Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1067 ggr
Cilia.Teddytöserna
2

Hö i bal?

Jag ska ska köpa hö från bonde då jag anser att det är billigare och bättre kvalitet. Men jag hittar ingen som säljer ur pappers påse ( eller vad det nu heter) hittar bara som säljer ur balar. Då undrar jag om det kvittar, då jag fått för mig att höet så länge i bal som i påse? är det rätt? Funderar

Regnbåge Bloggen Regnbåge

MVH Cecilia & KaninernaBlomma

[RC1393]
3

Bönder har ALLTID balar, finns inte en enda som jag vet som säljer i påse, påse är djuraffärspåhittat😉 Våra balar (18kg) tar slut på ungefär 3-5månader (ca 2,5ton hö, men det är ju till 3 hästar också), och ingen av dem blir dålig på den tiden. Tror säkert att de kan hålla längre, men fjolårshö är inte lika bra som årshö.

tlover
0

Dom inplastade balarna är däremot ensilage och det blir dåligt snabbt (om inte det är kallt)

#1 vissa bönder (inte storbönder tror jag däremot) kan ju sälja det löst.

Säljs det hässjat eller skulltorkat hö tex så är det nog löst däremot (mamma köpte det när jag var liten en fullproppad/hårt packad sopsäck för 10:-).

Vi hässjar ju och har ingen balmaskin så skulle vi få hö över skulle vi nog sälja i sopsäckar.

l'm back

andrea1
0

kan man ha ensilage till kaninerna

[RC1393]
0

#2 Ja, okej då, men ingen som jag vet i alla fall🙂 

Bonden vi köper av i Granö han är ingen storbonde, han har inte ens några djur, men han säljer skulltorkat, balat hö. Det är nästan ett måste berättade han då få vill köpa löst hö, i och med att det är svårare  att hantera😉

tlover
0

#3 ja men man måste vänja in dom lååångsamt (som alltid) och se till att det äts upp innan det blir dåligt (några dagar, mindre än en vecka om inte det är kallt)

edit: #4 well här är det 50/50 av dom som gör hö (inte medräknat oss), min morfar hässjar hö och den enda andra vi känner som gör hö balar. Alla andra gör ensilage.

l'm back

[RC1393]
0

#3 Ja, men ensilage är blötare och surare än vanligt hö, det måste man ha i åtanke. Dessutom måste en ensilagebal som är öppnad användas inom en vecka, annars blir den dåligt.

Fridaaaa
0

#3 Nja inget jag skulle välja, blött, och luktar mer. Sedan blir det snabbt gammalt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cilia.Teddytöserna
0

i annonsen står det inte vilket sorts hö, men jag vet att det inte är ensilage. Vet inte, jag kan ju ringa till säljaren och fråga vad för hö det är. Jag kollar ju under hästar / foder på blocket, eller borde jag inte göra det?🤔

tlover
0

#7 det finns torrare ensilage också.

#8 hö och ensilage är olika saker och står det hö är det nog hö (ensilage är mjölksyrat gräs dvs liknande process som när man gör surkål)

l'm back

Fridaaaa
1

#9 Det blir mer hösilage då 🙂 Ensilage brukar vara blött och ha annan lukt,vanligaste 😛

Cilia.Teddytöserna
0

#9 Så det är ok att köpa det höet?🤔 

HÄR är länken till anonsen🙂

Fridaaaa
1

#11 Eftersom det är i balar, är det hö. Ensilage och hösilage gör man i rundbalar 🙂

tlover
1

#10 ahh sorry, här kallas det samma. Fast kaniner kan fortfarande äta det om dom vänjs in och man ser till att det inte hinner bli dåligt.

#11 ja det där borde vara hö och inte ensilage eller hösilage.

l'm back

Kaniner_bäst
2

Höbalar ger jag mina kaniner och det räcker längre dels så är det bra tycker jag.. Jag köper mina balar för 20 kr och halm 10 kr och då är det per bal som jag lägger ut. Så det är billigt samt så slösar man inte lika mycket pengar som man gör i affärer och djuraffärer :)

Cilia.Teddytöserna
0

#13 okej, då köper jag hem det 😃

zezagena
0

# 11 perfekt!😉 slå till o så klarar du dej ett tag

Cilia.Teddytöserna
0

#16 haha jo 15 kilo är Ganska mycket 😉

zezagena
1

Fast en bal tar inte så mkt mer plats än en stor säck löshö från djuraffären men räcker såååååååååå mkt längre 😃

Fridaaaa
1

#13 Ja jag skrev inte heller att de inte kan äta det 😉

#17 Ja beroende på hur många kaniner man har hehe 😛 Har man inte många räcker det ju ett tag.

Cilia.Teddytöserna
0

#19 jag har just nu 2 vuxna (snart 3) och 3 ungar, så det varar kanske 1-2 månader😇

tlover
0

#17 det är ju inte ens en veckas hö ju 😉

l'm back

Cilia.Teddytöserna
0

#21 nä verkligen inte!😉

tlover
0

#22 det är faktiskt inte ens en veckas hö för oss men då har vi ju fler kaniner

l'm back

Cilia.Teddytöserna
2

#23 pinsamt, trodde du va sarkastisk😇

tlover
0

#24 hmm kanske skulle ha skippat smailyn jag tänkte den som "så udda är vi"

l'm back

Cilia.Teddytöserna
0

#25 haha, udda är det väl inte? många som har så många kaniner = mycket hö 🙂 jag skulle vilja ha så mycket kaniner gud vilken dröm😍

[vanilla skye]
0

De flesta bönder säljer balar, men det finns även enstaka som brukar ha löst hö att plocka i säck till tex kaniner, annars är ett tips? att åka förbi närmaste ridklubb där man oftast brukar få gå in plocka sig någon säck med hö, antingen gratis eller för några små kronor. 

Jag köper aldrig och har aldrig köpt hö eller halm ifrån djuraffärer, jag tycker inte höet som finns på djuraffärer är så värst bra, man kan se stor skillnad om man jämför "affärs-Hö" med hö ifrån bönder, Jag tycker "affärs hö" är rent skräp, köp istället från närmaste bonde, hö med bra värde (Oftast) och kaninerna gillar de bättre! mycket mumsigare!  Och hur i hela friden vill man betala 100 kr för ca 3 kg hö i en liten påse när man kan köpa småbal eller flera säckar hö för ca 25  kr för 10-20 kg!  

Nu menar jag absolut inte att all hö är dåligt ifrån affärer, men bara vad jag tycker, sen får alla andra tycka som man vill :) så snälla ta inte illa upp för jag menar absolut ingenting illa! :) 

Ha de bra alla kära kaninmänniskor!