Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 834 ggr
suzyblom
0

Stampar?

Har precis köpt min lilla hermelintjej på 4 månader och hon har nu varit här i strax under två dygn. Hon blir mer och mer nyfiken och social och jag sitter ofta bredvid buren eller en liten bit ifrån och pratar med henne så att hon vänjer sig vid att jag är ofarlig.

Men hon stampar! Inte mycket eller så utan en stamp någon gång ibland liksom. Visst gör hon det även om hon blir lite rädd eller inträngd i ett hörn men jag ibland gör hon det helt oprovocerat.

Är det tonårsbeteende eller vad kan det vara? Igår gick hon omkring och nosade och hade sig på mig men plötsligt stampade hon mig på nyckelbenet men sen fortsatte hon som vanligt. Någon som kan hjälpa mig eller känner igen det?

Är inte orolig eller så, undrar mest för att jag vill veta om hon är missnöjd eller något.

[Rabbitte]
0

En kanin stampar inte bara för att varna andra, det kan även vara för att signalera missnöje; kanske vill hon att du ska ge mer uppmärksamhet åt henne genom att klappa, en del kaniner kan vara väldigt spralliga eller glada över närhet och frigör det genom en stamp - ungefär som att visa välmående.

Men främst är just stampandet för att vara eller visa missnöje över någonting. Har dock aldrig hört om en kanin som stampar på matte eller husse sådär.

Hittade en länk här vad stampandet kan betyda i olika situationer:
http://www.petrabbitworld.com/sitebuildercontent/sitebuilderfiles/stomping.pdf

[Gloriosa]
0

Min kanin på 5år brukar stampa om man slutar klappa henne :) kan va så att hon försöker säga något till dig, ex att hon inte gillar något eller att hon inte vill att du slutar tex klappa henne.

suzyblom
0

Jo det kan ju vara lite olika ifs! Som när hon stampade på mig så kanske hon ville bli klappad mer medans i buren så är det nog mer att hon tycker det är lite obehagligt än när jag kommer för nära. Hon är ju ganska nyinflyttad trots allt så får väl se om det blir bättre. Sen stampar hon ibland när hon är utanför också men det kan nog mest vara av nyfikenhet eller att hon utforskar liksom. Sen kan det vara tonåren som leker i henne också så att hon vill vara lite rebell. Har ni några tips? på hur jag ska reagera när hon stampar? För just nu försöker jag prata lugnande med henne när hon stampat och sitter kvar på samma ställe. Vet inte om det är bra eller inte dock haha. Får se hur det utvecklas! Ska hålla er uppdaterade :) tack för hjälpen! Länken var riktigt bra!

suzyblom
0

Kan tillägga att jag nyss fick veta att hon aldrig varit inomhus så allt är helt nytt och det kan vara stor anledning till stampningarna. :)