få sin kanin lycklig?
hej, jag har två kaniner. dom är jättetama och bits aldrig eller något sånt. men dom är inte särskilt lyckliga… dom biter på gallret i hagen, dom försöker smita. gör nästan aldrig glädjeskutt osv. men dom ligger ofta ner i gräset, är det lika "bra" som glädjeskutt? dom är i sin Hage MINST 3 timmar om dagen. den är fylld med grenar, stenar, tunnlar, en stol och ett hus… dom gillar inte att leka med bollar eller gosedjur så det är uteslutet. men hur får jag dom lyckliga?
Gosa med dom och ge godis ^^
Hur mycket sysslar du med dina kaniner? Kanske är de bara rastlösa, för att ta bort detta beteende kan du börja med att gosa med dem mer, kanske starta med Kaninhoppning eller agility på kaninernas vilja.
Men det kan också bero på åldern eller om hur stor din bur är. För liten bur mår de flesta kaniner inte bra av. Har din kanin gjort så förut, ev. bita på gallren? Om de inte har gjort det förut kan det vara tonårsperioden som spökar om dina kaniner är unga.
Hoppas min svar var till hjälp 😉
Glädjeskutt Här kan du läsa ett inlägg om varför kaniner gör glädjeskutt.
Nya saker att sniffa på brukar alltid vara uppskattat. :)
okej tack alla! :D idag gjorde faktiskt Backy(4 år)ett glädjeskutt! ^^ och Tofflan(1 år)gör det någon gång ibland. jag spenderar minst(!)en timme med dom om dagen och dom är i hagen minst 2 timmar. nu ska jag dock åka utomlands i en helg så då får dom inte så mkt kärlek ;( deras bur är ganska stor och två våningar. dom biter inte på gallret i buren utan i hagen :/
Om du har möjlighet så kan följande tips? ge dina kaniner lite mera stimulans:
Ge dem en större Hage. Du kan ju använda tex flera kompostgaller för att sätta upp en flyttbar Hage där kaninerna ofta kan få nytt färskt gräs och miljöombyte. Observera att en sådan Hage varken är rovdjurs- eller rymningssäker. Lägg in rejälva lövruskor från tex rönn, björk eller asp i hagen. Det kan sysselsätta dem en bra stund samtidigt som det är bra mat för dem med löv och bark från späda lövträd.
Du kan prova att byta inredningen lite då och då tex pallar, lådor, låga bord eller bygg små hyllor etc som kaninerna kan hoppa upp och sitta på eller krypa under. Byt dem ofta så känns det nytt och spännande för kaninerna. Kort sagt försök att berika deras miljö lite mera.
Du skriver inte hur stor Hage de har nu. Personligen tror jag att ju större yta man kan ge sina kaniner, desto större chans att de känner sig nöjda och tillfreds med tillvaron. En miljö som också erbjuder lite överraskningar och nya inslag ger kaninen stimulans och bidrar till en "lyckligare" kanin. Lycka till!
deras Hage är 19 nät, och dom har ganska mycket saker… ^^" en stol(som dom kan hoppa upp på)en stor gren från rönn, ett par äppelgrenar ett litet plommon träd som växer i hagen, två tunnlar, en stock, två mindre stockar, stenar och några bollar :T
deras Hage är 19 nät, och dom har ganska mycket saker… ^^" en stol(som dom kan hoppa upp på)en stor gren från rönn, ett par äppelgrenar ett litet plommon träd som växer i hagen, två tunnlar, en stock, två mindre stockar, stenar och några bollar :T