Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 348 ggr
Evelina!
0

Föra samman kaniner - tips önskas!

Är nu på väg hem med Flisans tilltänkta kompis, bur- och lekkamrat. Önskar nu tips? på hur jag bäst sätter samman dessa två (honor, den ena tio och den andra tretton veckor gamla). Tacksam för svar!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

[Mi-rand-a]
0

låt dem träffas på en neutral mark

[Rabbitte]
1

Neutral mark; ett ställe där ingen av kaninerna märkt sina revir eller varit tidigare. 

Börja med; att ha kaninerna i samma rum, men olika burar. De ska vara så pass nära att de kan nosa på varandra, men inte så de genom gallret kan göra den andra illa.

Efter några dagar; byt ut t.ex. leksaker och mindre ting från vardera bur och lägg in i den andras bur, på så sätt får de känna in sig lite på varandras doft.
* Reagerar de positivt kan du flytta burarna lite närmre så de kan nudda varandra på nosen, genom gallret. 

Efter ytterligare några dagar; låt kaninerna, under kontrollerade former, ha cirka 20-30 minuter tillsammans på neutral mark. Efteråt hoppar var och en tillbaka till sin bur.

Positivt

• Om de tvättar varandra.
  • Tvättar sig själva som vanligt.
  • Äter (visar på att de är skapligt trygga i situationen).
  • Att de lägger sig nära varandra.
  • Ännu bättre; att de ligger tätt intill.

Om kaninerna "parar" sig med varandra mot huvudet ska du sära på dem. "Parar" de sig normalt, låt dem göra det, då det faller dem naturligt för att reda ut dominans.

Om de jagar varandra, försöker bitas eller drar loss päls från den andra så sära genast på dem!

Om allt går väl; så låt kaninerna träffas mer och under längre tider, fortfarande på neutral mark, och att var och en återgår till sin bur.

Om de positiva tecknen; bara infinner sig mellan kaninerna så testa att ha dem tillsammans i samma bur. Lägg in hö på flera platser och andra godsaker så som lite smakliga kvistar, några bladgrönsaker då äta är ett socialt beteende. 

Efter 48 timmar; under mycket uppsikt från din sida, men att de faktiskt klarar det utan att du behöver ingripa innebär att allt gått bra och att de är redo att flytta in tillsammans. 

Kom ihåg

• Alla kaniner går inte ihop.
  • Att få två kaniner att komma överens, så länge förutsättningarna är rätt, kan ta allt från 1 vecka upp till 6 månader. 
  • Fungerar inte ett steg i processen är det alltid säkrast att börja om och gå tillbaka ett steg, eller så många som känns nödvändigt.

Lycka till!

Fridaaaa
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har satt ihop 3 par. 2 honpar och 1 hona+kastrerad hane.
Lite olika åldrar vid tillfällerna.
Jag har gjort såhär:

Låtit dem träffas genom galler några dagar, och sedan har jag satt ihop dem på neutral mark.

Går det bra där (alltså utan slagsmål) så får dem gå där ett antal timmar innan jag sätter in dem i buren eller den ytan de ska gå på. Nystädad bur.

Jag ser ingen mening med det där att: släppa ihop, sära, släppa ihop, sära osv. Jag tror personligen det blir mer stressigt för kaninerna istället. Bara egen erfarenheter och tycke 🙂

Ella & Iza: Iza var 2,5 år gammal och Ella nästan 1½ år gammal. Ella jagade Iza en del första dygnet men sedan gick det kanonbra.

Flizan & Smilla: Smilla var runt 4 månader, Flizan runt 1½ år. Smilla var lite rädd för Flizan först, men sedan gick det bra.

Dumle & Viola. Viola parade Dumle i början men klickade från första stund 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Rabbitte]
0

#3 De är så fina tillsammans😍

Fridaaaa
1

#4 Tack ska du ha 🙂 Ja de är så söta tillsammans. Helt underbart att de fungerar så himla bra ihop! 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.