Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 946 ggr
Loj
0

Överlevt natten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kaninungen har överlevt natten. Nu ger det sig om mamman diar eller inte. Än så länge har jag inte sett något. Men om dom endast diar 2-3 gånger per dygn är det ju otroligt om jag skulle se det. Finns det några tips? på hur man kan upptäcka om den blir diad eller inte?

Mantissa
0

Tyvärr vet jag inte på kaniner då jag inte grävde i boet i början (har bara haft en kull). Men på råttor och möss kan man ibland se ett "mjölkband" över magen. Alltså att magen blir ljus innifrån av mjölken. Den ska också se rund o trind ut. Det sista tycker jag bör stämma på kaniner också i alla fall.

[Rabbitte]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En del honor diar bara 1 gång per dygn och det går ofta så pass fort att du inte ser det - hör till att de är bytesdjur med och inte vill visa var ungarna gömmer sig. Men oftast har mammorna full koll.

Som #1 skriver, så kan du försiktigt lyfta ungen och se om magen är rund och go - då vet du att den fått mat den senaste tiden.
(Visar en bild nedan på en unge ur vår kull, blomsterkullen, som h'r hade diats cirka 2 timmar tidigare.)

Kommer det till att du får stödmata och hjälpa ungen lite kan jag varmt rekommendera denna länk:  http://www.bio.miami.edu/hare/orphan.html

ninor
0

Som de andra har sagt, man ser på magen. Om ungen har fått mat är magen rund och "uppsvälld". Utan mat är magen tunn och mest massa hud. 

På bilden du la upp såg det även ut som att kaninungen inte hade någon päls i boet? Om inte, ta loss från mamman och lägg i boet. Detta för att kaninungen inte ska frysa ihjäl.

[Rabbitte]
0

#3 Den kullen har vi inte nu, men jättebra att du säger till (ifall). Det där är en låda vi la dem i max 5 minuter om dagen för att kolla så att alla mådde bra. Vi hade även en värmelampa över.
Själva boet var fullt av hö, halm, spån och päls från mamman - allt i en bolåda såklart.

Loj
0

#3 nej, där är tyvärr ingen päls då mamman inte gjort något bo. Vi hittade denna stackaren liggandes i rasthagen. Inga andra ungar går inte heller att hitta. Det är därför jag är rädd att mamman inte diar eftersom de ä jag som gjort ett bo och flyttat ungen dit.

[_annaH]
3

#5 Jag hade om jag var du tagit päls från mamman och lagt i boet så ungen håller sig varm. Annars finns det risk att den fryser ihjäl.

[Mi-rand-a]
2

Du borde vända mamman på rygg och låta ungen dia om du nu märker att hon inte gör de.