Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 2030 ggr
[linn8]
0

Allergivänlig ras för nybörjare?

Hej! Jag är jätte sugen på en kanin, men Vilken ras? är "bäst" för nybörjare? Finns det allergivänliga kaniner? Pappa är lite känslig. Kan jag ha den lös i mitt rum eller kommer den gnaga på sladdar? Tacksam för svar!

zezagena
0

En del menar att rexpälsade mera allergivänliga ( finns som hermelin, liten och stor rex och dvärgvädur), men det bästa är att testa först 😉individuellt vad man reagerar på. Att ha en "utekanin" är nog det bästa då. Du får nog säkra ditt rum för säkerhetsskull om du tänker ha den lös där

CaptainBunchie
0

Dvärgvädur säger jag, helt klart. Eller någon korsning. Lejonhuvad om man är villig att ta ansvaret att regelbundet borsta/kamma.

Tror inte det finns några direkt allergivänliga kaniner?

Den kommer antagligen gnaga på sladdarna, ja. Men det finns sladdskydd som man kan köpa och sätta på så den inte kommer åt den.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

[linn8]
0

#1 ok tack! Han reagerar på vanlig dvärgvädur när vi passade en liten kanin.

[linn8]
0

#2 ok tack

[linn8]
0

Någon som vet hur hermelin? Eller dvärghare?

natha-mjau
1

Rex är inte allergivänliga, de är bara en myt :) Är din pappa allergisk tycker ja du ska ha den ute. vad är du ute efter för kanin?

[linn8]
0

#6 okej, men den blir nog grillad ute:,( En inte så stor, mest som sällskap och kanske hoppning.

natha-mjau
1

#7 holländsk kanin skulle jag säga :) vikt på ca 3kg, duktiga hoppare och supergoa. min var precis som en hund. En gång holländare alltid holländare!

fridaaocrazy
0

Dvärhare har jag hört ska vara lite mer "ensamma" (eller vad man nu säger), och vissa också lite sura. Jag tycker också du ska ha kaninen ute i så fall, och det finns ju faktiskt inga allergivänliga raser ;) Oftast är det salivet som folk är allergiska mot och det fastnar ju i pälsen när de tvättar sig :/

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

[linn8]
0

#8 okej tack, ska goggla på den.

[linn8]
0

Men hur ska jag kunna ha den ute? Vi bor i lägenhet och det är stekande sol där :,(

[linn8]
0

Holländsk eller hermelin?

[linn8]
0

Tror ni att det går att glasa in balkongen och sätta upp gardiner som solskydd?

natha-mjau
0

Du kan inte ha den på balkong. Ja bor oxå i lägenhet så jag vet att de blir för varmt. Hermeliner kan va väldigt ettriga tycker jag.

[linn8]
0

#14 ok…

fridaaocrazy
0

Hermeliner har också ett rykte om att lättare bli surare, så då är nog holländare den perfekta rasen för dig :) Men du måste nog åka till en uppfödare med din pappa och först se hur han reagerar på holländare. Det kan ni göra när ni t ex kollar på ungar :)

[linn8]
0

Ok tack! Men vart ska jag ha den?

natha-mjau
0

Kan du inte ha den inne får du helt enkelt vänta….

[linn8]
0

Kan chinchilla kanin vara "mindre" allergien?

natha-mjau
1

Finns ingen allergi vänlig kanin.

[linn8]
0

Ok…

natha-mjau
0

Du kan ju hyra en stallplats eller plats hos en uppfödare.

farvendal
1

Det finns inga allergivänliga raser men vissa allergiker tål rexkaniner. Det beror helt på vad exakt man är allergisk mot. Jag tycker absolut att du ska testa. Kolla om du kan låna hem en.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[Rabbitte]
0

Som tidigare nämnt finns det inga allergivänliga raser.

Jag har själv allergi, och det skiljer sig verkligen från ras till ras; hermeliner blir jag väldigt allergisk emot medans jag kan borra in hela ansiktet i våra två kaniner som är dvärgvädur och en dvärgvädur rex. 

Har du problem med allergi och funderar på att köpa en kanin, prata med uppfödaren om ifall du får vara hos dem/alternativt ta hem kaninen och testa hur du känner.

Jag uppmuntrar inte till att ha allergi, menar bara på att vissa raser fungerar för vissa personer. Sen är det givet att man får småstäda ofta, men det gynnar egentligen bara dig och kaninen i längden så ser inte det som ett hinder/problem.

CaptainBunchie
1

Har skummat egenom lite, och ville bara få detta sagt:
Jag avråder helt att skaffa dvärghare som nybörjarkanin, enligt mig krävs det ganska stor kunnighet och de kan lätt bli "aggressiva". Inga direkt kelkaniner alltså.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

[linn8]
0

#25 ok, det var min kompis som tyckte att dom var så söta och då undrade jag om dom var så

RebeccaG
2

Aldrig dvärghare till nybörjare. Dvärgharar är inga "goskaniner" då dem är lite egna av sig + att får dem inte rätt aktivering blir 9/10 lätt agressiva. 

Skulle rekomendera Lejonhuvad kanin❤️
Supertrevlig ras & har aldrig stött på ett agressivt lejon. 
Och angåenge pälsvård - borsta någon gång i veckan. Ju mer man borstar, desto mindre man blir kvar😛

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

natha-mjau
0

Kika på dvv rex om de funkar. Rex är något större än du vill ha, runt 5kg blir dem och större. de som har allergi o vart hos mig har reagerat på min rex. de med rexpäls har känsliga tassar, så läs på om det. vissa kan få smörja tassarna på kaninen hela livet, de kommer jag antagligen få.

farvendal
0

#28 Hur menar du med att de har reagerat på din rex? Att de inte känt av allergin eller att de fått allergibesvär?

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

zezagena
0

#28 känsliga tassar..? aldrig haft någon med "smörjbehov" på tassarna av mina dvv-rex ( haft/har 6 st) 😉o brukar vara fler som allergi-reagerar på normalpäls/långhårskaniner vad jag vet än rexpälsiga..

moonray
0

Du kan visst ha din kanin på balkong om du bara ser till att fixa solskydd. va lite kreativ, lägg upp nå skydd lr paraply och något på golvet så det hålls svalt.

Fridaaaa
1

(inte läst alla inlägg).

Finns inga kaninvänliga raser, utan beror på personen i fråga vad den tål och inte tål.

Ska man ha en kanin lös i rummet måste man ha 100% koll om man inte har sladdarna helt gömda eller i sladdskydd. Kaniner är alltid kaniner.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fridaaocrazy
0

Jag tycker precis som #27 valt en lejonkanin :) Mina kusiner har en och de behöver bara borsta den vid behöv, men då blir det oftast bara 2ggr om året ;) Han ska få en kull om två veckor om inte honan är skendränkning om du är intresserad, finns i Skåne ^^ De är en jätte trevlig ras och som sagt så behöver man inte borsta vissa så ofta, men det beror ju på hur mycket päls dom har såklart :) Perfekt kelkanin, och orkar du med borstning en gång i veckan så finns ju teddyvädur med en massa päls, och de beskrivs som små hundar ^^ ;) Fast det tycker jag också lejonkaniner är (och dvv), alla raserna är ju helt underbara helt enkelt :)