ok, så zobel behövs bara i enkel uppsättning.

#3 Behövs det inte finnas japantecken för att det ska vara en japan? Denna hade inga alls japantecken. Och jag har kollat jättenoga.

Mickis1994
0

Vilt är ett dominant anlag. Enfärgat så som svart behövs två anlag.

Mvh Michaela Glansk.

Melao
0

#4 Zobel är recessivt men uppträder också om den kombineras med vit rödögd eller ryss. Alltså kan man inte veta säkert att en kanin bär zobel  om den inte gett zobel med vit rö eller ryss.

En japantecknad kanin kan i teorin helt sakna japantecken, eller att de är så små att de inte syns. Men troligare är att det är en isabella.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

Mickis1994
0

Om det vänstra bakpartiet på ungen inte är japan, så är den nog Isabella. :)

Mvh Michaela Glansk.

Tuvullenskaniner
0

Ja. Är nog isabella isf, för det är en tydlig slöja. Här är faster till kaninungen, som jag tidigare fått hjälp att färgbestämma och då trodde man att hon var rödförstärkt beige.

Tuvullenskaniner
0

Här är faster som vuxen

Tuvullenskaniner
0

Andra idéer?