Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1446 ggr
[linn8]
1

Tillgivna?

Hej! Jag undrar bara om kaniner är "tillgivna". Tacksam för seriösa svar!

Fridaaaa
1

Beror på vad man menar med "tillgivna".
De är ju inte som hundar men de kan bli riktigt tama, och nästan som hundar, så ja det kan de bli 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

*~HamsterHamster~*
0

Kaniner kan bli väldigt tillgivna :)

Oj jag var lite sen😃

Hennes förklaring var ändå bättre😉

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

[linn8]
0

#1 #2 tack, jag letar runt lite efter ett bra djur och vill ha ett djur som kan vara löst i rummet. Tänkte först på katt eller iller har dock inte bestämt mig än.

*~HamsterHamster~*
0

Ja kaniner kan springa löst i alla rum :) om alla kablar och andra farliga saker är borta förstås :)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

[linn8]
0

Ja, det får bli någon Hage runt det eller något sånt i såfall.

[linn8]
0

Är dom så att dom kommer fram och så?

[ingvarisbjorn]
0

#6 det beror mycket på individen, och hur du själv "uppfostrar" den. Vi har alltid vår kanin frigående när vi är hemma, hon är väldigt tillgiven och social. Sitter man och läser/ser på film eller dyl kommer hon gärna och lägger sig i knäet för att bli klappad. Hon följer även med och kikar vad man gör om man går till ett annat rum. Påminner mycket om att ha katt tycker jag.

[linn8]
0

#7 ok tack

tlover
0

Det beror helt på individen, vi har haft kaniner som till och med bits och kaniner som man inte får gå i närheten av dom utan att gosa med dom (och från början är det deras idé).

Det verkar också vara ärftligt då vi har en tredje generationen som beter sig lika dant

l'm back

[Mi-rand-a]
0

somsagt de beror på individen, har haft en kanin som var hur tillgiven som helst och dom andra är de med men inte riktigt lika

maalinh
0

Kaniner kan definitivt bli tillgivna! Jag har iaf bara haft riktigt tillgivna kaniner! Min kanin Luna, som jag har nu är frigående här hemma, och t.ex. när jag kommer hem, om jag varit iväg en stund, så springer hon till hallen och möter upp mig. Hon kommer också fram själv och visar tydligt när hon vill bli kelad (vilket är ofta), och när jag kelar med henne så slickar hon mig samtidigt på armen, benet eller var hon kommer åt :) Hon vill gärna också sova med oss i sängen, och hoppar upp i den ibland när vi ligger och ska sova, men då lyfts hon ner, eftersom vi helst inte vill ha kissolyckor eller något i den (hade en kanin tidigare som fick sova med oss i sängen, och då hände det just sådana olyckor då och då, vilket var rätt jobbigt…). Så istället har vi gjort en bädd åt henne bredvid sängen, och en under sängen, så på dem brukar hon ligga och sova - hon vill vara så nära som möjligt hela tiden :)
Dock var hon inte såhär från början, utan vi har ju jobbat med henne, och gett henne tid. Har tagit henne från en som ständigt hade henne utomhus i en jätteliten bur och som inte hade tid med henne. Hon var väldigt tovig och ensam, men nu mår hon toppen och verkar väldigt nöjd och tacksam :)

taxidriver142
1

Min kanin går fritt i lägenheten och är väldigt tillgiven, precis som en hund eller katt.