Sälja kaniner
Nu hade jag i o för sig inte tänkt sälja ungar än på länge, i alla fall inte förrän de gör öronmärkningen enklare. Men frågan kom upp från en bekannt till en bekannt så då måste jag fråga:
Hur gör ni när ni säljer ungar? Har ni ett pris ni tar för en sällskapskanin och sen betalar en köpare som vill ha registrerade djur den extrakostnaden som blir med märkning osv? Registrerar ni alla ungar oavsett kvalitet? Vad tar ni för pris? Följer ni någon "prismall"?
Vi tar samma pris, och oftast så göra alla papper ändå men ibland vill folk inte ha dom.
Fast då öronmärker vi ju dom inte utan använder beskrivningsblanketter eftersom vi har gotlandskaniner.
(eller pensionerade kaniner har ett lägre pris)
l'm back
Menar du registrera som i att märka dem?
Isåfall, ja, jag märker alla ungar. De som inte håller måttet som uts/avelskanin felmärker jag såklart. Men de märks ändå, just för att de inte ska kunna "fuskas" och märkas hos någon annan, samt för att de ska kunna gå att spåra tillbaka kaninen till mig som uppfödare om den kommer på villovägar.
Jag har ingen direkt extrakostnad för märkningen eftersom min veterinär är gullunge och endast tar 50:-/kullen. Och det kan jag bjussa på ;)

Ja det är märkningen jag menar. Frågade hos veterinären här och de tar 300:- kaninen bara för märkningen. Då skulle jag gå tokback om jag märkte alla, eller ens en enda om man inte la på det på priset. Jag avlar ju inte i första hand för att sälja, men såklart skulle det vara kul om några ungar kom till sällskapshem. Men inte som ren välgörenhet
skaffa lantras då behöver du inte märka (i alla fall gotlandskanin, då använder man beskrivningsblankett istället)
l'm back

Jag har en lantras (svensk päls) men alla är svarta med vita stickelhår så de måste märkas
Jag har oifs en gotlandshona också men ännu ingen hane
#5 aaah ja då blev det lite annars…. du får helt enkelt börja med gotlandskaniner istället 😉
men somsagt, alla våra (förutom pensionerade) säljs till samma pris vresig dom ska till husbehovs uppfödare, genbanker eller kel.
l'm back

#6 fast jag vill inte sluta med pälsarna då det finns så få uppfödare på rasen
#7 jag förstår, jag skämtade (därav 😉) själv är jag för kär i gottisarna men hade jag inte varit det hade pälsarna helt klart varit ett alternativ.
l'm back

Jag letar faktiskt en hane till min gottishona, men det är inte bara. Man kan ju ha fler än en ras :)
#9 vi har hanar men jag gissar vi bort för långt bort.
Vi kan inte ha mer än 6 avelkaniner har vi räknat på kött och hö mässigt så det blir bara en ras för oss.
l'm back