Bästa ras med barn?
Jag har haft kaniner nästan hela mitt liv när jag bodde hemma men bra länge sen nu. Vi bor i lägenhet och då jag jobbar och är ensamstående har jag inte möjlighet att ha hund och blir lite för jobbigt med katter nu också som jag känner det. Så jag har funderar på en kanin, främst för att min son ÄLSKAR djur och igår va vi på en gård där en kaninförening va med en massa kaniner och han va helt frälst (han är 2 år) stod och klappade hur länge som helst. Han kommer såklart inte få gå runt och släpa i kaninen och bära den utan min uppsikt men han är jättesnäll och försiktig med djur! Så jag tänkte att det kunde vara en bra sak, jag som vill ha djur också. Men nu några tankar.
Först och främst! Vilken ras? är mest barnvänlig enligt er? Igår fick jag svaret dvärgvädur av kaninföreningen men vill höra fler åsikter.
Sen är det någon som haft kanin i lägenhet? Har ni då haft dom i bur eller lös i lägenheten? Har en vän som har lös men jag vet inte, klart den skulle få komma ut och springa men skulle nog få bo i bur annars. Har även balkong och uteplats där buren kan stå på sommaren så h*n får vara i friska luften. Likaså springa lite på vår inhängnade innegård. Kommer även få följa med ut till min mormor där min son är mycket och där kommer dom ha utebur i så fall så h*n kna vara där mycket på sommaren och få springa (dom har inhängnad gård också). Eller tänker jag helt dumt?
Och sen, Hane eller Hona?? Några för- och nackdelar? Kan man ha en eller bör dom vara två?
Dvärgvädur eller lejonhuvad skulle jag säga :)
Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner
Säger också dvärgvädur :) har bara haft hanar och alla har varit snälla.
lejonhuvad har bara träffat lugna och snälla medan dvärgvädurarna jag träffat varit från vettet :p
hanar gillar att kissa i sängar och markera mycket om man inte kastrerar.
Honor kan bli väldigt jobbiga vid brunst, vissa blir skygga och andra rätt arga.
Man kan ha en kanin.
Dvärgvädur eller lejonkanin tycker jag 🙂 Vill du inte ha den lös i hela lägenheten så kan du ju sätta kompostgaller så att den t ex bara får vara i köket. Kaninen kan mycket väl bo lös i uterummet/balkongen om den är inglasad så att inga rovdjur kan ta sig in och den inte kan ta sig ut. Det jag tänker mest på om jag hade haft en kanin lös i ett helt rum/hus/lägenhet är väll främst att den kan börja tugga på möbler och lister. Lägg in några äppelkvistar då och då så kaninen har något att gnaga på så minskar du risken till avbitna möbler 😊
Jag skulle valt en hane då honorna kan bli lite sura vid brunsten. Hanar har inga sådana "problem" utan det enda är väll att de kan börja kissa på sitt revir men det händer inte så ofta.
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Jag hade valt en mellanstor eller stor ras som är något "tåligare" om killen försöker hantera på egen hand. Frasse kanske? Är den tillräckligt stor så kan han ju helt enkelt inte lyfta den innan han själv är stor och vettig nog (inbillar jag mig)
Vill du ha en större ras så kanske Stor silver, de är helt underbara 😍
Dvärgvädur! Dom är också lagom storlek, inte för stora. och dom jag kaniner jag har träffat är det väll dvärgväduren som brukar vara keligast och tillgivnaste rasen. Sen är ju alla kaniner olika på sättet, så man kan inte säga att det är den "lugnaste rasen". Alla kaniner har olika personligheter. Men en rekommendation.
Hanar brukar ofta vara lite mer tamare och socialare än honor vad jag har träffat på och hört. Om du ska ha en han kanin så bör det vara en, annars börjar dom bråka. Honor kan ju vara tillsammans med andra honor, men i så fall ska det vara syskon.
Jag skulle rekommendera en han kanin, men det är ju upp till er.
Lycka till ;)
Jag har en holländare hemma som är lugnet själv. Henne brukar jag ta med på mammas jobb (hon är skolfröken från fritids och upp till tredje klass) och alla barnen där bara älskar min kanin. Och hon är så lugn med dom och bara njuter av att få vara i centrum även fast det kan bli lite skrikigt och hårdhänt ibland så är hon en riktig stjärna :)
Jag föredrar nog en liten ras, han är ju inte ensam på nåt sätt så han kommer försöka själv. Och som sagt igår stod han och klappade lääänge och försökte inte lyfta en enda gång.
