Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 2000 ggr
MEMFS
0

Förstoppad kanin?

Jag måste få ställa en fråga även om det redan är över. Vi tog bort vår prins i torsdags hos en veterinär då han hade förstoppning och endast 10% chans att överleva. Saken är den att mina tankar satts i rullning efter detta. Hon sa att visst finns det saker man kan göra osv. men i och med procenten så tyckte hon vi skulle låta han somna in för han hade väldigt ont sa hon. Mamma hittade honom på morgon och ringde mig, för att han hackade/gnissla tänder. Magen var då inte så uppsvälld men hon sa att han va väldigt stel. Det var lite senare som magen svällt. Det jag undrar är om man inte hade kunnat hjälpa honom ändå än att ta bort? Eller gjorde veterinären/vi rätt? Hade vi kanske kunnat ge han en chans? Allt kom över en natt bara, i onsdags kväll var han hur pigg och go som helst, fick en knäckemacka innan dom la sig m.m.

*~HamsterHamster~*
0

Inget bröd till kaniner inte heller knäckemackor det är väldigt onyttigt och inte alls bar för kaninen.

Om kaniner bara får torrfoder och andra saker som Torkade örter, grönskare frukter, saker som innehåller mycket sädeslag osv. är chansen stor att din kanin får en förstoppning för att de sväller i magen.

Om man har problemet skall man mata med grönskaer med mycket vattenhalt som t.ex gurka, vattenmelon osv. fast bara om kaninen är van vid sådant.

Man kan blanda lite fänkål eller kamomill tee i vattnet också.

Du kan fråga din veterinär om du får spruta lite olja i munnen på din kanin för att vara säker om att det komer "glida ut" enkelt.

Olja som är kan användas:

Rapsolja, Solrosolja, sesamolja och olivolja.

Man börjar behandlingen med 2-4 ml olja om dagen. sedan höjer man från 1 till 2 och sedan 3 gånger dagligen med 1-2 ml olja. Ta inte för mycket på en gång detta kan göra att din kanin mår ännu mer illa.

För att en kanin som brukar ha förstoppning inte ska få det igen har jag bara rådet att bara mata med hö, grönsaker, gräs, maskrosblad, frukter som godis osv. men inget torrfoder eller annat torkat som sväller. Kanske bara några torkade kryddor i vintern men inga pellets för de sväller extremt mycket i kaninmagen.

Lycka till! hoppas att din andra sötnos håller sig frisk genom tiderna ;)

mvh, HamsterHamster

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

[Mi-rand-a]
0

Vad jag förstått kan förstoppning vara svårt att får bort men de kan funka med mycket vatten, grönt te mm. som får magen att komma igång men allt beror nog mest hur länge kaninen varit förstoppad, om din gnissla tänder borde den haft rätt så ont eftersom kaniner döljer sin smärta. 

De kan vara klurigt att veta om man gjort rätt val eller inte, men du får försöka tänka att de var bäst för den eftersom förstoppningen kanske inte hade gått bort och då är de inte så värt att låta kaninen lida ännu längre.

Melao
0

Vår veterinär brukar vid förstoppning spruta in vatten och b-vitamin under huden, eftersom kaninen oftast samtidigt är uttorkad och det förvärrar förstoppningen. B-vitamin hjälper kaninen att "komma igång", det är lite uppiggande. Olja ska också vara bra om något fastnat, men det är inget jag har testat.

Vi har varit det läget en gång att vi övervägde avlivning just för att kaninen hade så ont. Hade han inte blivit bättre inom ett par timmar hade vi också avlivat honom, men eftersom han visade små förbättringar väntade vi en natt och det gick över. Men förstoppning är utan tvekan väldigt smärtsamt för kaninen och att ta bort kaninen i det läget är inte fel. Det går aldrig att veta om din kanin hade klarat sig, du får trösta dig med att han har det bra nu.

Oho för att satsa det sista på mirakel!