Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 843 ggr
Jenna_Nord
0

Hur mycket/vilken pellets?

Hur mycket pellets ska man ge sin kanin?

Fick hem en pojke på 3,7kg igår och har aldrig ägt en så stor kanin. Hur mycket ska han ha ungefär? Läste på kaninmagazinet att man räknar ungefär 1-2msk per kroppskg. Innebär det att han ska ha typ 4-5msk om dagen?

Just nu får han Dogman's pellets, det var vad jag fick med honom. Men vet att det inte är ett särskilt bra foder, så vad bör man köpa? Har svårt att få tag i cuni complete och selective, så vad finns det för bra pellets förutom dom två?

Tacksam för svar! :)

Mvh Jenna

farvendal
0

Rent generellt kan man räkna så, ja. Men det varierar lite. Vissa kaniner lägger lätt på sig när de får pellets samt att det beror på vilken sorts pellets du har (fettmängd bla). Vet du inte hur mycket han fick innan du fick hem honom? 

Du kan beställa cuni complete från nätet. Men vill du köpa i butik kan du köpa Edel på Granngården, det är ganska bra har jag för mig:) sånt som finns på vanliga livsmedelsbutiker är inte att rekommendera.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Jenna_Nord
0

Just får han dogmans, den har 4,5% fett, vilket är lite mycket kanske. Förra ägaren gav han drygt 1dl pellets, men tycker det känns mycket. Har svårt och se om han är lite "mullig" eller om det bara är som han är stor. Närmsta granngården ligger några mil härifrån.. Men var kan man billigast köpa cuni complete från nätet? :)

Mvh Jenna

farvendal
0

Ja, 4.5 % är högt, man ska väl helst inte lägga sig över 3,5 har jag för mig såvida kaninen inte har det behovet. 1 dl för en nästan 4 kg kanin är ganska inte så mycket men med den fettmängden däremot blir jag osäker…

Köp cuni complete från zooplus.dk, 8 kg säckarna är billigast per kg. Vet dock inte vad du är villig att betala för kaninmat? ^^

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Jenna_Nord
0

Men ger man cuni complete så borde 1dl vara lagom mängd då?

Oj, ja det var ju ganska billigt med 37,42 kr/kg. Och 8kg måste ju räcka i månader? Då är det ju helt klart värt att köpa det istället för ett sämre foder :)

Mvh Jenna

Jenna_Nord
0

Det finns ingen risk med att pelletsen hinner bli dålig om man köper en 8kg säck och bara har en kanin?

Mvh Jenna

[neptunens]
0

Förvarar du den ordentligt så ska det inte vara några problem.

natha-mjau
0

jag beställer cuni complete från zooplus.dk och ger lite mindre än 0,5 dl till min 3,9kg grabb

[Rabbitte]
0

Våra hane, Hoppsan, väger 2,3 kg och vår hona, Ellie, väger 1,9 kg, och de äter pellets av märket Oxbow, cirka 15-30 ml per dag.
Vi beställer det från vetzoo.