Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 6094 ggr
ninen DH
1

Stora utegårdar?

Det finns många trådar om kaninburar men någonting jag skulle vilja veta lite mer om är utegårdar, dom som typ ser ut som en mindre hundgård fast för kaniner om ni förstår vad jag menar… Det verkar vara ganska många som har det. Om ni har det får ni gärna lägga ut någon bild på den och visa lite grejer som typ vilket nät ni har om mi har när på botten osv. ;)

tlover
0

Vår Hage är tyvärr sönder men jag kan berätta om en ide jag och en annan tjej på forumet fick.

Nämligen att ta "ramen" av ett växthus (nu kanske du förstår att jag inte testat det än då det finns få med växthus här) och klär den med nät. Ramen är ju det som oftast är jobbigast att göra.

Vår förra som gick sönder var 2 kompostgaller bred och 4 kompostgaller lång med ett hönsnät emd extra stora maskor till botten och halvgenomskinliga "takplåtar" till tak som hölls fast med vikter (fälgar). ramen som allt satt på var i trä och den funkade bra fram tills kombon av grannens hund och snöras förstörde den.

hursom skulle jag aldrig ha en Hage utan tak och golv (taket är det däremot praktiskt om det går att ta av så att man kan sitta med kaninerna där i)

l'm back

[Gloriosa]
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet inte riktigt om det var detta du menade men iallafall, Denna hagen har svetsat nät och träet är impregnerat trä. Grävt ner en bit svetsat nät så vi slipper ha på bottnen. 4x5meter o höjden är nog 2m minns ej riktigt^^ vi använde oss av häftklamrar, rostfria skruvar, svetsat nät, impregnerat trä och lås på dörren som öppnas med nyckel:)

Melao
1

Vi har två sådana utegårdar, den ena knappt nio kvm med hus inuti och den andra sex kvm med hus tillkopplat utanpå. Den stora är mer av "hundgårdsmodell", men har svetsat fyrkantsnät på alla sidor. I golvet är det också fyrkantsnät med ett tunt jordlager över. Den är på bild här:

Oho för att satsa det sista på mirakel!

Melao
2

Den andra är som sagt lite mindre och konstruerad för att vara enkel att bygga och flytta på. Den är lägre i tak (innerhöjd med locken på är den 80cm) och har "lock" som går att lyfta av när man behöver komma åt gårdens alla skrymslen för t ex städning. Också den har svetsat fyrkantsnät på alla sidor inkl golvet som också är jordtäckt. Huset går att stänga till om man vill, och själva gården går att dela i två delar om man vill använda en del som betesbur.

Just nu står den oanvänd, det är därför det saknas inredning i utegården.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

majsblomman
2

Vår nuvarande kaningård är ca 15-17kvm och av minknät, nedgrävt i kanterna med tak (med presenning över), inget galler eller nät i botten! Dock tycker jag det är i absolut minsta laget och eventuellt gör vi ett hägn istället. Kaniner ska ej sitta i bur och ska ha gott om utrymme.

Buren som står inne är den buren mina damer levde i innan jag tog hand om dem….under den (eftersom de föredrar det stället) har vi grävt ur, lagt grus, isolering och ovanpå det trä, matta samt massor massor med halm, där håller det sig torrt hela året.

Boschkis
1

Vi har precis byggt en kaningård så på bilden har vi inte hunnit fått inrett allt än. Just nu bor bara hanen där inne, då han skall kastreras innan våra två honor får göra han sällskap. Det skall till lite mer hus och annat tills dess. Våran är inte jätte stor, 2 meter bred och 4 meter lång. Ca 2.50 i höjd. Vi har klätt hela buren i hönsnät och sen minknät ovanpå på den nedre halvan. På bilden är inte allt minknät ditsatt utan bara på långsidan. Vi har hönsnät i botten så dom kan gräva ca 30-40 cm ner. Vi har sand som bottenmaterial som vi har sått gräs i men det har inte växt upp ordentligt än.

I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.