Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1711 ggr
[00emi07]
0

Kanin passning här!

Hej! Nu börjar det närma sig för kaninstallet, dit flyttar även mitt kaninpensionat där jag och mina Medarbetare är otroligt måna om djuren. Stallet blir helt klart innan november. Så ska du bort kan vi passa dina kaniner. Vi har valt att inte ta mer kontakt med JBV då vi inte kommer ha mer än 4-5 kaniner intaget. Vi tar 20kr dygnet eller 100kr veckan. Pris kan diskuteras! (: Vi tar hand om din kanin oavsett hårtyp eller önskemål. Här behandlas din kanin super bra! Ta med egen pellets för att minska magsjukdomar. Vi håller det rent i burarna för att minska sjukdomar. Jag och mina Medarbetare tvättar händerna och spritar innan vi tar i kaninerna. Pensionatet finns i Skåne! (: Hör av dig minst två veckor innan Med vänlig hälsning, Guldbackens pensionat

Cilia.Teddytöserna
0

tror fler skulle kontakta dig om  JBV har varit och inspekterar 😇

Regnbåge Bloggen Regnbåge

MVH Cecilia & KaninernaBlomma

[00emi07]
0

Ja, kanske. Men vi har kontaktat dem och sagt att vi inte vill ha fler än 4-5 kaniner per gång och då har de sagt att då är det onödigt att besöka. Vi har fotar och skrivit mått och det har de godkänt (:

Cilia.Teddytöserna
0

Okej :)

Regnbåge Bloggen Regnbåge

MVH Cecilia & KaninernaBlomma

[00emi07]
0

(:

RebeccaG
7

Det kan ändå vara bra att visa intyg på att JBV har varit där på inspektion av burar m.m., så ev. kunder vet att du/ni faktiskt kan någonting om kaninhållning m.m.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Cotast
0

Vad har ni för vana av agressiva kaniner?

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

[00emi07]
0

Rätt så mycket. Har själv en aggresiv kanin, tar det lugnt, tänker "det är jag dom bestämmer" och blir inte rädd, det är mitt motto.

Cotast
0

#7 Hur hanterar du din kanin? Är rädd att någon ska göra illa min lilla demon så vill inte lämna honom till vem som helst.
Har du någon video där du hanterar din agressiva kanin? (Som referens alltså)

[00emi07]
0

#5 ja, med JBV har själva hört av sig till oss att de inte kommer och besöker det om vi inte ber om det. Och om ni inte litar på oss, lämna inte in er kanin här. Jag kan bara lova er att vi tar väl hand om kaniner och att detta är seriöst och ska tas på största allvar. Eran kanin kommer ha det super bra hos oss. (Antagligen kommer JBV komma och inspektera längre fram i år)

RebeccaG
9

#9 Menar bara att många småbarn gärna öppnar "pensionat", utan att ha den blekaste aning om vad det faktiskt innebär. 
Att man säger att man är seriös bevisar inte mycket, därav kan det vara bra att visa intyg. 

Har själv absolut inga som helst planer på att lämna iväg våra kaniner någonstans, även ifall det varit ett riktigt företag med utbildad personal.
Ville bara komma med allmäna tips? & råd.

| Youtube

[00emi07]
0

Ja, vad bra. Jag tycker att är man tre stycken 14 åringar och en mamma med mycket erfarenhet hoppas jag att folk kan överlämna sina kaniner här

Cotast
0

#11 Är du 14…?

[00emi07]
0

Ja, snart, mina kompisar är 14 år Jag och mamma räknar en alltid som ex 14 om man fyller pr väldigt snart

Cotast
8

#13 OK, då var det inget.
Lämnar inte ifrån mig mina kaniner till barn som djurvakter.

[00emi07]
0

Jaha, varför inte? (:

Cotast
4

#15 Sist jag gjorde det bröt Loppan 2 revben p.g.a. att tjejen som passade honom tappade honom. Vill inte att det ska hända honom eller någon annan av mina kaniner.

