GusGus
Jag tänkte att min lille Gusgus ska få en egen bildtråd. Gusgus e född 5/3 2013, ända överlevare från sin kull då hela kullen hade trasslat in sig i boet. Gusgus överlevde med en benskada som gjort honom handikappad.
Han flytta hem till oss i söndags då jag blev helt kär i honom. Han är en urgo, aktiv, sällskaplig liten kille.
så söt 😍
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
Kan du inte filma lite så man ser tydligare? :)
Hade också en kanin som var "handikappad" engång..
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
Har veterinären fått kolla vad det är för typ av fel på benet? Det kanske går att massera eller på annat sätt hjälpa det, vad har hänt? (benbrott, ur led, eller vad?).. Jag ser ingenting på bilden för den är så liten, ser mest massa vitt lurv. xD
Jättesöt!
#5 kan försöka filma. måste man lägga upp på youtube eller går det att visa film utan det?
så söt även en handikappad kanin kan få ett bra liv🙂
#7 Det finns andra sidor man kan lägga ut på :p Googla.
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
Åh så fin! Är så fint när de får en chans i livet de med, många tycker nog det verkar jobbigt att ta hand om en handikappad kanin. Underbart att sådana som du finns!
#5 på vilket sett var din känn handikappad o hur gick det för honom/henne?
Sätter en tass! Älskar solskenssagor! :)
Sajtvärd på http://sallskapskaniner.ifokus.se/
Sajtvärd på http://bipolarsjukdom.ifokus.se
Medarbetare på http://djurskydd.ifokus.se
Gud så söt! Han verkar ha ett toppen liv trots sin skada ❤
Nu så e lillskiten filmad. Det var ju inte det lättaste att ladda upp men det fick slutligen blir youtube. Ni får ursäkta min hemskt fjolliga röst :) (djur o småbebisar lockar fram den)
Jag låter den ligga kvar en vecka sen tar jag bort den.
idag rymde GusGus in till min store 2:åring, men som tur va så var han mer rädd för GusGus än tvärt om.
#10 tror inte de är att folk inte "orkar" ta hand om en skadad kanin utan har vett nog att inse att de inte mår bra av det och väljer andra alternativ.
#16 jag saknar då helt enkelt väldigt mycket "vett"
#16 vad menade du med det? Att det är dåligt att ha handikappade kaniner?
#16 jupp det har jag redan insett :)
#19 jaha, okej (:
#18 ehm nej det är jätte bra att ha kaniner som inte kan röra sig naturligt, sjukt bra ide! vad tror du själv helt ärligt?
Han verkar ju vara förvånansvärt pigg och glad :)
Vilka påhopp, kanske ni ska ta det i PM istället? Det är en bildtråd, hon har inte bett om folks åsikter.
Han är förövrigt sockersöt! Tror han kommer leva ett bra liv hos dig <3
Mvh Hela stora familjen <3
Mådde illa när jag såg filmen, stackars lilla kanin! Inte kunna leva ett värdigt kaninliv. Fruktansvärt… 😕
#23 Påhopp? knappast.
Det är även ett forum. Får man inte skriva åsikter? nähä men jag tycker att "åh vad söt" eller "gud vad fin" är en åsikt?
#24 😍
Vilket charmtroll och han ser lycklig ut och skuttar bra trots sitt ben. Om kaninen mår bra och är lycklig så ser jag då inget fel i att låta honom leva. Han lever ju i en skyddad värld så mår han bra så är det inget fel.
Han är super söt ❤️
Nåja. jag må va väldigt knäpp i huvudet och en djurplågare men jag upplever faktiskt inte att han lider. han e verkligen en levnadsglad och en social kille. Det e tråkigt att många här e väldigt snabba på att klanka ner på andra. det finns som en gyllene regel om hur man ska ha och säga om sina kaniner. jag vet inte om det e bara den unga åldern på forummedlemmarna eller ngt annat. Jag inser dock att jag inte kan vara medlem här längre, för detta är ju inte första eller sista gången.
