Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 2880 ggr
Cilia.Teddytöserna
2

Essie - kullen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den 18 Juli föddes fyra små lejonhuvade ungar. Alla välmående och friska. Ser ut att bli egern WT allihopa efter sin pappa. Här får ni följa gänget från dag fyra. Ni är varmt välkomna att tinga redan nu, kontakta oss på mejl eller pm ( Tilde: tilde.teddytosernas@hotmail.com & Tilde&Twix @ kif Cecilia: cilia.teddytoserna@hotmail.com & här på kif )  ________________________________________________________

Regnbåge Bloggen Regnbåge

MVH Cecilia & KaninernaBlomma

Fredagsmysaren
1

Vad söta! Vad ska dom heta?

Love my HjärtaRuffe!Hjärta Älskar KIF! Bäst bäst bäst!

Cilia.Teddytöserna
0

#1 tack 🙂vet inte riktigt, alla ska ha namn efter nagellacks märket Essie. Kommer sätta namn på dom när vi vet kön på dom :)

djurtok
0

Tass! ;)

För evigt med Gaia

tilde&twix
0

Ni är varmt välkomna att skriva tips? på mer specifika namn. Själv gillar jag Pearl White men ingen är ju vit så det passar inte riktigt 😃

Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner

tilde&twix
0

Förresten, cecilia! Kan jag komma in en runda imorgon förmiddag? Min telefon är off så svara här!

Klara.b
0

Mint Candy Apple är ju fint!

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

Cilia.Teddytöserna
0

#5 ja klart 🙂

#6 ja det är jätte fint 😍 en av ungarna kommer nog få det namnet 🙂

tilde&twix
0

#6 Ja, en liten Candy ska det allt bli.

#7 Vilken tid kan jag komma? 😐

Cilia.Teddytöserna
0

#8 12-13 tiden? 🙂

tilde&twix
0

Tror det ska gå bra.

Klara.b
0

Jag vet inte, men Bahama mama är väll också ganska fint 🙂

Cilia.Teddytöserna
0

#11 ja 😍 gud vad bra att du hitta hit och kunde hjälpa med namn😃

Klara.b
0

#12 Bara roligt 😃 Väldigt fina bebisar!

Cilia.Teddytöserna
0

#13 😃 tack, dom är så små  🎈

Klara.b
0

Lovie Dovie skulle jag döpa en till också! Haha, många nu, men det är väll bara bra?

Muchi Muchi, Fiji, Funny Face, Exotic Liras, Sole Mate, Cute as a Buttun, Jam´n´Jelly.

Nu har ni lite att välja på, hehe 😂

tilde&twix
0

Har hittat några namn som jag gillar… dom som är i tjock text är mina favoriter.

Honor

Vanity Fairrest

Pink Diamond

Jam `n´ Jelly

Lady Godiva

Mademoiselle 

Hanar

Merino Cool

Angora Cardi

Neo Whimsical

Mink Muffs

Lovie Dovie

Cilia.Teddytöserna
0

Idag blir kullen 1 vecka 🎂 Kommer uppdatera med bilder när jag kommer hem😇

lovemysack
0

Tass

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

tilde&twix
0

Grattis mina små puddingar. Idag kommer jag förbli en sväng, du kan väll förbereda kameran & pälsen så vi kan knäppa lite bilder?🙂

Cilia.Teddytöserna
0

#19 är inte hemma fråns kl 5, men du kan komma då om du vill🙂 Kan ringa när jag är hemma 😇

Cilia.Teddytöserna
2

Nu kommer lite nya bilder på ungarna🎈

Här är en bild på dom två ungarna med minst teckning.

tilde&twix
0

Kunde inte komma förbi idag. Svänger in imorgon istället.

Cilia.Teddytöserna
1

Ungarna med mest teckning.

