Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3042 ggr
emma2
0

Katter och kaniner?

Hej Jag undrar om man kan ha katter och kaniner i Samma hus? Är det sant att kaniner kan stressa ihjäl sig? Om det är det, stressar katterna ihjäl kaninen? Hur många kaniner ska man ha, eller kan man bara ha en?

tlover
0

om man kan ha katter och kaniner i samma hus beror på katten och kaninen i fråga.

Ja kaniner kan stressa ihjäl sig (min mamma har varit med om det)

Beror helt på katten/kaninen.

Jag skulle ha mer än en men mycket är beror på.

många kommer att svara att det går utmärkt att ha kaniner och katter ihop men jag vill skriva efter mina erfarenheter också.

Katter är ögontjänare, dom vet vad dom får och inte får göra men när vi inte ser gör dom det ändå (dom är smart nog att veta att vi inte ser). Jag skulle aldrig ha en katt och kanin obevakad. Vår Ofelia (favorit avelskanin) dog pga en av våra katter (och båta åt gärna upp henne) och efter det så höll dom sig lååångt borta från oss ett bra tag då dom visste att det var fel.

Nu kanske det är annorlunda för en icke jagande katt men jakten finns ändå i generna så jag skulle aldrig chansa med ett liv genom att ha dom gåendes tillsammans.

l'm back

Fridaaaa
0

Ja det brukar gå helbra. Vi har själva 2 kaniner som bor inne och 4 st ute och äger 2 katter..Fungerar helbra. De är vana vid varandra och våra katter är inte "på" kaninerna ofta heller.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Moalinn
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ena katt är livrädd för mina kaniner. Kaninerna tycker bara att det är roligt.
Däremot så har min andra katt mer lek i sig och jagar kaninerna när de är ute i hagen, han vill ju leka! Han hoppade även in i hagen en gång och ja, kaninen blev helt klart rädd.

Vet även en kompis som blev av med sin kanin för att katten hade tagit sig in i kaninburen och då skrämt ihjäl kaninen.

Så det beror på djuren, har man en lugn katt så är det säkert inga problem.

Dålig bild men detta är katten som är rädd för dem. Så fort kaninen började röra på sig så stack hon därifrån! 😛

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

emma2
0

Vad söt bild! Och tack alla. En av mina katter gillar dock att jaga medan den andra inte gör det… Kaninen skulle vara i bur i så fall, asså om jag fick en kanin…

[juunii]
0

Det brukar oftast gå bra, men självklart finns det några undantag hos vissa katter.
Här är en bildtråd på kaniner med andra djur, där kan du hitta bra bilder på kaniner med katter som fungerar bra ihop 🙂

emma2
0

Tack!

LinaLj
0

Som sagt beror det på vilka personligheter katten och kaninen har. Min förra kanin (väldigt längesedan) var ganska stor och väldigt nyfiken. Hon skrämde livet ur våra två katter och brukade skutta omkring och "jaga" dem om man inte höll ett öga på henne. Katterna tyckte hon var vansinnigt läskig. 

Så man kan stressa upp både katter och kanin.

Fridaaaa
0

#4 Ja man ska ju aldrig lämna kanin och katt obevakat oavsett så 🙂 Mina 2 innekaniner är med i bur.

emma2
0

Nej, jag skulle inte lämna dom obevakade:). Men om kaninerna är i bur? Kan dom vara i samma rum då?

tlover
0

#9 det beror på hur uttråkad katten är, vi har våra kaniner ute (i burar) och katten är oftast ute och då blir det inga problem (eller kaninerna blir rädd då hon går förbi men hon går sällan förbi då det finns för mycket annat roligt)

l'm back

Fridaaaa
0

#9 Brukar gå bra. Våra fungerar superbra, katterna bryr sig inte om kaninerna eller marsvinen i sina burar🙂

emma2
0

Okej tack! Snällt av alla att hjälpa mig:)