Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2941 ggr
tina91
0

bettfel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är så att min kanin har slutat äta lika mycket hö och bajsar inte lika mycket längre heller. Ringde veterinären och hon trodde det kunde bero på hans tänder att han har ont när han äter. Frågan är då ser det ut som han har något bettfel? Hans tänder har dock blivit väldigt mycket gulare än vad dom var för 5 månader sedan som ni ser på bilden nedan.

[Mi-rand-a]
0

Tycker inte de ser ut som något bettfel

farvendal
0

Nej, bettet ser normalt ut. Däremot vet vi ju inte hur det är med kindtänderna, kanske värt att kollas upp?. Vet inte vad det gula kan bero på förutom när man ger mycket morötter..

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

natha-mjau
1

Köp alfalfahö, det hjälper mot de gula tänderna.
Åk till veterinären så dem får kika på kindtänderna, dem är säkert för vassa så det gör ont när han äter, då får man söva kaninen och slipa ner dem.

tina91
0

Kollade upp det idag och hans tänder var superfina, dock hade hans mat stannat i magen och inte gått vidare och den var väldigt full så han fick dropp och vitaminer sen får jag stödmata honom nu så får jag hoppas han blir bättre :)

Fridaaaa
0

#4 Dock kan du inte se själv hemma kindtänderna, får man göra hos veterinär.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tina91
1

#5 var ju hos en veterinär idag :) därför jag skrev att dom var superfina, för veterinären sa det :).

Fridaaaa
1

#6 Ok, jag trodde du hade kollat på tänderna själv, framgick inte att du hade varit hos veterinären 😉 Men vad bra att de är fina

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tina91
0

#6 haha jaha nej men klart jag inte kan ta beslutet ;D är inte direkt erfaren haha :D!