Dessutom, jag känner inte er utan förlitar er isånna fall med mina älsklingar & om något händer med dem så vill jag att personen som orsakar skadan ska stå upp för det, vilket barn inte lär göra.

[00emi07]
0

Okej, så bara för att man är barn går man och tappar kaniner? Men det gör inte vuxna? Vi hade besök en gång och där ena damen (Sissi, mammas kompis kompis 43år) tappade vår sommar hund så att hon bröt benet, kostnad: 8000kr Vi går inte runt och tappar kaniner, gör man det, är man antingen rädd, eller har noll koll på vad man sysslar med. Jag har aldrig tappat någon kanin. Och vill man inte att vi på pensionatet ska hålla i kaninerna, visst, då blir det bara mat, klappa, hö och vatten. Jag tycker att det är samma sak, vi är tre erfarna 14 åringar med en mycket erfaren mamma, bara för att man är 14 betyder inte det att vi tappar den oftare än vad en vuxen gör.

[00emi07]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bilder på pensionatet ute:

Cotast
2

#17 Jag påstår inte heller att du/ni skulle tappa dem heller, då mina kaniner är väldigt lugna(med undantag för Loppan som har ont & Devil som är lite speciell.)

Jag vill att mina kaniner ska hanteras dagligen av kaninkunnig personal. Menar inget illa, bara att jag hellre lämnar dem till någon seriös uppfödare, som vänner inom kaninvärlden kan rekomendera, och som kan hantera och har erfarenhet av att hantera en skadad kanin & en kanin med speciella behov. 

Och eftersom du/ni inte kan lämna refferenser eller bevis på detta, är det lite svårt för mig som nojjig kaninägare att lita på att ni verkligen kan er sak.

[00emi07]
0

Ja, men då borde du väl aldrig frågat om hur gamla vi är? Plus, vi föder upp

Cotast
2

Vad har det med att göra med min fråga om hur gamla ni är? 🤦‍♂️

Att ni föder upp anser inte jag gör er till seriösa uppfödare.
Finns allt för många människor med kaniner som benämner sig själva som uppfödare, trots att de kanske aldrig ens tagit en kull eller ens vet vad det innebär.
Tyvärr bara några få kaninmänniskor som föder upp kaniner som jag anser vara seriösa, majoriteten av dem finns inom SKAF.🙂

[Gloriosa]
1

#18 vad fint:) #21 cotast, förstår ej varför du ens utalar dig sådär vill du inte lämna kanin hos dem behöver du inte ens berätta det. Vem som är vuxen hitt och ditt, ditt sätt att berätta varför du inte tänker lämna kaniner är ju onödigt man undrar själv hur gammal du är när du håller på sådär.. Förstör tråden liksom.

Cotast
2

#22 För informationens skull, jag är 19. För det andra; jag behöver kaninvakt och råkade se deras sk pensionat, därav blev jag nyfiken. När jag sa att jag inte ville lämna mina kaniner till barn att passa dem, frågade TS varför och jag har gett ärliga svar. Skulle inte påstå att det 'förstör' tråden, hade en diskussion med TS vilket trådar är till för - att diskutera i :)

[Gloriosa]
0

#23 det är bara en ålder, jag är med 19. kan säga att det finns många omogna 19åringar idag så åldern Säger ej hur "vuxen" man är generellt. Ja men att vara ohövlig på ett "fint sätt" är lite onödigt. Finns 14åringar som är mogna/vuxna av sig redan vid den åldern.

[00emi07]
0

Och i detta fall jag. Cotast, jag får hålla med Gloriosa, då du inte hade behövt skriva allt detdär utan bara skrivit okej, då vet jag det när jag skrev att jag var 14. Att skriva "okej, ja då var det inget. Lämnar inte ifrån mig djuren till minderåriga" kan göra andra, i detta fall jag ledsen. Man känner sig som en liten pytt. Och sen, jag anser att du tror att vi ska tappa dina kaniner, varför skrev du annars allt detdär om loppan som brutit revbenen. Det kanske är för att du är rädd för att det ska hända igen? Men jag slutar inte klä mig som jag gör bara för att det hänt en gång att någon sagt något.