#27 en kanin som inte har korrekt benställning kan få flera följdskador av de, överbelastning, bli sne osv. Inte normalt för en kanin att leva så. Kaninen är försvarslös och kan inte välja själv och därför är de upp till ägare och uppfödare att göra rätt beslut vilket uppenbarligen inte alltid görs. Dessutom kan en kanin inte röra sig normalt med ett skadat bakben och då är de inte okej att behålla för att den är söt.
#28 Du kommer nog få räkna med att folk inte tycker att de är ok att ha en skadad kanin hemma. Oavsett forum eller genomsnitts ålder. Dessutom kan man ju tillägga att de flesta av de som inte tycker att de är fel är yngre än oss som tycker att det är fel. Säger en del.
#25 Citat: "ehm nej det är jätte bra att ha kaniner som inte kan röra sig naturligt, sjukt bra ide! vad tror du själv helt ärligt? "
Där blir det påhopp.
Och klart man får ha åsikter, men man bör formulera sig så det inte upplevs aggressivt mot ens motparter.
Och eftersom du vill diskutera, jag har en knäskada som inte går att fixa så det finns många saker som jag inte någonsin kommer kunna göra, men jag har inte ont och lever ett bra liv i alla fall. Men jag borde också avlivas då eller? Jag är ju inte fullt funktionsduglig.
#31 Nej det är ett konstaterande och en åsikt.
Knappast aggressiv utan en aningens ironisk eftersom jag tycker de hela är absurt.
Att du ens jämför människor och djur säger sitt och visar hur mycket koll du har. Det är så långt i från varandra man kan komma. Djur räknar inte dagar och har inte lika utvecklad hjärna som oss. Det är inte kvantiteten utan kvaliteten på kaninen liv som räknas och kvalitén här är inte tillräckligt hög i mina ögon.
#30 Jag har inget problem att yngre säger att jag har fel, jag menade snarare behovet att säga att andra har fel.
#33 Har inget behov av att säga att andra har fel, skulle folk välja att inte avla på defekter, ha djur med defekter, har djur som inte kan leva normalt osv. skulle jag vara med än överlycklig av att slippa tycka att folk gör fel.
#32 Det är helt okej att jämföra djur och människor eftersom det snarare är lättare med primitiva hjärnor. Han lever i en skyddad miljö, får mat serverat, kan springa omkring och leka och sitter inte apatiskt stilla. Men så klart, vad man själv anser är "kvalité" varierar.
Och uppenbarligen upplevdes ditt inlägg aggressivt för en del eftersom jag reagerade på det? Det hela "vad tror du själv helt ärligt?" Det är lite dumförklarande trots att ni uppenbarligen har olika åsikter om vad som är viktigt.
Men sen tycker jag det är dumt att döma så fort när du har sett en 2min lång film och inte alls hur han fungerar i vardagen. Man kan inte göra en sådan bedömning på så kort tid.
#35 vill också tillägga att djursjukvården idag är ungefär lika bra som våran sjukvård. Det tycker jag är viktigt att tänka på också. För vad jag vet så har inte TS skrivit om, eller någon frågat, om hon haft kontakt med en veterinär. Så nej, jag tycker det blev en onödigt hård och tråkig stämning i tråden.
#35 I mina ögon jämför man inte människor och djur. Djur kan du sätta avelsförbud på, gör du de på människor blir de lite Hitler varning. Djur har ingen talan, det har människor. Djur är inlåsta och väljer inte något själva, det gör människor. Ja listan är lång. Att jämföra människor och djur är som att jämföra svart och vitt.
Du får gärna tolka det hur du vill, det är inte "aggressivt" skrivet. Skriver man "vad menade du med det? Att det är dåligt att ha handikappade kaniner?" så ja då blir man dumförklarad i mina ögon. Det var dessutom ingen åsikt utan en mindre igenom tänkt fråga.
Att hon ens kallar kaninen för handikappad räcker. Ett djur som är handikappad får inte ett värdigt liv och efter att ha sett klippet så blev den åsikten förstärkt.
