Kaninfunderingar
Hej!
Jag ska snart skaffa två små söta flick-kaniner, :)
Men jag vill ta reda på extra nu i förväg ^^, så jag har lite funderingar :)
1. Vad ska man ge för mat till sin kanin dvs. finns det skillnader för vad man ger vintertid/sommartid saker som är dåliga/mindre bra och bättre saker, samt vad som räknads som bra stammat och tillägg i kosten, kankse vad som ses som godis också
2. Är det bra att ha en inbyggd Hage till sin kaninbur så att kaninerna kan gå ut och in även när man inte är hemma
3. I sånna fall, ska man ha med tak, samt vad för längd skulle vara bra?
Skeiv gärna jätte generella grejjer också ^^
Tacksam för svar :)
1. Basfodret är hö. Det utgör 80% av en kanins föda. Detta ska alltid finnas tillgängligt i buren. En del kaniner (de flesta) behöver också pellets. Jag rekomenderar cuni complete eller pellets från oxbow. Köp INTE gnagarblandningarna som finns k djuraffärer. Några gånger i veckan är det också bra med lite grönsaker. 2. Ja en Hage är alltid bra. Jag skulle säga MINST 2kvm, men gärna större. 3. Om de ska kunna vara där när du inte är hemma så bör den ha både tak och botten. Gärna med fyrkantsnät så att inte rovdjur kan ta sig in. Lycka till!! :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
Glömde skriva att den vanliga buren måste vara minst 0,5kvm och kortaste sidan får inte vara kortare än 50cm. Det måste också finnas en sitthylla i buren. Det kan också vara ett hus. Bara alla som finns i buren får plats på det. :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
Tack för svaren, :)
Jag ahde tänkt låta dem bo i en lekstuga, den är ca 2 kvm stor… (tror jag)
Jag ahr en sista fråga, hur högt måste en bur vara över marken :)
1. Vad ska man ge för mat till sin kanin dvs. finns det skillnader för vad man ger vintertid/sommartid saker som är dåliga/mindre bra och bättre saker, samt vad som räknads som bra stammat och tillägg i kosten, kankse vad som ses som godis också
Mina får samma kost året om, förutom att sommartid får de mycket utifrån alltså gräs, maskrosblad osv.
Bra hö är A & O, mycket viktigt. Sedan självklart vatten. Bra pellets som komplettering om kaninen behöver det, tex. selective, jr farm, cuni pro, cuni complete mfl (inte dogman, vitakraft och sånt som finns i matbutikerna).
Grönsaker några dagar/vecka är med bra, vissa ger varje dag, vissa ger några dagar/vecka, får man bestämma lite själv.
Saltsten = big nono, kan ge njur&urinproblem
Mineralsten&kalksten = ingen nödvändigt att ha.
Vitaminer i vatten = onödigt, och inget måste.
2. Är det bra att ha en inbyggd Hage till sin kaninbur så att kaninerna kan gå ut och in även när man inte är hemma
Ja det kan man ha, så länge hagen har bra tak, väggar och nätbotten så inte rovdjur mm kan ta sig in och kaninerna inte kan gräva sig ut.
3. I sånna fall, ska man ha med tak, samt vad för längd skulle vara bra?
Ja tak är ett måste om du ska lämna dem där obevakade, annars kan rovdjur mm ta sig in.
Beror på vad ni har för plats men ju större dessu bättre. Speciellt eftersom du ska ha 2 kaniner där. Hage med bur hade jag haft på minst 2 kvm sammanlagt, helst ännu större till dem.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Finns inga mått på det vad man måste ha, alltså benen då, men jag rekommenderar minst 40-50 cm ben. Ifall det kommer mycket snö.
Men har du en lekstuga är ju det bra 🙂
http://kaninmagazinet.se/ - i princip allt du behöver veta :)
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
nja ingen kanin behöver pellets egentligen, men nästan alla är så övertygade utav det :)
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
#7 Så kan man inte riktigt säga. De klarar sig utan pellets OM man får tag i riktigt bra hö, men det är riktigt svårt att få tag på många gånger, därför behöver många kaniner pellets, det är bara en komplettering till höet 🙂
Färskt och ej dammigt hö med många vilda örter får jag alltid tag på?? Jag får färskt hö gratis från en bonde. Vilket nog inte alla får men många säljer hö också. Viktigt är att det är färskt 🙂
eftersom pelletsen sväller i magen kan de föra till en lång anhållande mätthet vilket gör så att den inte tar upp näring så ofta som de skulle. Dessutom kan det börja gäsa i kaninmagen om de behåller den dår uppsvullna pelettsmassan för länge i magen vilket kan sluta dödligt. därför är det ganska viktigt att man fördelar pelletsen(om man matar dem med det)över dagen.
