Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1541 ggr
Minirut
0

Pallkragebur

I månader har jag letat som en galning efter en ordentlig utebur till mina små rackare som för tillfälligt bor inomhus. Jag har ingen lust att slänga tusentalskronor på en vanlig bur från djuraffärerna som kaninerna käkat upp efter några veckor så nu har jag börjat fundera på en pallkragebur istället.

Dock funderar jag lite på vad för skivor jag kan lägga i botten? Är det bara ett vanligt lock eller? På jobbet har de lock men de är ju inte alls tjocka, ca en halv centimeter. Sedan har de en tjockare version men det locket känns så poröst, verkar inte som om det skulle tåla mycket väta.

Och vad för lock? Buren kommer tyvärr inte stå under tak så det måste tåla en hel del regn och snö.

Tätar man kragarna på något vis? Tänker att det borde bli glipor mellan varje krage så att det drar in?

http://pillasddv.weebly.com/

PrinzeZz
0

Formplyfa ska vara ett väldigt hållbart (men dyrt) material. annars funkar plywood (12mm) bra om du målar det.

Tak är bäst att använda ett rejält stycke plast/plåttak, men det går också att klä in en stor plywoodskiva i tjärpapp

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

VildaVittra
0

Bygger du buren på en pall så spelar det ingen roll att plywooden är tunn då pallens brädor sitter hyfsat tätt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Erika89
0

Jag har själv byggt en pallkragebur och vi tog en pall och skruvade fast plywood och då ställde vi på pallkragarna på det. :) 

Angående täta med nåt så gjorde jag bara det i bodelen genom att sätta plywood på insidan för att det inte skulle blåsa rätt igenom där.