Tid för en kanin
Hur mycket tid per dag bör man lägga ner på sin kanin om den är ensam? Och hur mycket av tiden är bara att tex. ge mat och hur mycket av tiden är kel. Jag undrar också om alla kaniner kan vara själva, att det bara är en vanesak eller kan det vara så att det absolut inte går, isånnafall hur märker man det?
Jag anser att man ska lägga ner många timmar/dag på sin kanin om den är själv. Svårt att säga hur många, för det beror på kaninen också, vad den föredrar. Men flera timmar/dag i alla fall.
Jag trodde att Viola trivdes bäst själv, men hade fel, märks att hon trivs bra med Dumle och att ha sällskap
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
När jag hade en kanin ensam, har samma rutiner nu med två bara att det blir dubbelt av allt🙂 brukar en dag se ut ungefär så här (uträknat för en kanin!)
Morgon: småstäda i burarna, fylla på hö, byta vatten, sitta i knät och mysa lite medan jag knaprar på frukosten och läser tidningen. (20 minuter)
Golvtid: då jag gör om hela vår hall till ett kaninland där de skuttar på madrasser, fleecefiltar, har lite bladgrönsaker, kvistar, leksaker, gömställen, grävarlåda och givetvis sitter jag med. Så här blir det både lek och kel. (2 timmar)
Om vädret tillåter: är det rätt temperatur och väderlek blir det att skutta på ängen/skogspartiet utanför huset här. (15-20 minuter)
Keltid: jag studerar på distans, alltså hemifrån, så jag sitter ofta med en kanin i knät medan jag läser eller skriver. (30 minuter)
Matdags: våra kaniner får mat på kvällen, omkring 18:oo. I samband med detta brukar jag åter igen småplocka i burarna, byta vatten och fylla på hö. (15 minuter)
Sammanlagt: omkring 3-4 timmar per kanin om dagen.
Sen tillkommer en del så som kloklippning, pälsvård, hälsokontroller och vissa dagar blir det något mindre tid, men generellt tycker jag detta stämmer ganska bra!
MOTION
Jag har kaninsäkrat hela mitt sovrum så min kanin har sin bur öppen och springer runt hela dygnet förutom när jag är i skolan. Han får alltså motionera hur mycket han vill i princip. Jag spenderar kanske sammanlagt 3 timmar per dag då jag ägnar all min uppmärksamhet åt honom, annars är jag mest i samma rum bara.
MAT
Grönsaker och pellets får han i små portioner och ofta för han ska tycka om mig mer, hehe. Hö har han alltid. Vattnet byter jag ut varje dag. Det tar inte lång tid alls egentligen, men eftersom jag handmatar honom för att få honom tam så tar det lite tid såklart. :)
STÄDNING
Någon gång per dag plockar jag lite spån och sånt som kan ha hamnat på golvet. Varannan dag byter jag i toan. Var tredje dag dammsuger jag hela buren och ev. byter ut tyger. Att plocka lite tar fem minuter, att även byta i toan tar kanske tre minuter till, att dammsuga hela buren tar 20 min. :)
Eftersom mina är så gott som frigående ger jag så mycket tid som de vill, de får alltså komma till mig om de vill bli klappade och då klappar jag dom ibland kan de ligga och mysa upp till 1 timme och ibland ligger de bara bredvid en med liten bits avstånd utan beröring så allt beror ju på, vissa kaniner vill ha kärlek hela tiden och andra inte.