Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 906 ggr
[bessiethebeast]
0

Ersätta höet

Hej! Jag ringde just veterinären för att jag ville åka in då min hankanin ca 1,5 år har slutat äta och att det rinner ur hans ena öga. Han är även mycket mindre sprallig än vad han brukar, utan han sitter mest still eller ligger ner. Detta har varit i några dagar men veterinären sa att jag skulle avvakta under helgen. Självklart vet de bäst men jag kan fortfarande inte lugna ner mig eftersom det känns ganska akut då han inte äter.

Därför undrar jag här ifall jag kan ge någonting till min lilla vän som kan göra så att han i alla fall får i sig någonting. Han verkar äta allt annat förutom hö, så har gett han sin dagliga dos av pellets. Tycker dock inte detta räcker.

Någon som vet någonting jag kan ge han som kan ersätta höet lite i alla fall? Kanske fylla på med en massa gräs i buren?

Tacksam för svar, är jätteorolig…

farvendal
1

Ja du kan ge gräs. Men då långt och grovt gräs och inte vanligt gräs från gräsmattan. Du kan även stödmata med Critical Care. Finns att köpa hos veterinären :) 

Jag tycker det är konstigt att veterinären bad dig avvakta, det är allvarligt när en kanin inte äter.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[bessiethebeast]
0

#1 Jo jag tycker det också… Blir nästan lite arg. Jag frågade ifall jag inte kunde komma in ändå, för att vara på säkra sidan, men de hölls sig till att jag borde avvakta under helgen "för att det kan ge med sig".

Ska nog prova ringa en annan veterinär och hoppas på ett annat svar.

farvendal
0

#2 det gör du rätt i :)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[bessiethebeast]
0

Ringde en annan veterinär nu som sa att jag skulle komma in akut!

Känns mycket bättre så nu sätter vi oss i bilen och kör iväg. Håller tummarna för min lilla långörade vän…

Fridaaaa
0

#4 Håller tummarna!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sarakaka
0

Lycka till! Vilken tur att du fick kontakt med en annan veterinär. :)
Till nästa gång kan du skaffa critical care. Du kan beställa det via internet eller köpa det i en djuraffär eller hos veterinär

[Emmabengtsson]
0

Hur går det? 😮

[bessiethebeast]
2

Update: Åkte till en veterinär där dom var jätte trevliga och bra! De hittade inga fel men skickade med medicin som jag ska ge tre ggr/dag. :)

[bessiethebeast]
7
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill bara uppdatera: Lillgrabben var jätte duktig och åt sin medicin utan problem, tror nog tom den kanske var lite god ;)
Han är nu piggare och käkar precis som han ska igen!
Jag är jätte lättad och kan äntligen slappna av igen :)

Tack för allt!

En pigg och glad kille!

Lurvas11
0

Härligt att höra! :)

Hälsningar Lurvas11Glad

StillaSinnet
2

Härligt! Bilden#9 borde tävla i septembertävlingen ❤️

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se