#36 Ah vi kanske ska sätta kaniner i rullstol? Amputera och sätta in ett låtsats bakben? Gipsa bakbenet? Tänk efter lite så är du snäll :)
#38 Men Avel hade ju inte med saken att göra? Det handlar om att djuret ska kunna leva en vanlig vardag och må bra. Det är allt som räknas egentligen. Jag tycker inte heller att man ska avla på defekter, men detta var ju inte en framavlad defekt så det har ju inte med saker att göra heller. Sen var det återigen inte tal om att kaninen ska lida och ha ont. Fungerar han i vardagen utan smärtor, då fungerar han och man behöver faktiskt inte göra någonting åt det.
Och om du tänker såhär då eftersom du inte förstod min jämförelse, ett barn då? ett barn är "inlåst" och har också någon som bestämmer över dom. Får inte välja själva vart de ska sova, vad de ska äta, när de ska äta, när de får göra vissa saker, när de får gå ut. De har faktiskt samma förutsättningar som ett älskat husdjur. Jag skulle göra lika mycket för mina djur som jag skulle göra för mina barn. Och handikappade barn finns det gott om också.
Och du får väl ändå hålla med om att du dumförklarade henne genom de ordvalen? Och när man skriver på internet får man faktiskt tänka på att man inte alltid uppfattas så som man tänkt. Och dumförklara någon är faktiskt ett personligt påhopp. Och återigen dumförklarar du i #38, Citat "tänk efter lite så är du snäll"
Avel har ju visst med saken att göra. En BRA uppfödare tar bort en kanin som inte kan leva ett värdigt kaninliv, en BRA uppfödare tar ansvar för sina djur de satt till världen. Inte dumpar av dem på någon som tror de gör djuret en tjänst.
Kaniner är flyktdjur, de visar inte smärta för att det är en svaghet. En kanin med brutet ben kan fortsätta skutta runt som ingenting, för att ett flyktdjur får inte visa svaghet. Då blir den ett enkelt byte. Kaniner stöter ofta själva bort skadade eller svaga individer, för att de utgör ett hot för resten av gruppen. Honorna gör det med ungarna, ofta redan som nyfödda, lägger de friska i boet och de som inte är friska utanför. Det är för att de som har en chans att leva ett bra liv, ska få den. De skadade/sjuka är inte värda att lägga ner tid&energi på. Om vi hade lyssnat mer på dessa kloka kaninmödrar, så hade vi kanske haft friskare och mer livskraftiga kaniner än vad vi har i nuläget.
Jag tycker det är klokt att ifrågasätta varför - varför man väljer att ha en kanin som inte kan tvätta sig normalt. Varför uppfödaren var så egoistisk och behöll den ungen som uppenbart inte var frisk. Kvalité framför kvantitet, kaninen lever i nuet. Ska man vänta tills kaninen visar smärtan, när den då redan haft ont ett bra tag? Eller hur ska man göra?
Jag tyckte Boltens använde vettiga ord för det; kvalité framför kvantitet.
#39 Fast de var du som jämförde människor med djur, inte jag.
Du får tolka hur du vill som jag sa innan.
Nej ett barn kan prata, går ev. på dagis osv.
Ja de finns barn som har de dåligt men de ger ingen rätt att ha djur som är skadade och inte göra något åt det.
Känner att denna diskussionen med dig tar slut här, absurt att ens jämföra människor och djur. Har bättre saker för mig än att slösa tid på folk som tänker så. Man kan ju hoppas att du lär dig skillnaden så småningom Hoppas även att du någon dag inser hur fruktansvärt det är att ha en handikappad kanin.
#39 min 6 månaders dotter har astma och tvingas därför leva med mediciner varje dag. Hon är för liten för att förstå varför, hon har inte heller någon självinsikt än utan ser hon sig själv i spegeln så tror hon att det är ett annat barn. Dvs samma som ett djur skulle reagerat.
Hon har väldigt ont av att ta sina mediciner och blir väldigt ledsen varje gång. Så egentligen, om vi ska vara så brutala, så har hon inte samma levnadsrätt som min 2,5 åriga dotter som är helt frisk?
Hon tänker ju på samma nivå som ett djur, och hon mår väldigt dåligt ofta och kommer tvingas leva med mediciner hela livet. Men samtidigt fungerar hon i vardagen. Hon leker och lär sig saker, precis som denna kaninen kan göra.
