Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 919 ggr
neapeaw
0

Släktparningar

Hur är det där med släkt parningar inom kaninaveln, har hört att dem tål mycket sånt och det inte är någon fara att para släktingar?

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

www.silverhojdenshamsteruppfodning.weebly.com
Cilia.Teddytöserna
0

det är ingen fara med inavel på kaniner😃

Regnbåge Bloggen Regnbåge

MVH Cecilia & KaninernaBlomma

Annette
1

Jag hade två helsyskon som av misstag parade sig. Resultatet blev 12 st blinda ungar med oproportionerligt stora huvud till kropparna.

Cilia.Teddytöserna
3

#2 den kan vara att dom har defekter i släkten, det är många uppfödare som har inavel.😇

[Djurlinnea]
9

Är linjerna helt fria från defekter är det inget problem. Finns det defekter och oönskade anlag kommer det upp i en sådan PARNING. Det stärker både positiva och negativa anlag.

Melao
0

#2 Levde dem tills de öppnade ögonen?

Oho för att satsa det sista på mirakel!

Fridaaaa
2

#1 Det beror på. Bär föräldrarna på defekter kommer de fram då, och det är ju inte bra.
Man ska inte inavla för mycket eller mer än nödvändigt helt enkelt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[AnimalLover1]
1

Inavel är inte bra för andra djur iallafall men kaniner vet jag inte, vad jag vet är att t.ex inavel med Får/ getter kan leda till handikappade eller missbildade ungar.

RebeccaG
4

Har man en vettig anledning till att släktingpara - Fine.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Cilia.Teddytöserna
2

#6 nä nä såklart, man brukar väl inte avla på kaniner med defekter?😛 Om ingen av kaninerna bär på defekter är det ingen fara, sen tycker jag det är ganska självklart att man inte avlar på kaniner med defekter.

Fridaaaa
6

#9 Läser du min text, ser du att jag inte har sagt det heller, skrev att de kan BÄRA på defekter. Defekter kan ligga dolda och kommer då fram vid t.ex syskonparning. Och defekter vill man ju avla bort.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Djurlinnea]
6

Inavelsparningar används just för att få fram vad som kan ligga dolt i linjerna. Vad som helst kan finnas bakom en kanin, långt bakom. 

Man ska inte använda inavelsparningar av andra anledningar enligt min mening utan endast för att få reda på vad som kan ligga dolt. Tro mig, det finns mycket skit som kan komma upp trots att kaninen ska vara "defektfri".

Annette
0

#5. Javisst. De föddes mitt i vintern i en stor hästbox. När de kom fram ur boet och sprang runt märkte vi direkt att det var något fel på dem. De såg konstiga ut och sprang in i väggarna. Vi avlivade allihop.

[Luppa]
4

#12 Jag kan lova dig att det inte var pga inaveln i sig, utan pga att det fanns defekter i linjerna.

tlover
0

#11 vad görs med de inavlade ungarna efter man vet?

(jag har försökt få svar på det förut men har inte fått det)

l'm back

Mickis1994
1

#14 Man använder som i Avel som vilken kanin som helst, om så önskas. Eftersom (om inga defekter har kommit upp) de är lika friska som vilken annan kanin som helst, bara du vet vad som finns bakom.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

tlover
0

#15 ok, då funkar det helt enkelt inte bara för gotlandskaniner (där får man inte para besläktade för genbank)

l'm back

IceJossan
0

Varför ens tänka tanken om att inavla?!

RebeccaG
2

#17 on man misstänker defekter i ens linjer så kan man inavla för att se om defekterna poppar upp. Visst kan de ligga dolda även om man inavlar, men då var man iallafall sett att inget poppar upp första generationen. Men visst, det är fortfarande ingen 100% garanti. Sen, vissa raser som fortfarande är relativt "nya" är ofta relativt nära besläktade med varan, men man kanske inte ska välja djur som är väldigt nära besläktade med varan, men om så gott som alla är ex. halvmostrar/liknande så han man inte alltid så mycket att välja på…

| Youtube

IceJossan
1

#18 Okej, där är ändå en vettig anledning då. Men alla som skriver att det är ingen fara, att det går så bra så, det kan väl ändå inte vara okej att inavla bara för att det GÅR? Istället för att para utanför släkten.

RebeccaG
2

#19 det finns stolpskott överallt som kanske syskonparar i 3 generationer vara för att ungarna blir ju SÅ fina, vilket jag anser är helt befängt. Finns det obesläktade linjer och man inte har anledning att tro att det finns defekter så ser jag det som korkat att inavla. Sen har olika uppfödare olika syn på de etiska…

| Youtube

Mickis1994
1

Det är mycket enklare och sundare att göra en inavelsparning i början av ett led istället för att göra det efter många år. Då finns det troligen många fler kaniner som måste gå ur Avel eller defekter som inte är önskade kanske har dykt upp. Gör man en inavelsparning tidigt så slipper man detta. För om det visar sig att inte vara ett bra led så är det färre kaniner som tas ur Avel.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar.