Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 1595 ggr
tina91
0

Trög mage?

Det är så att min kanin har alltid bajsat hela kanin-toan full varje dag, alltid väldigt mycket bajs. Men nu dom senaste dagarna bajsar han inte alls mycket, kanske 1/4 av hans toa, han dricker och kissar som han ska. Sedan är han ute och springer som vanligt och är pigg förövrigt. Vad kan det vara? orolig. =/

sarakaka
0

Kan du känna försiktigt om hans mage är hård?

tina91
0

#1 Den är inte hård alls :/

sarakaka
0

Hur mycket äter han jämfört med hur han brukar?
Hur gammal är han?

tina91
0

#3 Han äter fortfarande men inte lika mycket. Han är 1 ½ - 2 år, vet inte exakt då han vart hittad i skogen av den andra familjen vi fick han av. Bajset är mindre och mer svart numera, men han bajsar ju fotfarande fast väldigt lite jämfört med förut =/

bustjejen
0

Det har inte varit något foderbyte eller så? Om bajset är svartare, så låter det som han kanske äter för lite hö. Hur mycket pellets får han?

tina91
0

#5 nej har bara kört hö och grönsaker ibland. Hade pellets förut men trappade ner med det och nu har jag slutat med det helt för ett tag sedan :)

tina91
0

#3 #5

Kollade upp det idag och hans mat hade stannat i magen och inte gått vidare så den var väldigt full .. Så dom gav han dropp och vitaminer, sen ska jag stödmata honom varannan timme med proviva juice så får jag hoppas att magen kommer igång igen :)

bustjejen
0

# 7 Hoppas ni får fart på magen igen. Vi hade faktiskt en kanin som dog av förstoppning bara för några veckor sedan. Tyvärr upptäckte vi det för sent och vi fick avliva honom trots veterinärbesök, medicinering och alla tips? och råd vi fick. Han hade väldigt ont tillslut och ville inte röra sig alls, så det fanns inget att göra.

Bajsar han någonting alls nu? Det är jätteviktigt att de rör på sig, enligt de veterinärerna (2st) jag hade kontakt med.

Hoppas det går bra för din lilla kanin :-).

sarakaka
0

Vad bra att han fått dropp och vitaminer!
Det är bra med Motion då rörelse sätter igång tarmaktiviteten. Sen så bör du inte ge någonting som är "vitt" utan så mycket fibrer det bara går.
Plommon har hos många djur något laxerande effekt, så om din kanin är van vid det är det jättebra att ge, men du bör inte introducera något nytt. :)

Förhoppningsvis blir det bra igen med vätska, proviva, Motion och sådär. Lycka till!

tina91
1

#8 han bajsade rätt mycket igår jämfört med innan vi var iväg till veterinären, han har dock inte bajsat någonting knappt idag ,så vi ska åka in imorgonbitti och prova med dropp och vitaminer igen. Får hoppas att allt går bra, det viktigaste är ju att man gjort allt man kan iallafall, även om det kanske inte räcker =(. Sedan har vi hans bur öppen så han får röra på sig, vilket han gör från och till. :)

tina91
0

#9 Ja han är ute och rör på sig från och till men eftersom han är förstoppad så orkar han inte vara ute lika länge som förut =/. Jag ger honom ingenting förutom hö,pellets som vi köpte hos veterinären och ananasjuicen som vi stödmatar honom med :). Nej, har aldrig gett honom plommon så får bli utan det :) 

Ja, det hoppas jag med såklart, man får göra allt man kan och hoppas att det funkar :)