Jag håller med dig om att man inte bör jämföra människor med djur, men samtidigt verkar du inte förstå min eller tydligen TS tanke bakom det vi skriver så därför gör jag dessa jämförelser.
#41 det är snarare jag som hoppas att du vigdar dina vyer och börjar tänka efter lite mer innan du skriver så det inte blir dessa påhopp. Jag har inte ens lagt mig i från början om du inte hade dumförklarat henne. Men håller med. Ingen idé att diskutera.
#40 jag hade också tagit bort ungen när den skadades. Tycker inte heller att det är värt att spara på någon som är skadad på det viset. Men nu är det en individ och jag antar, eftersom jag inte kan fråga för TS har lämnat sidan, att hon eller uppfödaren konsulterat en veterinär. Därför bör man fråga sånna saker till TS innan man dömer henne. Sen var det ju inte hon som var uppfödaren så att ta upp aveln med henne spelar ju ingen roll egentligen.
#40 tur att vi har dig, viset så att de kompenserar för de andra 😉
#32 *sarkasm…
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
#44 Beror på hur man väljer och tolka det och de är knappast relevant till denna diskussionen ändå så vad ville du ha sagt med det?
#45 Nja.. det är ju inte ironi iallafall :) Det var allt jag ville ha sagt med det.
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Otroligt söt kanin, och visst verkar han lycklig!Han har nog kommit till ett suveränt hem. Men jag hoppas att du TS konsulterat en veterinär redan, och om inte att du gör det. En veterinär kan avgöra hur allvarligt "handikappet" är, och ge dig tips? på hur du kan underlätta för GusGus. Personligen skulle jag framförallt vilja ha en veterinärs åsikt om hurvida kaninen lider eller ej.
Min kanin har ett bettfel som jag måste avhjälpa ständigt. Det kräver specialvård. Men då har jag också konsulterat med flertal veterinärer, ifrågasatt hans levnadskvalité och sett över operationsmöjligheter. I mitt fall är det inget som stör Mello, och han kan leva ett fullgott liv så länge jag finns där för att hjälpa honom.
Summan av kardemumman: Ett kort och smärtfritt liv är bättre än ett utdraget plågsamt ett. Jag skulle inte behålla en handikappad kanin vars livskvalitet försämras. Det gäller alla djur. En veterinär, eller annan riktigt kaninkunnig person borde i det här fallet kontaktas och handikappet utredas. Kaniner visar som sagt är inte att de mår dåligt.
#46 som jag sa beror de på hur man tolkar det och om det är sarkasm eller ironi har inget ingen betydelse för diskussionen.
Blir bara nyfiken… Hur kan en kull lyckas trassla in sig i boet så till den grad att bara en överlever? Aldrig hört något liknande 🤔
#50 Nehepp. Trist att folk inte kan tåla välbefogad kritik.
Hade varit intressant att få ett svar på min fråga.
#48 Nej.. Egentligen så gör det ju inte det. Sarkasm och ironi är skilda saker :)
#51 Fast är inte kritiken lite fel riktad? Om någon ska ha kritik så är det väl uppfödaren. Det var ju faktiskt denne som valde att behålla GusGus, och sedan även sålde honom.
#52 Då får du tycka det, har inget intresse att diskutera ord med dig :)
#53 Fast inte riktigt, knappast så att TS blev tvingad att köpa en kanin som vad skadad, fel både av uppfödare och köpare.
#54 : Ironi är en stilfigur som innebär att det finns en skillnad mellan vad som sägs och vad som egentligen menas. Publiken skall även vara införstådd med detta. Ironi kan vara humoristisk, men behöver inte vara det.Ett vardagligt exempel på ironi är att säga "Vilket underbart väder!" när det spöregnar och man egentligen inte alls tycker om regnväder.
Ironins konst förutsätter att budskapet är uppenbart för båda parter. Kroppspråk och tonläge kan användas som komponenter, men ironi fungerar även i skriftlig form.
