Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1527 ggr
[Niike]
0

Gå lösa

Tycker det är synd att kaninerna ska behöva vara innanför galler eller ha sele på sig så fort de ska få vara ute. I rasthagen ser de ju galler vart de än vänder sig, och de kan inte springa hur långt eller mycket som helst där innanför. I sele har de ju mer rörelsetillgång, men vem tycker det är kul att ha ett koppel ivägen eller en jobbig sele som kanske sitter för löst/hårt och skaver eller kliar?

Det vore så bra, och så skönt att kunna ha kaninerna lösa. Framför allt för dem, men också för mig. De skulle kunna springa hur mycket de ville, hitta det godaste gräset, gå dit aldrig matte vill, eller bara ligga och slappa i skuggan hela dagen.

Men så finns det ju en hel del risker. Tänk om kaninen blir skrämd, sticker iväg och vågar inte komma tillbaka? Räven, eller någon rovfågel kanske kommer? Är det värt att ta risken?

Om man har bestämt sig för att låta kaninen springa lös ute måste man ju någon gång börja med att ha den lös. Men vad händer om t ex grannens hund skäller till, och kaninen blir livrädd, springer in i närmsta buske utan att ni hinner med? Kanske springer ut på andra sidan busken och in i skogen?

Jag vill så gärna att mina kaniner ska kunna gå lösa. Men jag skulle aldrig förlåta mig själv om en av kaninerna blev rädd, stack iväg och aldrig mer sågs.

Har någon av er kaninerna lösa? Hur gjorde ni för att få dem att stanna där de fick gå lösa, och inte springa in t ex i skogen? Skriv, jag vill veta allt!:)

L8sson
0

jag släpper min kanin lös ibland och en annan kanin går hur hon vill för hon kan gå igenom kompostgallret Xd men hon går in igen när hon vill ha mat XD  men jag har en fågelskrämma på gården där jag har mina kaniner .. den hjälper tror jag för jag har inte haft nå djur vid burarna en enda gång ..

Vemsan
0

Om området där du har kaninerna lösa är ganska så rymmningssäkert så skulle det nog gå bra! Men om jag vore du skulle jag inte lämna dom utan uppsikt!

Hälsningar Vemsan

[Niike]
0

Har skog och hagar runt hela huset, så det känns lite riskabelt. Räv har vi också, har varit en i trädgården i våras och hälsat på;P Rovfåglar har vi också som har tagit höns för oss. Jag skulle kunna ha dem, eller någon av dem, lös under uppsikt. Problemet är att jag inte vågar, ifall den skulle bli rädd för något och sticka.

L8sson
0

#3 fixa en fågelskämma eller två hehe skulle jag har gjort

[Niike]
0

Kanske det;D

L8sson
0

hehe pappa och jag fixade en egen hehe den ser ut som en inte vet jag hehe måsta ta kort och visa hhe

Stravaganza
0

Jag brukar ha min kanin lös i vår stora trädgård och det är inge problem med det, jag brukar ropa in den när den ska komma men håller förstås koll på den. :D Min sötnos är så duktig. <3

Fast ibland går den in i stora buskar och det gillar inte jag. :S

Flippa
0

Jag kan inte ha Filippa lös ute. För det finns mycket katter här! Och hundar. Och är jätte rädd för dom :( Ibland då hundarna skäller Stamapar hon i marken.

Soten här på KIF kan ha Soten lös ute ^^, Vi hade han det igår.

Stravaganza
0

När Yuki blir rädd hoppar han upp i min famn bara. :o

SofiaGenne
0

Själv har jag väldigt stor tomt, både framför och bakom huset. Bor ute på landet. Här finns alla möjliga djur, om man kan säga så. Men är man med kaninen, och det är tex mitt på dagen, så tycker jag att det är rätt ofarligt att släppa den, om man VET att kaninen är en av de tamaste, trevligaste - som kommer fram till en! Jag kan släppa mina bla när jag vill ta finare bilder :)

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

ciss
0

Jag KAN ha Engla lös men har inte haft det på ett tag då hon blev skrämd av en av mina katter som ville kela med mig. Då rejsade hon runt huset tre varv och jag har nästan aldrig varit så rädd, det var hemskt.

Därför får hon inte vara lös hemma pga katterna. Dock så brukar jag gå ut på ängarna med henne och släppa henne.

Jag tror inte att det är några problem med att släppa kaninerna i skogen Niike (Maja?). Vi trodde först att våra skulle smita men icke sa nicke. Jag går efter henne när hon är lös och hon skuttar omkring, vill jag ta upp henne väntar jag tills hon stannar.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

malinroth
0

Jag har haft Lilo lös i stugan men har det BARA om jag vet att inte grannarna med hund är där….När hon kom på hur lajbans det var att springa under stugan tog det ett tag att få fast henne men hon springer inte bort iaf…Om du vet att det finns mycke rovdjur som skulle kunna skada kaninerna kanske du skulle låta dom springa i Hage iaf?….för säkerhetsskull.. men men hoppas det löser sig :)

Jojsan
0

man skulle också kunna skaffa massvis med kompostgaller om man känner sig osäker på om kaninen kommer smita när man släpper den. sätta galler längst tomten (kanske inte hela om man har stor tomt) och sen träna inkallning och träna på att ha den lös. man skulle ju inte behöva ha galler vid väggen t.ex… Men jag vet inte om jag skulle riskera att ha mina kaniner helt och hållet lösa.. har ju haft de lösa fast på bord och så..

annaforsgren
0

jag kan inte ha min kanin lös, för att på huset så finns det som hål ner i husgrunden som kaninen kan hoppa in i. Och det är som gångar där under som är under hhuset, han kaninen en gång gått in där , så kommer den aldrig tillbaka. man kan gå vilse där inne.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Dior_94
0

då jag ver liten hade familjen en kanin.han lämnade aldrig gården.men jag ver ju så liten då så minns inte hur vi fick han att gå lös. :S :S

soten
0

Jag har Soten lös ibland han springer inte iväg han vet att han inte får vara utanför gården

Linus_sotis
0

Min sotis håller sej bara på trädgården och där finns ju Linus, så hon brukar inte sticka men jag har köpt mer kompost galler som jag ska försöka sätta längst hela trädgården så hon och Linus kan springa fritt och kanske göra ett skydd ifall dom blir skrämda :)

Lippo
0

Jag testade att ha Lippo lös några minuter för att se vart han skulle gå osv. Men jag har honom i en relativt stor Hage och sen får han gå i sele ibland så skulle nog inte vilja ta risken att han blev skrämd eller något :)

Däremot min grannes 2 kaniner får springa fritt på hennes tomt hur som helst ett visst antal minuter/timmar. Hon bor också precis vid en liten väg så om kaninerna ville skulle dom bara kunna gå ut på vägen men dom stannar alltid där och går tillbaka upp :) Men vad jag vet så stannar kaniner där deras "hem" är och där de får mat och så. Det här kanske inte var svar på dina frågor men men ^^

Tina-A
0

Jag vågar inte ha Leah lös men Molle brukar gå bra att släppa lös :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

ffrida
0

Min ena kanin gör lös överallt. Aldrig rädd, har varit prec likadan sen han va 2mån då jag köpte honom. nu är han 2,5år. Har aldrig blivit skrämd för nåt och vill hälsa på allt och alla. Bryr sig inte det minsta. Kommer när man ropar på han, prec som en hund. Och när man börjar springa, så springer han efter och vill tävla. Han vet vad som gäller ;) Och när han varit i uteburen så sätter man honom på marken så hittar han hem till sin bur själv :)

twinnie
0

Skulle aldrig någonsin våga släppa min Myra lös! Chansen är stor att hon blir skrämd. Och det spelar ingen roll om det är världens trevligaste och tamaste. Blir kaninen rädd kan den vara försvunnen för gott. Och jag älskar Myran så mycket att jag skulle dö om hon försvann! <3

Och i skogen?? Nej tack :)

twinnie
0

Dubbel

[mangaa]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Trampe tycker mycket om att springa me sele . Han har inte varit nå loss på gräset , bara om jag sitter me han emellan mina ben typ :p . eller om jag holler i selen eller sånt :) En dag satt han imitt knä ockå satt vi bak dörren utomhus också kom min storebrorsa och dunka dörren igen , Trampe skvatt till och hoppade från mitt famn , jag blev skiträdd men han var så rolig just då eftersom jag bara hade suttit å kelat med honom så det gick bra :)Vi har inga träd eller skog här som jag bor , vi har strand och hav. Jag tänkte en dag på att släppa lös honom på stranden , men så tänkte jag på fåglar och katter :/ också är det så mycket gräs där .. Så det blir nog iallafall inte före han har blivit mer van med mig - Jag fick han ju för en vecka sen "idag" - måndag :) ,. Här är stranden ;

Noa-Nisse
0

jag har skalman lös, mer lös än i sele, han fullkommligt älskar det.. men jag kommer inte riktigt ihåg hur jag lärde honom det.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Noa-Nisse
0

och han kommer när jag kallar på honom..

Medarbetare på Hundar.ifokus