(s) Kanin
Det för drygt en vecka sen så satt det en liten kanin som inte var min i buren. Ser ut som en svart dvv korsning. Jag har satt upp efterlysningar men ingen har hört av sej så jag tror det är nån som dumpat den här bara. Å har funderat lite och tror det är bäst att den får ett annat hem då jag inte har så mycket tid för en kanin som bara "sitter" och jag inte har någon användning för. Ska även åka till USA om en månad så måste bli av med den innan dess. Hon är väldigt lugn och snäll. Man kan hålla henne hur man vill utan att hon stretar emot något. :) Är bettfelskontrolerad. Finns: Svenljunga (transport går att ordna till dom flesta ställen i Sverige) Pris: 350 kr Kön: Hona Färg: Svart Ålder: Tror inte den är så gammal.. Ser ut som kanske 12 veckor?
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
har du anmält det till polisen? Du måste vänta minst 3 månader innan du kan sälja den.
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
#1 Jag tycker det verkar som att den är mer dumpad än borttappad… Visst, det finns ju regler men om hon ska iväg nästa månad så är det ju akut :) Men TS, du kanske kan låna ut henne tills det gått 3månader och då kan "lånaren" köpa ut kaninen om ni inte hittat ägaren. :)
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#2 Spelar dock ingen roll. Man är skyldig att anmäla och sedan vänta 3månader. Men bra förslag att en annan har kaninen dem 3månaderna tills ev ägare dyker upp annars omplacera efter det :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 nej vad gör dom då? Lämnar den till omplacering? Då är det bättre den får ett permanent hem så JAG vet vart den hamnar^^ Tror inte det är någon annans för vem sätter in en kanin i nån annans bur? Antagligen för att bli av med den. Iaf så har jag ingen möjlighet att ha den så länge då jag ska iväg somsagt och kan hända att jag blir borta ett helt år. #2 Söker foderhem men det verkar inte vara nån som är så intresserad av att ha den på foder så därför satte jag ut anons istället. :-)
Sara
Puttar för lille kaninen!
Sara
tror många tycker att 350kr är ganska så dyrt för en hitte kanin, som du inte vet något om, dock tycker inte jag de är stora summor men andra tror jag tycker det. Tycker du ska lämna in den hos varglyans omplaceringshem där har dom inge bråttom att blli av med kaninen och letar till 100 garanterat ett bra hem:) en tips? bara
-Guldhamsteruppfödare-
-Hundfrisör-
-Djurälskare-
Priset står mer för att inte locka oseriösa människor att köpa den :-) Priset kan diskuteras med folk som är intresserade.
Sara
okej, ja tänkte bara som hjälp :)
-Guldhamsteruppfödare-
-Hundfrisör-
-Djurälskare-
Rent krasst kan det ju även vara så att det är en bortsprungen kanin som någon hittat och trott att det varit din och sedan i all välmening satt in den i din bur och trott att den gjorde dig en tjänst, det har hänt mig.
Hör av dig till polisen och anmäl, säg som det är, den kan stanna tills du åker, sen måste den på ett eller annat sätt bort. Antingen får de ge dig tillåtelse att sälja/ta bort den eller så får de ta den själva och placera ut den någonstans.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
har satt ut efterlysningar lite här och där men ingen har hört av sej vilket dom borde göra om dom saknar den. Eftersom det dessutom ser ut som en unge så tror jag ännu mer på att det är nån desperat buse som velat bli av med den och sett att vi har kaniner å därför lämnat den här. MEN nu vill jag inte diskutera detta i tråden längre så dom som vill fortsätta diskussionen är välkomna att pma mej! Skriv här endast om du är intresserad av kaninen :-)
Sara
#10 Asså du måste anmäla till polisen? Hur svårt kan det vara? Du kan inte bara ta in någon annans kanin o sälja den för ingen hört av sig för du lagt lappar här och där. Kan va en kanin som sprungit ganska långt från sitt hem o ägarna kan inte se lapparna…
Det har ju bara gått drygt en vecka så det är ju inte säkert att den som eventuellt saknar kaninen har hunnit se dina lappar.. Lägg ut en bild på FB och be folk att dela den så kanske fler människor ser den och sen som alla andra säger… Anmäl till polisen.. Man kan inte bara sälja en annan persons kanin sådär efter knappt en vecka. Det kanske är nån stackare där ute som saknar kaninen jättemycket!
Somsagt så kan ni som vill diskutera vidare detta ta och skicka ett pm till mej! :)
Sara
Putt ^^
Sara
Finns fortfarande kvar.
Sara
jag är intresserad av den jag bor utanför stockholm men jag tävlar ofta i stockholm så om transport kan årdnas dit så köper jag den jätte gärna
Pma pch berätta lite om dej själv osv :-)
Sara
Har du anmält till polisen än att nån bara lämnade kaninen hemma hos dig? Så en eventuell ägare har en chans att hitta sin kanin innan du säljer den.