Ironi kan också vara oavsiktlig. Man kan bland annat tala om "ödets ironi", när något på ett slående sätt går emot vad man planerat. En olycklig händelse är dock inte i sig ironisk. Om en kommunalpolitiker drar ned på stadens renhållningsbudget och därefter halkar på ett bananskal, kan det ses som ironiskt. Att någon i allmänhet halkar på ett bananskal och slår sig är däremot inte ironiskt, utan bara en tragisk olycka.
En bitsk och nedvärderande form av ironi är sarkasm
En sarkasm är ett yttrande där något sägs på ett skenbart humoristiskt sätt med ett överdrivet, sarkastiskt tonfall med avsikt att håna den eller det man syftar på. Sarkasmens sakinnehåll är ofta en stark överdrift. I Nationalencyklopedin definieras sarkasm som ett "yttrande som innehåller skarpt ironisk eller hånfull kritik", man kan också tala om sarkasm som sarkastisk kritik i en mer allmän bemärkelse; sarkasm är då en extra bitsk och nedvärderande form av ironi.
Sammanfattat: Ironi = Roligt - Sarkasm = Taskigt
*Inte läst allt*
Varför tjabba? Vi har ju inte ens sett kaninen i verkligheten? Det är väl upp till TS att bedöma om kaninen lider av detta eller inte. Sedan var detta en bilddagbok och TS har inte bett om våra åsikter.
Till TS : Grymt söt! ^^
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Ett forum är ett forum, vill man inte bli ifrågasatt, då ska man inte skriva på forum. Då kan man sitta och skriva dagbok för hand istället. De enda stället där kommentarer ej är tillåtna är i annonser, enligt kanin iFokus regler.
Och TS avslutade sitt konto, då hon inte uppskattade att folk (inklusive mig) tog illa upp av bilder&film som visades på en kanin som är i det tillståndet.
Ni som anser att djur och människor inte kan eller bör jämföras, med argument som att djuren är dummare än oss, att de inte kan föra sin talan, och att de är inspärrade med mera:
Ni har mycket att lära er… Om empati. Medkänsla. Förståelse för andras liv, känslor och varje individs personliga värde.
_För 100+ år sedan hette det - fullt allmänngiltigt och accepterat - att vissa typer av människor inte hade några rättigheter för att de var på ett visst sätt: Kvinnor. Svarta. Mentalt störda. Fysiskt handikappade; döva, blinda, stumma, halta och lytta. Och så vidare.
_
Slutsats: Bara för att djur inte kan tala, och inte alltid tänker i samma banor som vi och agerar likadant som vi, gör dem INTE mindre värda än oss! Det ger oss INTE rätten att behandla dem hur vi vill, bara för att vi kan och beroende på vad vi tycker om dem.
Alla är värda en chans, om de inte är så allvarligt skadade eller sjuka att det är ett uppenbart plågeri att vidlivhålla dem. Jag har inte sett videon, än mindre träffat kaninen och jag är slutligen inte veterinär, och kan därför inte uttala mig i dethär spedcifika fallet.
Jag har förståelse för er som reagerar, och ororar sig för att kaninen lider. Men snälla ni - låt det vara upp till ägaren att avgöra. Ni får ha era åsikter. Ni får oroa er. Ställ frågor, diskutera, samtala. Men låt det inte bli en skitkastning!
Jag blir otroligt ledsen över hur flera av er här inne uttalar er och beter er. Flera av er tycks inte ha någon respekt för liv överhuvudtaget. Varken djurens eller era medmänniskor, som ni så tanklöst behandlar illa över internet. Fy skäms, ni vet vilka ni är som bör ta åt er!
#58 Word!
#55 Förstår du inte svenska? Som jag skrev har jag inget intresse av att diskutera det här. Håller fortfarande inte med utan de är en tolkningsfråga, jag tycker inte det var taskigt men de får du gärna göra, brukar ju vara så att folk börjar kommentera ord eller rätta stavfel när dom förlorat ett diskussion.
#58 Som jag redan skrivit så tänker jag inte diskutera med någon som inte förstår skillnaden mellan djur och människor.
"Ni har mycket att lära er… Om empati. Medkänsla. Förståelse för andras liv, känslor och varje individs personliga värde."
Men herregud haha, vem tror du att du är?
