Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 534 ggr
[bessiethebeast]
0

Suger på mina tröjor

Hej! Min hankanin (ca 1,5 år) har börjat vara superkelig mot just mig. Det är ju såklart jättemysigt men är lite nyfiken på om någon vet varför han har börjat med detta betéende? 

Han har börjat leta rätt på tröjor jag nyligen använt (antar att det är för att dom luktar som mig) och börjar suga på dom, ungefär som när en kaninunge får mat från mamman. Jag trodde först att han tuggade på dom men jag har kommit fram till att han faktiskt suger på dom. 

Han springer även runt mina ben om jag står still tills jag sätter mig ner och klappar honom. Går jag någonstans så följer han efter. Han kommer även alltid och lägger sig bredvid mig om jag tex sitter i soffan. 
Går jag någonstans dit han inte kan följa med så sitter han och väntar tills jag kommer tillbaka.

Det känns ungefär som att han tror att han är en bebis igen och att jag är mamman, haha. Någon som varit med om något liknande eller vet varför han gör som han gör?

ninor
0

Om kaninen springer runt dig så brukar man säga att det är ett tecken på uppskattning, alt ett parningsbeteende. hur gammal är han? Kan vara på grund av att han nyligen blivit könsmogen och tycker att du verkar vara en lämplig kaninhona… ;-)

[bessiethebeast]
0

#1 Han är 1,5 år ungefär. Han har alltså redan blivit könsmogen och allt det där. Då fick han lite förändringar i betéendet men detta var ju ett tag sedan.

[EllaElmgart]
0

Jag tror som #1, så gjorde min hankanin oxå:)

CepeSnuffe
0

Båda mina kaningrabbar har hållit på med exakt detta beteende sen dom blev könsmogna och det är som ovanstående säger. Dom är helt enkelt upprymda över att man är där och så är det lite flörtande också xD 

För mig är det en stor fördel att dom följer mig då jag är ute och springer med dom i trädgården varje dag och är ute och går promenader. Väldigt roligt och praktiskt sätt att motionera de små liven ;) 

Samma sak med kläder, väskor och speciellt mina skor. Dom blir överlyckliga när dom känner min lukt på sakerna och sitter gärna och luktar och doftmarkerar dem så fort dom får chansen.

[bessiethebeast]
0

Tack för svar! Kul att veta vad det handlar om :)

Jag har inte trott att det var något parningsbetéende då han aldrig juckar mot mig eller något, men det gör kanske inte alla kaniner helt enkelt :)

CepeSnuffe
0

Tur de. Mina kan jucka på mina ben ibland xD men bara när jag har bara ben… skummisar ^^ då får man säga till på skarpen eller ge dom annat att tänka på