Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 923 ggr
Lillan82
0

Underviktig belgisk jätte

Hej, jag har köpt en ganska underviktig belgisk jätte, hon är ca 13 veckor och jag vet inte riktigt vad jag ska göra.

Kan jag ge henne fritillgång till foder eller äter hon ihjäl ihjäl sig då?

Ungefär hur mycket ska en BJ väga i den åldern, har ingen födselvikt eller så men tror de var 2-3 i kullen?

Kan man ge henne lite typ fågelfrön eller något lite fetare mat?

Nåt annan tips?? Hon är pigg och så så är kanske inte akut men hon växer ju fortfarande och man känner verkligen hela ryggraden och en del av revbenen.. Hjälp?

Gizzma
0

När vi hämtade min kanin var hon också underviktig. Vi började med att ge henne bara hö och vatten iochmed allting är nytt osv. Sen började jag succesivt vänja henne vid pellets tills hon kunde äta så mycket hon ville. Det tog ett tag men tillslut gick hon upp så mycket i vikt att vi inte kände några revben. Om du ger dig BJ fri tillgång till hö, vatten och pellets kommer hon gå upp i vikt. Problemet skulle vara om hon inte äter överhuvudtaget, då måste ni ringa veterinären för en kanin som har "stillastående" mage bildar gaser och eftersom de inte kan fisa så är det jätteallvarligt. Vad ger du henne nu för någonting?

/GizzmaFörlägen

BlommaEverything has its beauty, it's up to you to see it!Blomma

Lillan82
0

Fri tillgång till hö och vatten har hon redan, plockar lite gräs och ger henne lite pellets. Hon riktigt slänger sig över pelletsen och gräset men jag är orolig att hon inte är van det och blir dålig i magen om jag ger henne för mycket? Hö äter hon men inte så mycket av vad jag ser men det är lite svårt att säga, har skulltorkat så kaniner brukar älska det.

Fridaaaa
0

#2 Dela upp pelletsen under dagen kanske?
Ge lite gräs i taget, och nu på höstens början här, är det inte lika kraftigt som i början av sommaren, men vänj succesivt.
Ja höet är ju viktigt att kaninen börjar att äta bra, kollat tänderna?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lillan82
0

Jag ger henne pellets tre gånger/dag så det gör jag redan.

Tänderna ser bra ut och det kan vara så att hon äter hö när jag inte ser på.

*~HamsterHamster~*
0

Problemet är att pellets sväller i magen och gör så att kaninen är mätt ganska länge och om man har "bra" pellets gör de så att kaninen egentligen inte går upp i vikt.

för att den ska gå upp i vikt kan du succesivt vänja denn vid: Morötter, palsternacka, kålrot, selleri, solrosfrön 2 msk varje dag(innehåller mycket fett för mycket ibland mata inte solrosfrön för länge eller för ofta detta kan leda till fettavlagringar) Hö som alla redan har sagt. Och ute kan du plocka äpplekvistar, maskrosblad och brännnesslor är jätte bra för hälsan:)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Lillan82
0

Aha, tack för tipsen!

Fridaaaa
1

#4 Okej 🙂
 Dock kan man själv itne se kindtänderna, måste kollas hos veterinär.

#3 Nej pellets "sväller" inte i magen. Dock ska man bara ge så pass mycket att kaninen ändå äter mycket hö, det är däremot viktigt.
Pellets är ingen fara att ge, och jo bra pellets kan få kaninen att öka lite i vikt precis som bra näringsrikt hö kan göra.
Morötter = mer godis. Inget man bör ge dagligen, mycket nyttigheter men även en del socker.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

*~HamsterHamster~*
0

Jag sa aldrig dagligen 😉

Här blev allt testat

http://www.diebrain.de/nh-versuchtrockenfutter.html

höet sväller int så mycket men pellets.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.