Cotast
10

OKej, då gör vi såhär isället:

För det första: Alla under 18 år är barn & har därmed en ytterst begränsad rätt att ingå avtal och ta juridiskt ansvar. Som jag skrev; om något skulle hända mina kaniner under vistelsen vill jag att personen som tog hand om kaninen ska stå till svars för det, vilket barn inte lär göra.

För det andra: Jag har tagit hand om en kanin som är speciell. Han har inte haft ett lätt liv & jag vill att hans restående år ska bli hans bästa, därav ska han hanteras på bästa sätt. TS skrev att hon själv, citerat: "Har själv en aggresiv kanin" Min första tanke, var 'Va bra! Då kanske hon har en aning om hur man hanterar en sådan situation?"
Jag bad om en video där hon visar hur hon hanterar sin agressiva kanin, men fick jag det, eller ens ett svar om att en sådan video kunde fixas? Nej.

För det tredje: Jag skrev aldrig att jag trodde att ni skulle tappa mina kaniner, men JAG vill inte lämna mina kaniner till barn, som ni faktiskt är, då den olyckan redan varit framme en gång & jag lämnar hellre mina kaniner till en mer erfaren person än er då.

För det fjärde: Låt oss säga nu att ni tappar min Smulan. Lek med tanken; Ni sitter och gosar & hon sprattlar till - åker ner på golvet. Ni plockar upp henne men hon verkar må bra. Senare på kvällen börjar hon andas konstigt och vill inte bli upplyft. Din/dina föräldrar är iväg för kvällen & jag antar att du inte bor granne med en veterinärklinik. Du kan inte ta henne till veterinären då du är för liten för att köra bil/A-traktor. På morgonen ligger Smulan död i sin bur då revbenen brutits vid fallet & skadat hennes lungor, vilket kvävt henne.
Lätt hänt, en olycka visst - Men vem ska stå för det?
Jag har då lämnat in min kanin i förtroende att hon ska vara 100% säker hos er och ni måste ringa till mig & säga att min älskling dött under natten? Kommer du verkligen våga säga sanningen då eller säga "hon dog, vet ej varför."? Du kunde inte ta henne till en veterinär, vilket kostade min kanin livet.
Och vem ska stå för det? Din mamma? För du är inte straffmyndig men det var ändå ditt fel att hon inte kunde tas till veterinär när hon skulle, vilket lagen kräver: Kaninen ska få nödvändig vård - vilket hon inte fick.

Då lämnar jag mycket hellre mina kaniner till en vuxen med mer erfarenhet som kan göra någonting åt saken med en gång, om olyckan skulle vara framme. 

Sedan att du skriver: _"Så bara för att man är barn går man och tappar kaniner? Men det gör inte vuxna? Vi hade besök en gång och där ena damen (Sissi, mammas kompis kompis 43år) tappade vår sommar hund så att hon bröt benet, kostnad: 8000kr"
_Jag måste fråga, ska det göra mig mindre nojjig?
Eller är de en av dem "erfarna" myndiga personer som hjälper er med kaninhanteringen?

Du har själv ifrågasatt mina svar & jag har gett dig ärliga svar.
Jag är rakt på sakt, daltar inte oavsett vem jag snackar med.