#18 Läs inlägg 10 :-)
Sara
Jag menar inlägg #4!!
Sara
#20 Men du vet ju fortfarande inte om det är någon annans kanin eller inte. Det kan mycket möjligt vara nån som tröttnat och dumpat den i första bästa kaninbur dom hittade men det kan också vara så att det är en kanin som rymt och någon hittat och trott att det var din. Det kanske finns en ägare där ute som undrar vart deras kanin är och som saknar den väldigt mycket. Det är din skyldighet att anmäla det till polisen om det helt plötsligt dyker upp en kanin som inte är din och du kan ju inte bara sälja en kanin som du inte ens vet vems det är. Det ger inget seriöst intryck av dig och jag tror att jag inte kommer att köpa Zelda, jag hoppas du hittar någon annan som vill köpa henne!
#20 Asså jag håller med #21, du måste fortfarande anmäla till polisen, hur svårt kan det va?? Blir ganska irriterad just nu då du inte verkar anstränga dig för att hitta ägaren, visst du har lagt ut lappar, men kaninen kan fortfarande ha sprungit långt och ägaren kanske inte ens ser lapparna. Ägaren kan ha ringt till polisen och anmält att kaninen är försvunnen. Och eftersom den är så tam som den är så tror jag faktiskt att det finns en ägare som letar efter den.
Hur hade du reagerat om din kanin sprang bort? Och sprang långt bort där du inte tänkt att den skulle springa. Och du letar och letar medans någon annan har kaninen hos sig, vägrar anmäla djuret till polisen och sedan säljer den till någon annan? I mina ögon så är det fel. Har man hittat ett bortsprunget djur så ska det vara självklart att det FÖRSTA man gör är och ringer polisen, och sedan sätter ut lappar.
inte anmäla till polisen = räknas som stöld = man kan bli åtalad :)
att sälja ett djur man hittat efter bara en vecka, utan att anmäla till polisen, är ju helt sinnessjukt (enligt mig).
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#22 #23 hur många gånger ska jag säga att jag tar det via pm??? Kan någon rensa bort alla tramsiga inlägg. Och ni som är intresserade kan skriva här istället.
Sara
Well, tycker det är bra att inläggen är kvar, så ingen får för sig att köpa en "stulen" kanin…
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
I och med att kaninen hittades i en bur (eller rättare sagt iom att den inte var lösspringande) så räknas den som hittegods. Man är enligt lag skyldig att anmäla hittegods till polisen. Om man inte gör det utan behåller/säljer hittegodset så räknas det som stöld.
När man anmäler en upphittat djur till polisen så i 9 av 10 fall tar inte polisen om hand djuret utan det får stanna hos upphittaren eller så ordnar de att djuret får komma till ett djurstall. Polisen lägger dock in djuret i det nationella registret för försvunna och upphittade djur. De kommer även meddela dig hur länge du måste vänta innan du har rätt att sälja/ge bort djuret.
Man kan kräva ägarna på kompensation för den tiden djuret har bott os dig och om man inte hittar ägarna så får du behålla ev pengar från en försäljning.
Kaninen hade dessutom en ihop knuten påse med foder i buren och jag tror definitivt inte att det är kaninen som knytyt ihop och tagit med den själv utan det verkar bara självklart att någon lämnat den här. Just därför väljer jag att inte blanda in polis å grejer utan att sälja den till en seriös person.
Sara
Det räknas fortfarande som stöld…
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#27 Bara du är medveten om att det är olagligt så får du ju själv välja hur du vill göra. Men det är viktigt att man är medveten om att det kan komma konsekvenser av att välja att göra det på det sättet. Om ägarna så småningom hittar dig och vill ha tillbaka sin kanin och du har sålt den så kan det innebära en hel del tråkigheter tyvärr.
#27 Förutom att du själv kan hamna i trassel om du säljer en kanin du inte är ägare till, vilket du ju faktiskt inte är i lagens mening i det här fallet, så kan det även innebära trassel för en ev. köpare.
Personligen skulle jag inte vilja köpa en kanin som jag senare kanske måste lämna ifrån mig, utan att ens få tillbaka pengarna jag köpt kaninen för, ifall den rätta ägaren skulle dyka upp.
Helt ärligt förstår jag inte varför du inte kontaktar polisen? Det är relativt enkelt att bara slå ett nummer, säga "hej, jag har hittat en kanin" och tala om vart, när och hur, beskriva hur kaninen ser ut och uppge ditt namn och nummer. Har själv ringt polisen i ett sådan fall, och det var inte avancerat alls 😉Dessutom kan du ju rådfråga polisen vad du ska göra, om det är okej att sälja kaninen redan nu, eller lämna iväg den någon annanstans. Om polisen ger dig tillåtelse att "göra dig av med" kaninen, är det också polisen som får ta smällen om en ev. ägare skulle dyka upp senare.
