Träslag kaninbur
Hej! Jag ska bygga en ny kaninbur till min lillkille och undrar vilka träslag som är bra att använda och vilka som är farliga och mindre bra för kaniner osv. Kan man använda osb skivor? Och om man vill färga buren invändigt vad ska man då använda för färg för att det inte ska vara farligt för honom? Tacksam för snabba svar! :)
Honestly that never happened, Lying is your favorite passion.
GG WP
OSB går bra, men måla dem så håller de fukten borta bättre. Vanlig fasadfärg i önskad kulör går bra. Skulle rekommendera ladugårdslack inuti, eller någon våtrumsfärg. Kallasfalt går också (till botten) men det torkar långsammare.
Okej tack så mycket för svaret! Då får det bli osb skivor med fasadfärg & ladugårdslack! :d
GG WP
Putt
GG WP
Vill du komma enkelt undan så bygg i formplyfa. Det är vattentätt.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Tack för tipset! Ska kolla vidare på det! :d Det blir nog att börja bygget nästa helg! Ska bli så kul! :d
GG WP
Om man ska ha buren innomhus behöver man då fortfarand ha fasadfärg & lack och sådant? Eller det går bra med Vilken färg? som helst? Är det inte farligt om han råkar slicka/gnaga på väggen & får det i sig? Han har bott i en bur gjord av kompostgaller nu & då har jag haft plats matta som botten och tänkte använda den i den nya buren också för att det ska bli lättare att städa då man bara kan torka av & då sparar man på träet också! :d
GG WP
#6 Färg invändigt så att pinket inte går in i träet är bra. Men har du formplyfa så behöver du inte måla alls.
Har du plastmatta på golvet så kan du helt enkelt bara olja väggarna med linolja. Detta ska man dock göra om då och då när träet torkar.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Men vill ha vit färg då jag tycker det ser trevligare ut, har plast matta på golvet ja, så pisset kommer inte ner på träet! :) Men kan man använda Vilken färg? som helst då, eller bara speciella färger som inte är farliga för honom? :) alltså, kan jag ta vanlig väggfärg eller träfärg eller någon billig färg eller måste ag köpa speciell färg för kaninens hälsas skull? :) vill ju såklart inte att hans bur ska vara farlig för honom
GG WP
Då skulle jag blanda en linoljefärg eller äggoljetempera och använda titandioxid som pigment. Inget giftigt i någon av dom då.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag har använt vattenbaserad väggfärg från både Rusta och Ö&B inne i burarna. Det fungerar bra, enda nackdelen är att kisset åker in i väggarna. Nu har jag börjat använda Rustas golvfärg i burarna, den är superbra att ha på väggar och tak (som golv i burarna använder jag formplyfa).
#9: Vad för platsmatta? Är det sådan man har på golv inne i hus? Av erfarenhet kan jag säga att det är skitdåligt att använda sådan på burbotten, jag har haft grävmaskiner som förstört mattan, och då kommer det ju kiss i träet. Bättre att ha formplyfa som golv, eller måla golvet med någon bra färg (förmodligen går golvfärg bra att använda till det också).
Och tack för tipset #11 det får nog bli vatten baserad golvfärg för min del då! :d Angående plastmattan så har jag ju redan haft den i sju månader som golv till honom och jag tycker att det funkar utmärkt, blir nog den med samma färg under som på väggarna (golvfärgen som du sa), men tack ändå för tipset! Ska kolla upp formplyfan ändå! :)
GG WP
Tänk på att om du inte lägger upp olastmattan en bit på vägarna och fogar ordentligt så lägger sig kissen under plastmattan och blir riktigt äckligt!
Hemsida www.flaffys.se
Mail sixten-@hotmail.com
#13 Men han är rumsren och så, så han kissar & bajsar bara i kattlådan men anledningen att jag har plastmattan är ifall han skulle spilla något eller missa lådan eller något liknande :) så tror inte att det komma så mycket där, men jag kommer ju såklart kolla och städa där också varje gång jag städar buren :) den ska alltså inte sitta fast. Den ska vara lätt att ta ut & rengöra :)
GG WP