[Gloriosa]
1

#26 Du tror att en 14åring inte kan sätta sig i en taxi eller ordna fram någon som kör, om det nu skulle vara akut. Det var hennes mammas kompis som tappa, inte någon av dem som driver kaninpensionatet vad jag har förståt. ett barn är man sålänge man är omogen och inte tar ansvar. Finns 14åringar som försörjer sig själv och inte bor hemma. Så vuxen är man så fort man väljer att ta ansvar. En ålder säger aldrig hur mogen eller ansvarstagande man är. Sen så ska man aldrig tilltala ett "barn" på ett sätt som säger att de inte kan ta fullt ansvar som en vuxen, vilket de kan. Bara för att du är lite äldre, det gör inte dig perautomatik till en bättre kanin erfaren person eller det ger dig inte rätten att säga att hon inte kan ta ansvar. Skiljer kanske 5år mellan er, inte jätte stor åldersskilnad, du var själv "barn" för ca två år sedan. Dock vet jag ej hur mogen du är i sinnet vem vet kanske är -00emi07 mognare än dig. (Påstår inget) Varför tror du att en vuxen person som driver ett pensionat skulle vara mer ansvarsfull eller tvingad att ta ansvar? De kan likaväl säga ja kaninen dog på natten utan orsak. Tycker bara det var lite onödigt skrivit av dig helt enkelt. Tycker det är väldigt ansvarsfullt av en 14åring att driva kaninpensionatet, synd att inte alla ser det som något positivt!. Iallafall skulle jag kunna lämnat min kanin här om jag skulle behöva:)

Cotast
2

#27 Om hon nu är så vuxen som du påstår, hur kommer det då att jag inte får något svar på hennes sida trots att jag bett om konkreta bevis på att hon faktiskt kan sin sak? 

Hon påstår sig vara kaninvan, men det enda jag själv vet är att hon har 3 kaniner varav hon påstår att en av dem är agressiv. Eftersom hon inte har någon som helst utbildning, så kan hon inte visa intyg elr liknande.

Och sedan kanske TS kan svara för sig själv?

[00emi07]
0

Min mamma eller pappa är ALDRIG iväg mer än Max 15 minuter om vi passar kaniner, och jag själv tycker det är j*gt dumt att ta upp kaninen om man är själ hemma. Du skriver som om du svikten till någon som var 8 år. Skärp dig! Tänk på vad du skulle känna om jag sa så om dig. Respektlöst! Jag ber att någon stänger ned tråden då detta inte var vad jag ville.

[00emi07]
0

Och nej tack, blir så deppad av dig så jag vill gärna ha stöd

Cotast
5

#29 Jag har bett dig om konkreta svar & i och med att jag inte fått det utan bara varit ärlig. Att du kallar mig respektlös stör inte mig det minsta, det som stör mig är att du inte kan svara på de frågor jag ställt.

Du frågade ju själv och då tycker jag att du får vara beredd på att få ett svar också. 

Och varför skulle det vara dumt att ta upp kaninen om du är själv?
Trodde du sa att du hade erfarenhet av kaniner & var van? 🤦‍♂️

[00emi07]
0

Jag ser ingen stans att du frågat mig några frågor. Vad god skriv i vilka inlägg så ska jag ska jag svara.

RebeccaG
0

#32 Se: #8 & #26 (Finns ett antal frågor där)

(det e dem frågorna jag kan hitta🤔)

| Youtube

[Gloriosa]
1

#28 jag svarar för jag tycker du överdriver det hela en bit. Sen så anser du ju att 14åringar inte är tillräckligt mogna , vilket jag anser de flesta är. så då kan jag flika in med mina "mogna" åsikter då vi är jämn gamla. Om jag nu var du skulle jag aldrig tagit en sådan diskussion på hennes pensionats tråd utan PM:at henne, om jag verkligen var intresserad/behov av att lämna min kanin på pensionat och bet om att få Veta mer om verksamheten och om hon själva etc.