Har balkong men den är inte inglasad så det funkar inte. Men med bur kan han ju stå där ute också på sommaren. Men ja han lär få bo mest i bur och vara ute när vi är hemma i så fall…
Och jag tror ju däremot på att INTE köpa en vuxen kanin just när den ska lära sig vara inomhus och kanske gå i ett hörn osv. Tror det är lättare att vänja in en unge? Det sa han på kaninföreningen igår också att han skulle rekommendera.
#11 om han blir bekväm med djuret är ju risken att försöker lyfta de.
balkongen behöver inte vara inglasad för att en kanin ska kunna bo ute och va frigående bara den har en bur att hoppa in och gömma sig och värma sig.
Mina erfarenheter är de mest vuxna kaniner som håller sig rumsrena, min hane blev helt rumsren vid 2-3 års åldern. Det är egentligen helt beroende på individen i sig så spelar ingen roll om de är en vuxen eller unge.
Mina är helt frigående inomhus och min hane (blir 2 år i januari) är helt rumsren, men är också kastrerad.
Min hona är ca 6 månader och hon är inte rumsren än, men hon är ju fortfarande rätt liten
Måste tillägga att rumsren menar jag på att hon är inte helt konsekvent med bajsen. den hamnar utanför lådan ibland men verkligen inte i hela huset! Medan hanen är väldigt duktig och allt hamnar i lådan.
Jag har 2 småbarn, 2,5år och 10 månader och mina kaninen (teddydvärgvädur och lejonhuvuad/dvärgvädur) är super bra med dom! Men det är ju en vana. Barnen/barnet och djuren måste ju få vänja sig lite :)
Mvh Hela stora familjen <3
Holländsk Kanin! Lite större, lite tåligare, och verkar ha ett helt underbart psyke! 2,5-3,2 kg om inte jag minns tokigt. Så inte jättestora heller :)
Många dvärgvädurar kan vara överkåta odjur som skitar ner, tycker dvärgvädurar luktar mycket mera kanin också. Kanske för att de skitar ner som de gör.
Själv har jag korsningar med belgisk hare & dvärghare här hemma, då de är renliga och trevliga. Inga barnkaniner, men jag har dem för min skull. Däremot så uppskattar de att bli klappade på av sonen, men ingen längre stund. Men snälla är dom verkligen! Köpte en dvärgvädur att ha till kel, hon skitade ner överallt och blev ett monster mot min son. Så det var inget vinnande koncept här.
NZR hade jag valt :)
#15 Hon ville tyvärr inte ha en så stor ras…
#16 Dom är inte speciellt mycket större än holländare :)
Fast hon har ju inte svarat på om hon vill ha en holländare :P Själv tycker jag faktiskt att större kaninraser är lugnare och trevligare, så om du ändå vill ha en större kanin så kan jag rekommendera New zealand red, stor silver och som mellanting: holländare :) Annars lejonkanin eller dvv ;)
Jag har mycket bra erfarenheter av mindre kaniner, särskilt hanar. Det man måste tänka på är att vara extra försiktig just eftersom de är så små. :)
dvv eller lejonhuvad
Satin måste vara den lugnaste och trevligaste rasen jag haft/träffat. Lugna och tålmodiga individer som också är väldigt sällskapliga.
Holländare är ofta antigen helt underbara eller riktigt elaka…
När du skaffar en kanin så välj den ras du tycker mest om. När du vet Vilken ras? du vill ha så leta efter en uppfödare som är noga med temperamentet på djuren. Försök hitta andra som köpt djur av samma uppfödare och fråga hur dessa kaniner varit i temperamentet.
När du väl är hos uppfödaren så be att få träffa föräldrarna till kaninen om du köper en unge. Välj inte den skyggaste i kullen.
Jag bor i lägenhet och har två holländare. De har ett fantastiskt temperament och är väldigt tillgivna, särskilt min hane. De var lätta att få rumsrena och är oftast försiktiga. De är pigga på att gnaga så det måste man se till att styra upp från början.
Oavsett Vilken ras? du väljer, åk till en uppfödare och träffa föräldrarna till kaninen. Med mina kan jag säga att de ärvt karaktärsdrag från sina mödrar.
Jag kan varmt rekommendera holländsk kanin.