Du skriver dessutom att du vill "sälja kaninen till en seriös person", men det känns faktiskt inte särskilt seriöst av en köpare att köpa en kanin som säljaren för tillfället inte har rätt att sälja…
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one 
Nu har jag ringt polisen och blir inte så förvånand när dom säger att dom inte kan göra något. Frågade då om jag kan sälja den då jag ska åka iväg om en månad och dom sa "om du inte hittar något annat alternativ så får du väl göra det" Så nu borde alla här vara nöjda för nu har jag ringt och fått ett tydligt svar.
Sara
#31 Jättebra! :)
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
#31 Super! 👍Då vet du ju att det är okej att sälja kaninen, och skulle en eventuell ägare dyka upp senare får du skylla på Farbro Blå som lät dig sälja kaninen 😎
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one 
Precis ;-) Så nu gör jag en ny tråd om ingen kan ta bort alla inlägg här.
Sara
Hemskt vad folk ska gnälla, jag menar herregud. Det är väll inte er huvudvärk att TS blir kontaktad utav polisen? Ni som är så himla bra, duktiga och har ett så himla vackert djurhjärta borde väll vara glada att TS ens tagit hand om kaninen och lägger mycket tid på att få ett bra hem till den lilla pärlan. Andra hade kunnat släppa ut kaninen igen eller dylikt. Tycker det är omoget utav er att tjata, TS verkar ju ha förstått. Blir så himla trött på er!
Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner
#35 Så du tycker de är okej att hon säljer en kanin som ev har ägare? Och att det räknas som stöld? Och att vi som uppmanar henne att kontakta polis är omogna? - Ja så kan man också tänka.
De va ju ganska uppenbart att TS inte ville kontakta polis, fast att hon måste göra det. Nu har hon ju gjort det, vilket är bra för hennes skull. Jag hade inte velat sälja en "stulen" kanin. Och att folk verkligen försöker få TS att förstå allvaret tycker inte jag är omoget, utan tar man inte åt sig något som är viktigt, ja då är man själv omogen.
#35 Tusen tack för att du förstår mej! Tycker också det är så konstigt att vissa kan kalla mej oseriös m.m bara för att jag inte ringer polisen. Det är lag på att man inte får ladda ner film, märka sina kaniner själv och massa saker som vissa gör ändå på egen risk och då är det ju ens egna problem som andra ska ta och skita fullständigt i. En köpare till en annan kanin jag sparade bara för hennes skull drog sej ur pga detta så är både arg och besviken för vill inte ha kvar den kaninen.. Och nu vill väl ingen köpa denhär kaninen heller pga allas tjöt. Usch och fy säger jag bara.. Finns knappt några vettiga människor här inne på kanin i fokus.
Sara
#37 Men laddar jag ner en film är det JAG som drabbas om polisen skulle komma på mig. I detta fall skulle det bli trassel för både dig OCH köpare.. och det jag reagerade på var väl att du inte verkade anstränga dig speciellt mycket med att ens hitta ägaren.. Och jag anser att köparen som drog sig ur gjorde helt rätt! Men det är jag det.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#36 Kaninen har knappast nån ägare. Vem sätter in foder i en ihopknuten påse i buren då? Måste va kaninen själv som tagit med sej på rymmen såklart.. hade det vart en kanin som sprang omkring i stan eller nånstans skulle jag tycka det var mer föratåeligt att folk blir arga men förstöra en hel anons fast jag skriver SKICKA PM är förjävligt enligt mej när jag bara försöker få sålt en kanin. Har nån dumpat kaninen här för det finns massa andra kaniner så får dom skylla sej själv. Och då är det MITT problem.
Sara
#38 men nu har jag ingen möjlighet att ha kvar kaninen vad är det du inte förstår? Är det inte bättre att jag letar hem än släpper ut eller avlivar kaninen som kanske förra ägaren hoppas på att den skulle få bra här. Jag kan inte spara den själv så vad ska jag göra?
Sara
Har redan kollat foderhem men hittar ingen :p
Sara
Men herregud, tror ni inte att kaninen har det bättre nu än i förra hemmet. Med tanke på att någon MEDVETET satt in sin kanin i en annan människas bur med lite mat så kan det knappast bli värre. Tycker att ni ska låta TS sköta detta själv.
Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner
#37 Ja, och jag förklarade för dig varför jag valde att dra mig ur när jag svararde på ditt ganska otrevliga pm!
Tycker inte det var sååå otrevligt?
Sara
#45 Det var ju inte direkt trevligt iallafall!