[00emi07]
0

1. Hur hanterar jag en aggresiv kanin? Jag tar det lugnt och försöker läsa mig på kaninen kroppsspråk, jag stressar verken upp mig själv eller kaninen. Jag visar ingen rädsla eller stress mm. När jag väl har lyft kaninen så håller jag krin öron samt nacke för att lugna den. 2. Ok jag tappar en kanin (lite smått omöjligt att göra det när jag är hemma själv då jag undviker att hålla kaninen om jag är själv hemma. Och jag, mamma och pappa har kommit överens om att de inte är borta mer än 15 minuter (finns undantag) och då håller inte jag kaninen. Och jag meddelar ALLTID dig om något händer din kanin. Det är ALDRIG rätt att låta ett djur lida. 3. Jag är bra på att läsa kaninens kroppsspråk och ser om den är skadad eller så. Jag har min veterinärs nummer, och om något skulle hända kör hon till mig inom 15 minuter. Och som hånar sa, finns det nog alltid en vuxen i närheten för att jag inte är med kaninerna på pensionatet om ingen vuxen är hemma.

Cotast
0

#34 Jag har både PM:at & mejlat men inte fått något svar, sedan trodde inte jag att diskussionen skulle gå så långt som den gjorde, men nu gjorde den det & gjort är gjort.

Sedan, de frågorna jag hade är väll knappast om något som bör döljas…?🤔

#35 Att du säger allt detta bevisar tyvärr ingenting för mig.
Som sagt, konkreta bevis är jag, liksom alla andra ansvarsfulla kaninägare, ganska petiga om.

[00emi07]
0

Nej, men jag skriver inte med det i tråden. Vill man veta mer får man Pma mig. Snälla någon stäng ned denna tråd!

[00emi07]
0

Förresten har jag verken fått något mail eller pm

Cotast
0

#38 Då kanske du bör kolla vart kontaktformuläret på din hemsida skickas, har fyllt i det 2 ggr nu utan svar.

[00emi07]
0

Nepp, inga mail

[Gloriosa]
1

#36 man hinner ej svara på allt samma dag. Kanske därför? Ja för du har redan en bestämd åsikt om "barn" som tar ansvar. Nej men du som är " vuxen " vet väl att man kontaktar via pm om man är intresserad. #35 tycker att du helt enkelt inte ska ta åt dig vad visa sagt till dig här. Vad säger man det finns alltid "jobbiga" kunder:)

Cotast
7

#41 Dem mejlen skrev jag för ett antal dagar sedan.
Det sista jag ville var att skriva till henne här men när ingenting annat funkade så var jag tvungen. 

Sen behöver du inte skriva till mig i en nedlåtande ton, tack. 

Det finns jobbiga barn också, inte bara "kunder".
Men om kunden är jobbig genom att be om bevis att en minderårig kan hantera agressiva kaniner, så visst - jobbig är jag men kund hos henne blir jag då aldrig.

[Gloriosa]
0

#40 du verkar ha lagt ner mycket arbete i detta så om tråden stängs ner tycker jag du startar en ny:)

[Gloriosa]
0

#42 har svårt att tro på dig angående det jobbiga "vuxna" med

[00emi07]
1

Jag tänkte det ja (: Nepp, inga mail. Och inga PM på iFokus. Du kanske missat något? iFokus brukar inte inte skicka iväg mail

[Gloriosa]
0

#42 du ändra ditt svar när jag skrev :P

Fridaaaa
1

#45 tror hon syftar på via din hemsida ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Gloriosa]
0

#42 hmm vuxen är du egentligen inte helt du får ej köpa på systemet. Man räknas väl som helt vuxen vid 20 antar jag ..

[00emi07]
0

#47 ja, men alla mail som skrivs på hemsidan kommer på min mail.

Fridaaaa
2

#49 det kan ju blivit något fel, det vet man aldrig, hände mig själv nämligen att det inte fungerade 100% med det

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cotast
4

#47 Mitt i prick🙂

#48 Vid 18 års ålder är man i lagens ögon vuxen, dvs myndig.
Sen måste man tydligen vara 20 då det är stort ansvar att bära hem en påse sprit, medans man får supa fritt på krogen - men det är väll knappast sprit tråden handlade om?