Vi tycker inte de är okej att en kanin som tappar balansen och inte kan springa normalt ska fortsätta lida, DET är empati.
Att skriva "Fy skäms" i en diskussion säger väl sitt om dig.
#60 jag har inte diskussion med dig om detta, jag skrev ut fakta.
#61 fast de har knappast i denna tråden och göra och inte heller detta forumet utan då kan du vända dit till ett mer passande forum.
Bolten: Om du inte vill diskutera, klicka då "sluta följa" och svara inte mer i denhär tråden. För så länge du svarar, så deltar du i diskussionen.
Om du inte ville diskutera hade du inte behövt yppa din åsikt från början. Man får stå för sina yttranden och förklara sig.
Sluta att vara taskig, t.ex genom att: skratta, håna och vara sarkastisk - skriva saker som "förstår du inte svenska" osv - det är inte okej.
Och vem tror jag att jag är? Ptja, en klok, empatisk och vidsynt människa som kan se fler aspekter på livskvalité än nedsatt rörelseförmåga, även hos någon som inte kan tala eller tänka på ett typiskt mänskligt sätt.
Missförstå mig rätt: Jag tycker inte att det är okej när djur lider. Som vegan tolererar och bidrar jag faktiskt till betydligt mindre lidande hos djur än vad de flesta andra gör.
Men låt det vara upp till den djurägare det gäller att i samråd med veterinär och andra kunniga avgöra om/när ett djur lider så allvarligt att avlivning är det enda rätta.
Jag har inte sagt att det är fel att anta att djuret kanske lider - det är rimligt och sunt tänkt - det jag tycker är fel är hur ni uttrycker er!
Du Bolten (och flera andra med dig) anser ju också att man skall döda fullt friska ungar om de blir för många i en kull t.ex. Det säger en del om vad liv är värt för dig/er.
Med de orden lämnar jag denhär diskussionen.
#60 Fast det är inte alls en tolkningsfråga. Men vill du inte se till fakta så slipper du :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tycker att kaninen har rätt att leva så länge han blir älskad och inte har ont. En kanin vet ju inte hur det egentligen ska vara. Att han tappar balansen ser ju inte kaninen som ett lidande när han inte vet vad som är rätt eller fel. Så länge han inte har ont som sagt.
Ett bra exempel på det hela:
#63 Att du tror att du genom att vara vegan bidrar med något är visar verkligen hur mycket koll du har.
#64 Då får du tycka det, jag bryr mig inte om vad du tycker.
#65 Härligt att du tar ett exempel som jag redan sätt och blir fysiskt illamående av. Hunden kan inte springa, den kan inte leka, kroppen funkar inte som den ska vilket även leder till stress eftersom djuret känner av att något är fel. Helt sjukt att du ens tycker de är okej att den ha hunden. Vissa borde inte få ha med djur att göra.
#61 Det var dessutom visst riktat mot mig och var inte bara fakta. Står citerat till mitt tidigare inlägg, vill du hålla på ordkunskap och kopiera, var finns föresten källa? Du vet om att man inte får lov att kopiera andras texter utan att skriva ut källa va?
#66 Alltså ursäkta, men snälla! ''Vissa borde inte få ha djur att göra''
Jag tog det som att du sa till #65 att hon inte skulle ha djur -.-
#66 Okej nu räcker det. Du har under hela det här forumet varit otrevlig och tror att du alltid har rätt om allting. Låt alla ha sina åsikter utan att vara stöddig tillbaka. Ska dem ha ihjäl hunden för att han inte kan spring? Dem har antagligen varit till veterinären med hunden och konstaterat att han inte har ont. Hunden kan vara lycklig ändå!
"Vissa borde inte få ha med djur att göra" - Du håller just nu på att sälja dina kaniner pgr utav "svalnande intresse". Roligt för dem att deras matte säljer bort dem för att du har tröttnat på dem. Hur stressande är inte det för kaninerna? Det borde du tänkt på innan du skaffade så många kaniner.
Tänker nu inte skriva något mer i detta forum. Tycker du ska göra det samma innan det blir värre än vad det redan är.