Klart att kaniner behöver mer mat om man inte matar med pellets men kaninmagar är inte gjorda för pellets. Det är redan mycket nog fibrer i det de äter i naturen.
Ska bara säga en sak till i ett tyskt forum jag är i matar ingen med pellets och i tyskland brukar det vara ännu svårare att få tag på färskt och bra hö:)
Haha jag tycker om att prata med dig :) det här är listan som jag håller mig till sedan åratal. Det står på tyska hur ofta man får ge sakerna, när man inte ska ge och vad de hjälper emot :) Ni kommer kanske tycker det är töntigt, men mina älskar mycket på listan. men det finns också saker de hatar som zuccini till exempel o.O
http://www.sweetrabbits.de/kaninchen-ernaehrung.html för dom som är intresserade av vad jag och alla tyskar i forumet matar :)
och här hur det ser ut hos deras kaniner :)
Alltid i grupper eller par med mycket plats :)
http://www.sweetrabbits.de/f101/beitrag-4530.html
Japp :)
mvh. för en bra kaninvärld xD
Ps: Några ändringar i matlistan är på gång
mvh, HamsterHamster
#9 Utan analys kan du ju inte säga om din kanin behöver tillskott av ditt eller datt. Pellets är för mig en trygghet att kaninerna får i sig allt de behöver. Mina får ca 2msk pellets per dag (digivande honor och ungdjur lite mer) och jag kollar skiten varje dag. Alla pluttar ljusa och fulla med fiber, så jag betvivlar att det ska vara så himla dåligt att ge pellets. Har man koll på skiten osv så ser man om man behöver tillfälligt sluta med pellets, för det gör jag så fort bajset mörknar😉
Tar jag bort pelletsen magrar mina kaniner. Jag har aktiva kaniner, jag hoppar med dem men tävlar sällan. Mina behöver extra tillskott och min erfarenhet säger mig att alla ungdjur och ungar behöver tillskott för att växa som de ska.
Mitt hö är grönt, ängs- och örthö baserat på timotej, så det är inget skithö jag ger heller. Värden vet jag dock inte, precis som du (antar jag).
okej om du tar bort pelletsen och de magrar måste du ha gjort något fel. jag har ju sagt att man får bestämma själv. Dessutom anser många tyskar att det inte är bra. Jag tror att de vet mer faktiskt. I schweiz är det till och med olagligt att ha kaniner, marsvin osv. ensamma. och överallt på youtube finns tyska videor på vad man ger kaniner.
Japp i naturen växer pellets ju också på buskar för att djuren ska växa som de ska.
Det som pelletsen innehåller finns gott om i växter och de sväller inte i kaninmagen. Men eftersom jag pratar mot väggar behöver man ju inte säga mer.
mvh, HamsterHamster
#11 Nej man gör inte fel bara för att kaninen går ner i vikt när man tar bort pelletsen. Varför skulle tyskar veta mer, skulle jag vilja veta?
Marsvin är det olagligt att ha ensamma också i Sverige. Kaniner står det "bör" när det kommer till kompis, men jag tycker det är bra att det inte är lag så länge burmåtten är som dem är plus att hanar t.ex kan man ju inte ha ihop (speciellt inte okastrerade).
Pellets är som sagt inte fel att ge, och det är inte något som är fel bara för att kaninen behöver pellets. Det är mycket som spelar in, men man gör inte fel bara pga att man måste ha pellets.
Du har andra åsikter än många av oss bara, betyder inte att det är som att "prata mot väggar" pga det.
Finns inget att tillägga, håller helt och fullt med Frida.
Tack så mycket för all response, jag förstår lite bättre nu :)
har inte läst alla svar, så någon kanske redan har sagt det, men björk ska undvikas på vintern då de bildar något "gift". Har hört att man kan klippa av ca 10 cm på topparna och ge efter det, men det har jag aldrig vågat :P
Var väldigt noga när du gör uteburen, man har hört om många olyckor med att kaninen blir tagen…men det är väl jättebra med en lite utehage sålänge den är säker :) ville bara skriva det för det hände min kompis nyss och det är inte alls kul.