RebeccaG
2

#49 & #50 Blev ett sånt fel med kontaktforumet på hemsidan för min seltillverkning, alla mina mejl skickades till en tjej i Florida😂

| Youtube

[00emi07]
0

Haha! (: lite kul faktiskt! Snälla stäng ned tråden!

Silverlight
2

Håller med gloriosa, jag tycker absolut du ska fortsätta och strunta i vad alla skriver, kör ditt race och vill de inte lämna in sina djur till dig är det deras förlust då jag är säker på att djuren får en underbar vistelse hos dig :) Jag har själv haft djurpensionat och jag hade så många kunder att jag inte kunde ta emot alla då jag ville att varje djur skulle få den tid de behöver, så det finns kunder som vill lämna bort sina djur på pensionat till personer som är 14 år (är själv 14 år).

Mvh Jennifer, Melker, Milton & Skipper ❤

22/4-13  JUSTIN BIEBER Hjärta 

If you can´t be the things you want, learn to be the things you´re not...

Medarbetare på sajten: Justin Bieber ifokus.Glad

[00emi07]
0

Tack! (:

IdaL
2

Jag har varit i din sits när jag var mindre, jag var också drivande och målmedveten men "sågades" ofta pga. min ålder eftersom många ansåg mig som "bara ett barn". 

Jo förvisso är man barn men det betyder ju inte att man kan mindre för den delen. Tror säkert du kan mer om kaniner än vad många vuxna kan, det handlar ju lite om vad man har för intresse.

När jag hade detta problemet med min ålder samlade jag ihop referenser från andra vuxna personer, samt att jag sällan valde att skriva ut min fullständiga ålder. Man ska ju aldrig ljuga om åldern men jag valde helt enkelt att utelämna det, om ingen frågade om det då såklart. 

Tänkte bara säga att kör på din sak, se till att hålla en professionell anda och bemöt kunder med trevlighet och visa din kunskapsnivå. På så sätt kommer åldern inte spela någon roll för du har redan gett ett intryck av kunskap. Mycket handlar om hur man bemöter och väljer ett exponera sig själv som person :)

[00emi07]
0

Tack Ida! Snälla stäng tråden!

Minirut
6

Jag kan inte säga att jag vet hur det är eftersom jag aldrig varit i samma situation som du är i just nu. Men som yngre hade jag väldigt stora drömmar. Jag ville ha kaninuppfödning och omplaceringshem för alla sorters husdjur. Nu hade jag inte drivet att verkligen uppfylla min dröm vilket du har och det är bra! Jag önskar att jag också hade modet att göra det jag ville.

Men du måste lära dig att ta åt dig av kritiken du får. Det känns jobbigt att höra att en 14-åring är ett barn som inte klarar av någonting. Klart du klarar av saker och ting. När man är 14 år är man ett barn, men man är ändå tillräckligt stor.

Du måste förstå att det finns vi som är kritiska till att lämna bort våra älsklingar till någon som "bara" är 14 år och inte har några referenser. Det här med att du filmar hur du hanterar din aggressiva kanin hade varit väldigt bra för intresserade. Och det hade även varit väldigt bra ifall jordbruksverket hade ett finger med i spelet just för att intresserade ska veta att du är seriös och inte en liten tjej som bara gör det här för att DU tycker det är kul.

Ska du verka seriös måste du ta åt dig av vad folk säger till dig. Även ifall det ibland kan kännas hårt. Du måste komma ihåg att tänka på att det inte är dina kaniner du ska ta hand om. Det är någon annans! Och i fall det skulle hända kaninen någonting så är det DU som kommer bära ansvaret.

Stå på dig och uppfyll din dröm men glöm inte att kunderna oftast har rätt och det är dem du ska göra till lags och inte dig själv. Lyssna på vad som sägs och bevisa att du verkligen tar det här seriöst!

Lycka till :)

http://pillasddv.weebly.com/