Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 705 ggr
[steffie00]
0

Varför hackar han tänder?

Hej! Min kanin Mini-Hopp hackar tänder. Tror det kan bro på att har fått för mycket Pellets, men vet ej. Behöver jag åka till veterinären, eller har ni några tips?? Har aldrig varit med om nåt sånt här innan. Tacksam för svar!

ninen DH
0

Mina kaniner har nån gång hackat tänder bara för att dom är närvösa och speciellt mina marsvin dom gör det ofta för att dom känner sig otrygga

[steffie00]
0

Okej. Men han värkar väldigt trygg, kommer alltid fram och hälsar, slickar mig, hoppar upp i knät m.m. Så skulle förvåna mig! Det liknar mer som att han försöker att slipa ner dom.

Alvsas
2

Gör han det när du sitter och klappar honom så beror det på att han tycker det är sköntGlad

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”

― Bilbo Baggins

[steffie00]
0

#3 han gör det överallt typ. När jag tittar på hans tänder slutar han hacka men för det mesta hackar han hela tiden. Men har ni tips? eller så får ni gärna berätta, hos uppfödaren verkade som det var Pellets han fick, Och han har haft långa tänder sedan vi köpte han.

fridaaocrazy
0

Mitt ena marsvin gör också det! Fast han är rätt gammal och kan inte "prata" så mycket längre så han gör det istället för att prata ;) Alltid när han vill ha mat då xD

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

[vanilla skye]
1

kaniner brukar oftast hacka tänder när de myser :) så han trivs nog bara väldigt bra hos er! ;)

[steffie00]
0

Hoppas det!

farvendal
0

Det kan bero på två saker som är varandras motsatser.. antingen för att de trivs/myser eller för att de känner obehad/har ont. Jag upplever det dock som att när de trivs så "tuggar" de snarare än hackar och när de är obehag så hackar de eller gnisslar. Men det är min erfarenhet :P

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[Mi-rand-a]
0

Som #8 skrev antingen myser han om de är mer hackningar än gnissel, om tvärtom så har han ont eller känner obehag nånstans.

[RC1393]
0

#8 Håller med. 

Det är ett väldigt hjärtskärande ljud när de har ont😕

[steffie00]
0

:( behöver man åka till veterinär och kolla upp, eller?

[RC1393]
0

#11 Beror på vilket sätt han "hackar". Är det högt och nästan som att han gnisslar så, ja. Är det lågt och mer som om han tuggar så nej.

StillaSinnet
0

När det gäller råttor och möss talar man om att de knastrar. Det gör min kanin också. Hackar låter så…hårt 🙂. Knastret är mer som när han tuggar pellets och det gör han när han myser, precis som råttor och möss kan ligga och knastra när de myser. man jämför det lite med katter som spinner

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare