Hur gammal?
Det finns ju många delade meningar om hur gammal en hona får bli när man avlar. Vad anser ni efter era egna erfarenheter, hur gammal bör en hona vara när den "pensioneras"? :)
Duvlyckans kaninuppfödning av dvärgvädur
Eftersom vi har kaniner just för att avla (dvs inte främst för kel) så kommer vi nog börja avla på en hona på senast 1 år och sen om allt går bra hålla på så länge som möjligt men äldst kommer vara 6 år för oss eftersom efter 6 år så är kaniner döda enligt föreningen.
Men man får ju hålla koll på honan helt enkelt 6 år är en maxgräns inget alla ska uppnå, börjar man se att honan får det svårare vid 4 års ålder så tar man ju såklart henne ur Avel då istället.
Vi har däremot inte haft kaninavel så länge som 6 år men vi har haft kaniner som tagits ur aveln tidigare, tex en dålig mamma, en som togs av katterna, en som inte kan få levande ungar etc etc. Den äldsta honan vi har i Avel nu är 3 år.
l'm back
Okej tack för svar :)
Jag skulle nog valt tills honan var 5 år, beroende på ras, kondition och hur bra hon har tagit hand om sina kullar 🙂 Man vill ju inte köra slut på dom och det är synd att avsluta aveln för honan alldeles för tidigt om hon nu sköter både ungarna och sig själv bra 😉
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
# Jo precis så jag känner med men är så svårt att veta på vissa. Ville veta lite hur andra har resonerat och upplevt :)
mellan 5-6 år beroende på honans ras och hälsa :) brukar jag göra med mina kaniner.