Och Bolten, vadå inte jämföra djur och människor? Alla är vi djur ändå? Jisses..
Tycker du har varit extremt otrevlig här på sajten. Nej, skärpning!
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
#68 Det sår faktiskt "Vissa borde inte få ha med djur att göra", läs innan du kommenterar. Du får tolka de hur du vill, jag anser att folk som är såpass egoistiska att de hellre har kvar ett djur som inte kan leva naturligt än att ta bort det inte borde få ha med djur att göra.
#69 Att jag väljer att sälja mina kaniner har inget med denna tråden att göra men visst om du nu vill gå in på det. Jag hade många kaniner som var duktiga hoppare och de finns ingen mening i hela världen att de ska vara kel kaniner när de kan komma ut och tävla hos någon annan. Och ja jag har tröttnat på kaniner eftersom jag föredrar mer följsamma djur och kommer sattsa på det istället. Kaninerna lider knappast inte mer av att flytta till ett nytt hem än att åka på 4 dagars tävlingar och de har inget sagt något om?
Tror inte heller att kaninerna bryr sig speciellt mycket och tycker knappast synd om sig själva för att jag väljer att byta inriktning.
"Ska dem ha ihjäl hunden för att han inte kan spring?" - Ja jag hade utan att tvekat avlivat de, en hund som inte kan springa är inte en hälsosam hund och vad du en tycker så anser jag att de är en hund som inte kan vara lycklig på samma sätt som en frisk hund och därför är de humanast att låta den somna in. Egoistiskt att ha kvar den.
#70 Tycker du är rätt otrevlig du med, skärpning!
#71 när flera av oss på sajten tolkar dina kommentarer som att du skrivit på ett negativt sätt, då kanske det är dags att börja se över vad du skriver.
Sen kopierade jag det ur mitt eget arbete så ja, jag har gett mig själv tillstånd att sätta upp texten här. Källhänvisning, Nationalencyklopedin.
Som sagts tidigare, vi är flera som inte gillar din ton. Att man har en åsikt betyder inte att det är okej att ge personliga påhopp mot personer på forumet som inte har samma. I flera av dina kommentarer har du gjort detta. Istället, länka ut fakta och skriv argument som har med saken att göra. Lämna TS ur diskussionen eftersom hon inte kan svara i detta inlägget mer.
#62 Uppenbarligen var det relevant eftersom vissa inte verkar veta skillnaden.
#72 Folk får tolka precis som de vill, rör inte mig i ryggen men det är inte det den här tråden handlar om, så har du problem med mig eller något annat som inte handlar om detta så får du ta de någon annanstans.
Du kan fortsätta tjafsa om de hur länge du vill, vi tycker inte lika punkt slut.
#73 som jag skrev tidigare, jag för ingen diskussion kring ämnet, jag skrev ut fakta, vilket du uppenbarligen anmärkte på eftersom du kommentera. Därav svarade jag på dina frågor och förklarade varför det var relevant.
Och som du själv skrivit tidigare, det är ju ett diskussions forum, folk kommer kommentera det du skriver och ha åsikter.
#74 Jag anmärkte eftersom du citerade det till mig?
Absolut så länge de håller sig till ämnet så får alla skriva vad de tycker och tänker, men det du diskuterar nu har inget med tråden att göra.
#75 Det jag diskuterat har med tråden att göra eftersom det är kommentarer i tråden. Hade det varit saker som var skrivet i andra trådar, då hade det inte varit relevant.
Men har faktiskt fått nog. Är inte särskilt intresserad av att diskutera med en person som inte inser att det som skrivits kan tolkas som personliga påhopp. Diskuterar hellre med personer som använder trevligare formuleringar och låter bli att lägga till onödiga påhopp.
Tack och Hej
Kan inte någon stänga tråden?? Tycker att det är lite dålig stämning!
Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12
#76 Gör du så :)
Kan någon Stänga tråden!
Varför puttade du upp den för? Var väl onödigt kan jag tycka. Om du inte hade puttat på den så hade ingen märkt den. Den hade för länge sen fallit i glömska…. Men tydligen så vill du ju ha en diskussion om kaninen ifråga, annars hade du inte puttat tråden.