är hon vitscheck?
Hej! Min lilla lejonhuvade dvv pingla här hemma har under en bra tid varit väldigt mager. Först tänkte jag att hon kanske åt för lite, men nej nej. Hon kan äta upp två dl pellets. Och pelletsen som jag använder funkar utmärkt på min andra hona.
Så läste jag nyligen att vitscheckar har lättare att få problem med hela matsystemet… Så nu vill jag ha hjälp. Är min hona vitscheck och vad ska jag göra om hon är det?
Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner
är båda hennes föräldrar brokade/mantlade eller? isåfall är det möjligt, men det kan bero på annat också.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Vitschek kan man nog egentligen inte veta om en kanin är om man inte vet att båda föräldrarna är brokade/mantlade/sheck. Då det kommer från en dubbel uppsättning av anlaget Kk.
Hur gammal är hon?
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Utan att veta säkert vad hennes föräldrar har för färger är det nästan omöjligt att säga ifall hon är vitscheck eller ej.
Är hon det finns det tyvärr lite, om något, du kan göra åt saken, förutom att försöka se till att hon inte tappar vikt.
Alternativt ta bort henne innan hon börjar lida av det.
Hur ser hennes ryggteckning ut förresten?
Har hon lite teckning kan man ju misstänka att hon är vitscheck🤔
Vi hade en lejon/angora som var vitscheck, hon hade näst intill ingen ryggteckning:
(1a bilden är lite otydlig, men hittar ingen bättre bild på hennes högra sida just nu)

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Hennes pappa är brokad, men inte hennes mamma där emot. Pappan kan inte ha vitscheck längre bak i släkten då?
Hon har ganska lite teckning, ja.
#5 Okej, nä pappan är brokad & mamman är wiener.
#6 Förlåt, skrev fel, menade mamman hehe
Ok hmm men då kan hon inte vara vitscheck i alla fall.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Åh vad skönt… Undrar dock fortfarande varför hon är så smal.
Kollat så att hon inte har mask? Inte alltid det syns direkt i avföringen.
#9 Har försökt kolla, men kan inte hitta något. Får helt enkelt ta & avmaska mina två honor utifall att. Alltid bättre att vara på den säkra sidan. Tack för att du påminde mig!
#10 Ja finns annars masktest på apoteket. Kostar runt 300 kr har jag för mig, inte säker 🙂
Men kanske värt att testa avmaskning? 🙂
#11 Ja med tanke på att det inte kostar allt för mycket så kan jag ju lika gärna göra det, för att vara helt säker. Sedan om hon fortfarande skulle magra så får jag se vad det kan vara annars. Tack för hjälpen!
#12 Ja precis 🙂 Lycka till! Hoppas du kommer på vad det kan vara.