Cilia.Teddytöserna
3

Gruppbild Framifrån 🎈

Cilia.Teddytöserna
1

Gruppbild ovanifrån🎈

Cilia.Teddytöserna
0

Unge 1 🎈

Cilia.Teddytöserna
0

Unge 2🎈

Cilia.Teddytöserna
0

Unge 3🎈

Cilia.Teddytöserna
0

Unge 4🎈

MacadamianHoney
0

The more the merrier, är ett fint namn och en otroligt fin färg! :D

Cilia.Teddytöserna
0

Ungarna är idag 10 dagar och nu har alla ungar förutom en öppnat ögonen, ingen av dom som öppnat ögonen ser ut att bli blåögda tyvärr. Hoppas på den sista ungen ska ha blåa ögon😇 Alla ungarna är döpta efter troligt kön (vi vet ej säkert könen än)  Behöver tipps på smeknamn till Vanity Fairrest och Mink Muffs, så kom gärna med förslag. 🎈

Unge 1; Vanity Fairrest

Kön; Hona?

Unge 2; Mink Muffs

Kön; Hane?

Unge 3; Neo Whimsical (Neo)

Kön; Hane?

Unge 4; Lovie Dovie (Lova)

Kön; Hona?

[Random_Sweet]
0

Hej! Jag har skrivit ett PM till dig TS :) Har letat kanin ett bra tag nu och teddydvärg & Lejonhuvad är mina favoriter! Men btw, Sa du inte förut att ni födde upp bara teddydvärg, och att den här kullen skulle bli de? För där uppe har du ju skrivit Lejonhuvad? Tacksam för svar! :)

Klara.b
0

Men gud vad söta! Fina namn också!

tilde&twix
2

#32 Det finns mycket Teddy i ungarnas släkt. Alltså kan vissa ungar bli teddylejon.

tilde&twix
1

Idag fyller knattarna två veckor, och imorgon är det dags för fotosession. Vi tänkte kolla könen lite närmare också. 🎂

Cilia.Teddytöserna
0

i Trosdags blev ungarna 2 veckor, har inte hunnit lägga upp bilder eftersom jag varit i Göteborg och skara hela veckan. Men han dock hem mellan skara och Göteborg på torsdagen så jag knäppte några bilder på småttingarna då. Så på bilderna är dom alltså 3 veckor🙂

Gruppbild 🎈

Cilia.Teddytöserna
0

Mink Muffs 🌺

Cilia.Teddytöserna
0

Neo Whimsical 🌺

Cilia.Teddytöserna
0

Vanity Fairrest 🌺

Cilia.Teddytöserna
0

Lovie Dovie 🌺

[Random_Sweet]
0

#38 Såååå söt!

Cilia.Teddytöserna
0

#41 ja han är riktigt underbar, underbar personlighet har han. Alltid först fram i buren 😃

[Random_Sweet]
0

#42 Åhh, Låter ju jätte mysig :') är det någon som är intresserad av han? Eller skulle jag (kanske) kunna få sno honom? ^^

Cilia.Teddytöserna
0

#43 nej det är ingen som har lagt intresse på han så det är fritt fram att tinga han 🙂 vill bara säga att vi inte är 100 % säkra på att det "han" är en han, men vi ska kolla upp det i veckan hos en veterinär 🙂

[Random_Sweet]
0

#44 Okey, Då vet jag :)
Jag har ganska dåligt med både pengar, tid och ork just nu, Men om det ordnar upp sig så är jag intresserad av hen! :)

Cilia.Teddytöserna
1

Vi har varit lite dåliga på att uppdatera . Men imorgon så blir ungarna 4 veckor. Imorgon ska det även komma en tjej och kolla på ungarna , vi har även en köpare som ska komma och tinga nästa vecka. Så försäljningen av ungarna har gått väldigt snabbt. Uppdaterar med bilder imorgon 🙂

MVH Cecilia

Elsa
0

Men guuud, blir helt salig 😂 så fina!

Cilia.Teddytöserna
0

#47 haha dom tackar 🙂

fridaaocrazy
0

Vilka är kvar? :)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Cilia.Teddytöserna
0

#49 alla än så länge men det är en som har lagt intresse på Neo och Muffin. Så jag vet imorgon vilka som finns kvar att tinga 🙂

fridaaocrazy
0

Vill SÅÅ gärna ha Vanity Fairrest!! Ska se när skolan börjar nästa vecka hur mycket det är med läxor osv (det var inte mycket förra året så hoppas det inte är stor skillnad!+vår idiotlärare med 100 läxor har slutat! :D) för då tar jag honom, han är ju så söt! Vad kallar ni honom? Var det denna kaninen som kallades "Kompis" eller blandar jag ihop det med nån annan? XD Annars tycker jag Viggo låter gulligt ^^

Cilia.Teddytöserna
0

#51 jo Kompis kallar vi han, vi ska fast ställa könen imorgon så då vet vi om det är Kompis eller Vanity🙂

fridaaocrazy
0

Åh, så kul! :)

tilde&twix
0

#51 Vill tillägga att man alltid kan döpa om dom själv sedan 🙂

Cilia.Teddytöserna
1

Det blev väldigt dåligt uppdaterat nu i slutet, men jag kan medela att alla ungarna är sålda, Lilla Love (Lovie Dovie) blev såld på utstälningen i hälsingborg , Neo och Vanity har hittat en familj och kommer få bo tillsammans villket vi är väldigt glada över! dom bli hämtade imorgon. Och så lilla Muffin, Är såld till en tjej i närheten. Flyttar också imorgon. Det kommer vara så tomt utan småttingarna saknar dom redan😭 

Kommer lägga ut bilder imorgon med ungarna med sina nya ägare😎

[Random_Sweet]
1

#55 Så söta!

Men får jag fråga vad meningen med kullen var? För ni sparade ingen för vidare Avel ju? Bara nyfiken! :)

Cilia.Teddytöserna
0

#56 vi föder upp till vidare Avel och kel, vi behöll inga då vi hälst utesluter in Avel, och att vi redan har en hane hemma med dom färgerna alltså har vi inga behov av fler. Även om vi skulle vilja behålla alla så går inte det, vi vill komma vidare i avlen därför behåller vi sällan ungar ut våra kullar .

[neptunens]
2

#57, det där går väl ändå inte ihop? 😉
Ni föder upp för vidare Avel, och vill komma vidare i eran Avel, men sparar inte ur era kullar?

[Random_Sweet]
0

#57 Jag förstår inte hur ni ska kunna komma vidare i aveln om ni inte avlar vidare på dom ni fått fram? Om ni bara tar samma hona/hane hela tiden så får ni ju bara massa ungar som ni sen säljer? Ser ingen mening med det :/

Eller menar du att ni föder upp och säljer till andra som sen avlar vidare på dom? 
Och att ni behåller någon betyder ju inte att ni behöver in avla för det. Bara tänkte att det kanske var smart att spara någon ur kullen, Så att ni kan avla vidare (Då menar jag självklart inte in avel) :)

[00emi07]
0

Underbara!

fridaaocrazy
0

Vad jag har förstått det som så köper dom fina ungar/vuxna från andra uppfödare och använder i sin egen Avel..?

Cilia.Teddytöserna
0

#61 tack!

vi behåller inte ungar för att vi ska ha möjlighet att köpa in nytt blod, på så sätt kommer vi vidare i aveln. Såklart om det kommer en speciell unge behåller vi den. Men ni kan väl själva förstå att om man behåller alla ungar ur alla kullar kommer men ju ingen vart! Man kan ju inte ha hur många kaniner som helst! om ni vill argumentera vidare kan vi ta det i PM. 😛

pigelina
2

#62 Det är ju precis då man kommer någon vart, skulle inte jag behållit en bra unge i en kull skulle jag ju bara sitta med kanske halvbra föräldrar och i nästa kull fått samma resultat istället för att behålla den bra ungen och få ännu bättre ungar efter den :)

Väldigt söta ungar dock!

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

[neptunens]
3

#62, Ni är medvetna om att man inte får avla bara för att sälja va? Bara ett tips? sådär🙂

[Random_Sweet]
1

#62 Jag menade inte nu att ni skulle behålla alla ungar ur alla kullar, Självklar inte, Utan ni sparar den ungen som är "rätt" alltså den som har det temperamentet/färgen/teckningen eller vad det nu är ni vill avla fram, Och sen avlar vidare på den osv.. :)

Så som jag uppfattat det nu är att ni tar en kull på två av era kaniner, Sen köper ni två nya och tar en kull på dom? Osv.. Ungefär så jag uppfattat det, Och det tycker iaf jag att låter lite konstigt :p

fridaaocrazy
0

#63 #64 Hon skrev ju "Såklart om det kommer en speciell unge behåller vi den." men dom valde ju att inte behålla en ur denna kullen. Det betyder ju såklart inte att hon avlar bara för att sälja, hon väntar ju på den rätta ungen 😛

[00emi07]
0

#64 det tror jag de vet, de är ganska erfarna

tilde&twix
0

Vi valde att inte behålla en unge ur kullen för att teckningarna var allt för lika föräldrarnas samt att våra två honor är mamma och syster. Vill alltså inte ha inavelskull "bara för att". Skulle egentligen behålla en och hålla till senare, men det blev helt enkelt inte så.

Vi ska skaffa fler kaniner till våren, och då kommer vi börja behålla ur kullarna. Men just i denna kullen, nej. Detta är somsagt en engångshändelse.

Vi är fullt medvetna om reglerna, och som sagt så var detta inte alls planerat.

Detta inlägget blir end of conversation.

[Guldvingens]
1

Engångshändelse?
"därför behåller vi sällan ungar ut våra kullar

+ Oväntat att ungarna blev lika sina föräldrar >_< Det var inte alls det ni hade tänkt er? Ni hade hoppats på vädurar med hängöron förstår jag.

Cilia.Teddytöserna
0

#69 men gud! vi viste att dom skulle bli lika sina föräldrar! Men vi hoppades på mammans färg. Som jag skrivit inan. Ta det via PM, herregud🤓

Cilia.Teddytöserna
0

Ber att få tråden Bort tagen, helst inte låst. Tack på förhand🙂

tilde&twix
0

#69 Åh snälla du, hör du hur du själv låter? Vi har bett om att ta bort tråden. Vill dessutom berätta för alla som tvunget skulle kommentera att vid nästa kull kan vi skriva men syfte och allt annat så det inte blir så himla mycket tjat. Trött på många av er.

[00emi07]
0

De vill ju inte spara några av sina ungar för att de inte vill ha inavel Inte så konstigt, de kanske bara har en avels hane? Då vill man ju inte att han ska bli pappa till sina barn och barnbarn.

[Guldvingens]
1

#70 Men, ni kunde ju inte spara en avkomma pga att ni inte ville inavla med pappan. Men det hade gått bra att inavla med pappan OM ungen hade haft samma färg som mamman? Men nu fick hon pappans färg men mammans teckning, så då går det inte att inavla? 

#72 Ja, jag hör hur jag själv låter. Har ni hört hur ni låter? Ändrar anledningar till varför ni inte sparar en unge hela tiden, ändrar eran utsaga stup i kvarten. 

Först sparas ingen unge pga att de har samma teckning som sina föräldrar.
Sen sparas ingen unge för att ni redan har en dotter efter denne hane.
Så varför ens para den hanen med de honor ni har? Om det är så att ingen anledning i världen skulle få er att spara en avkomma.

#73 Då får man köpa sig en till avelshane helt enkelt. Eller låna någon annans hane. Så svårt är det inte. Jag har ingen hane hemma (eller jo, nu har jag ju en UNGE som jag väljer att spara ur min kull, trots att han både har "fel kön" och "fel färg"… ), men när jag skulle para min hona så var det bara att välja bland ett 10tal hanar. Svåraste biten med det är att det inte är lika bekvämt, man får resa lite längre för att lösa en PARNING. Istället för att ta hanen som sitter i buren hemma. Men vill man komma framåt i aveln så får man ju anstränga sig lite?

Just saying.

fridaaocrazy
0

#74 Jag ska låna ut min hane till deras dotter till deras avelshane snart. Fråga istället för att ta allt för givet.

Cilia.Teddytöserna
1

Jag ber åter igen att få tråden Bort tagen , tack på förhand.

[Guldvingens]
0

#75 Jag har inte tagit något för givet, jag har läst tråden, deras inlägg och ställer frågor då jag finner deras svar väldigt olika från inlägg till inlägg. ÄR det då jag som är "boven" i dramat då när jag ställer frågor? 

Finns ett bra motto som säger; det finns inga dumma frågor, bara dumma svar. Begrunda det.

Och dessutom, om de då ska låna din hane till sin hona ur första kullen, varför inte då sparat en hona även ur denna kull? :) Då kunde de ju parat henne också med din hane. Det hade ju inte blivit någon inavel :)

jees
0

# 77 Får man inte lov att sälja alla ungar ur en kull om man vill det?? Begriper ingenting av detta???